Booking.com
Booking.com
דוידי קליר - מסלולי טיול
 

2013 © כל הזכויות שמורות  לדוידי קליר 

לחץ

אורות הצפון למטייל העצמאי

לראות את אורות הצפון או בשם האחר של התופעה- הזוהר הצפוני. זאת ללא ספק משאלה של לא מעט מטיילים הנחשפים לתמונות המאוד מיוחדות של התופעה המיוחדת הזאת. אבל כאשר מתחילים לבדוק קצת יותר לעומק את הנושא בדרך כלל רוב המטיילים מקבלים "רגלים קרות" ונסוגים מהמחשבה. לעניות דעתי החשש הגדול ביותר שמתחבר אצלנו בראש הקשור בלהגיע למקומות מרוחקים שכאלו הוא המחשבה על הלא נודע והמחשבה על עלויות של טיול שכזה.
כאשר את הלא נודע הזה אפשר לחלק לכמה מרכיבים:
הטמ"פ המאוד נמוכות שיכולות להגיע אפילו למינוס 40 ואף נמוך מזה (תלוי מתי נוסעים ולאן). הרי אין אנחנו מכירים טמ"פ כל כך נמוכות.
החשש ממקומות קפואים בחורף ואיך מתנהלים במקום שכזה.
הנהיגה על כביש קפוא ומכוסה בקרח.
הארצות הסמוכות לקטבים, בחורף אין אור או שעות אור ספורות.
לגבי המחיר- אפשר לעשות טיול לצפייה באורות הצפון בעלות לא מטורפת אם נסתפק במספר מצומצם של אטרקציות יקרות כגון מזחלות כלבים/אופנועי שלג/טיולים מאורגנים לציד של אורות הצפון.
מהו התאריך הטוב ביותר לנסוע?
לאן הכי טוב לנסוע?
איפה בכלל ניתן לראות את התופעה הזאת הנושאת את השם –אורות הצפון- או בשם היותר מיוחד – הזוהר הצפוני?
את הלא נודע הזה ועל השאלות המופיעות כאן וגם על אלו שלא מופיעות אנסה לענות במסלול הטיול המופיע בהמשך ובכך לעזור במעט לכל אלה שאוהבים לטייל באופן עצמאי וש-"כמעט" ונוסעים וצריכים ממש רק תפיחת עידוד על השכם.(או דחיפה קטנה)
אנחנו נתחיל מהטיפים ותשובות לשאלות אופייניות:

מהו בכלל הזוהר הצפוני?

תופעת הזוהר הצפוני ניתנת לצפייה באזורים הקרובים לקוטבי כדור הארץ. מה שאומר שגם בקוטב הדרומי ניתן למעשה לצפות בתופעה ושם יקראו לה- נכון-הזוהר הדרומי.
אם נדייק בצפון כדור הארץ תיקרא התופעה- Aurora Borealis 
ובחלק הדרומי של כדור הארץ יקראו לתופעה- Aurora Australis

חלקיקים אשר השמש טענה אותם במטען מגנטי ואשר זורמים עם רוחות סולריות  נמשכים אל האזור המגנטי הנמצא בקטבים של כדור הארץ ובזמן החדירה אל תוך האטמוספרה של כדור הארץ באים במגע עם מגוון של גזים הנמצאים באטמוספרה. האינטראקציה הזאת בין החלקיקים הסולאריים הטעונים והגזים השונים יוצרת את התופעה המרהיבה הזאת לה אנו קוראים בשם הזוהר הצפוני.

סוג של גז בו נפגשים החלקיקים יגדיר איזה צבע יהיה לתופעה. אטומי חמצן יביאו להופעת אור ירוק בעיקר ואטומי חנקן יביאו אור כחול.אורות נוספים שניתן לצפות הם אדום סגול צהוב וורוד. הכול עניין של כמה אנרגיה משתתפת בחגיגה.
לתופעה הזאת יש מגוון של צורות החל מנחשים מתפתלים בשמים, וילונות מתנפנפים ברוח ומשנים את הצבע שלהם, קרניים מצד אחד של השמים אל צד אחר, צעיפים מתפתלים, בייגלאך ועוד. הגובה מפני כדור הארץ בה מתרחשת התופעה נע בין 80 ק"מ ועד כ- 300 ק"מ. יש אתרים שטוענים שהשעות הטובות ביותר הן 21:00 ועד 24:00 אבל לי אישית יצא לצפות באורות ממש אחרי השקיעה דרך השעות המוזכרות ואפילו בשעות הבוקר המוקדמות כמו 04:00 05:00. התופעה ממש אחרי השקיעה בעוד השמיים לא היו מוחשכים לחלוטין הייתה המרהיבה מכולן. החיסרון היחידי שנילווה אל החוויה הייחודית הזאת הן הטמ"פ המאוד נמוכות למקומות הצפוניים, והלילה רק מוסיף לעוצמת הקור. אם יש גם רוח- עוצמת הקור שתחוו תהיה לא נעימה ברמות שלא חוויתם מעולם.

איפה ניתן לראות את אורות הצפון?
את אורות הצפון ניתן לראות באלסקה,צפון קנדה,גרינלנד,איסלנד,צפון נורווגיה,צפון שבדיה, צפון פינלנד וצפון רוסיה. חבל הארץ של נורווגיה-פינלנד-שבדיה והאזור ברוסיה הצמוד לפינלנד נורווגיה נושא את השם לפלנד. אנחנו נתמקד באזור שנמצא בצפון נורווגיה ומאפשר לנו גיחה גם לשבדיה.

  • בחיפושים שלי אחר המקום האידיאלי לצפייה באורות הצפון הגעתי אל האזור של הפארק הלאומי אביסקו בשבדיה הסמוך לעיר נארוויק בנורווגיה.מה שהוביל לבחירתה של נארוויק כמרכז לטיול אורות הצפון המופיע כאן.

  • כדי להגיע לנארוויק צריך לטוס אל שדה התעופה : Harstad/Narvik Airport, Evenes

  • המקום שנחשב לזול ביותר לעניין אורות הצפון הוא העיר מורמנסק אשר בפינה הצפון מערבית של רוסיה. רק שכאן נושא השפה אם אתם לא דוברי רוסית עשוי להקשות במידה לא מבוטלת. למורמנסק יש טיסות המגיעות מהארץ דרך מוסקובה.

  • מתי נוסעים? בתופעה הזאת ניתן לצפות באזורים הקרובים לקוטבי כדור הארץ הן הצפוני והן הדרומי כאשר שוררת חשכה. מה שאומר נסיעה החל מחודש ספטמבר ועד לאמצע אפריל למי שנוסע לחלקו הצפוני של כדור הארץ שאליו להגיע יותר נוח ויותר זמין. נתקלתי בחוויות של מטיילים שצפו בתופעה גם בחודש אוגוסט- אבל זה יותר נדיר. מומלץ להתאים את עצמכם ללוח השנה העברי העובד לפי הירח. נסיעה החל מסוף החודש העברי לשבוע הנכנס אל תחילת החודש העברי העוקב הם העיתוי הכי מוצלח בו הירח אינו נראה והשפעת אור הירח על התופעה אינה באה לידי ביטוי.

  • החודשים הטובים ביותר לצפייה נחשבים החודשים ספטמבר אוקטובר מרץ ועד אמצע אפריל.

  • אם אתם גם רוצים לחוות חורף אמיתי מהו. כדאי לנסוע בחודש פברואר בו כבר יש אור מספר לא מבוטל של שעות וניתן לטייל מעבר לעניין של הזוהר הצפוני ובמקביל החורף נמצא בשיאו. הכוונה כמובן לא בסערות שלג ערפל ועננים אלא בהיבט של טמ"פ – כדי לראות את הזוהר הצפוני אנחנו צריכים ימים בהירים.

  • מתי מזמינים כרטיסי טיסה? שאלת מיליון דולר. הטוב ביותר הוא להסתכל בתחזית מזג האוויר- אם היא טובה-  להזמין במיידי כרטיסי טיסה- ולטוס. אבל למי מאיתנו יש את התנאים למצב שכזה- מעטים. מה שבהחלט מהווה הימור בזמן שאנחנו מזמינים את הכרטיסים למועד מאוחר יותר- אבל אם לא נהמר לבטח לא נזכה לצפות בתופעה.

  • כדי למקסם את הסיכוי שלנו לצפות אנחנו צריכים לטוס ליעד שאפשר לנוע ממנו לכמה כיוונים שונים כדי שתהיה לנו האפשרות להגיע למקום בו השמים בהירים. אני כאמור בחרתי באזור של העיר נארוויק בצפון נורווגיה. מהיעד הזה ניתן להגיע בקלות למגוון יעדים כמו אביסקו בשבדיה הנחשב לאחד מהמקומות הטובים ביותר לצפייה בזוהר הצפוני או ליעדים אחרים בנורווגיה כמו Andenes או איי לופוטן.

  • קיימות כל מיני אפליקציות אשר נותנות תחזית לעניין הצפייה. נחמד שיש, הבעיה שאנחנו כבר במקום עצמו כך שהאפליקציה לא כ"כ משמעותית. היא יכולה להיות משמעותית אם נרצה לעשות טיול מאורגן לצפייה בזוהר ואז נוכל לקבל את האינדיקציה לכדאיות

  • מספר הימים שצריך לנסוע הוא לפחות שבוע- כדי להגדיל את הסיכויים ש"ייפול" עלינו יום עם נתונים טובים לצפייה בזוהר הצפוני

  • שאלה נוספת שכדאי לחשוב עליה היא: איפה לקחת מלון? בעיר או במקום מבודד? בעיר המשמעות שיש לנו מה לעשות בלילות אבל נצטרך לצאת את העיר בשביל להתרחק ממקורות האור שמפריעים לתופעה. לעומת זאת מלון במקום מבודד יחסית ייתן לנו את האפשרות להיות כל הזמן זמינים לתופעה גם אם אנחנו נמצאים במקום שאין בו יותר מדי מה לעשות בערבים. האמת שגם בעיר גדולה כנארוויק אם אתה נמצא במקום הנכון ניתן לצפות בתופעה. כך שהנושא של אורות עיר זה לא דבר מוחלט שלא ניתן יהיה לראות את אורות הצפון. מכיוון שהמסלול שלנו כולל 2 לילות במקום כמו אביסקו אזי אנחנו בהחלט נמצאים במקום הנכון. בסופו של עניין המלונות שתבחרו הם תוצאה של המסלול שתיבנו.

  •  הטיפ החשוב ביותר למי שכן נוסע הוא לוודא שיש עוד דברים לעשות לבקר ולראות ביעד שאליו מועדות פניו. מלבד הצפייה באורות הצפון. הסיכוי לראות את התופעה הוא לא 100% והאכזבה עשויה להיות גדולה ביותר לכן חובה למלא בתוכן את הנסיעה כדי לא לצאת במפח נפש. בשורה התחתונה- כדאי מאוד להיות מוכן נפשית למצב בו לא תחזו בתופעה- אז לפחות תהנו מהשהייה ועשייה במקום בו אין אתם מורגלים כל ועיקר.

  • הטיפ הקודם אומר שאתם מלבד לבחור את יעד הנסיעה גם מתכננים לכם מה לעשות בימי הטיול שלכם.

  •  כדאי לדעת למי שרוצה להזמין לילות באביסקו Abisko, שבתקופה שבה אין ירח, כמעט ואין להשיג חדר במלון במקום.

  •  ועכשיו טיפ מעלה חיוך- אל תשאירו בקבוקי מים מלאים ברכב בחניית הלילה. בבוקר תמצאו את המים קפואים לחלוטין.

  • ביגוד מתאים. אחד הנושאים החשובים ביותר שהרי אתם רוצים לחזור שלמים מהחוויה הקפואה הזאת. מי שלא מצויד בביגוד מתאים צריך להיות מוכן להוצאה כספית של כמה אלפי שקלים על ביגוד ההולם טמ"פ נמוכות שכאלו.

כאן המקום לציין שכאשר באתי לרכוש ביגוד מתאים הסתייעתי בעצות הטובות של העובדים בחנות למטייל שלג בפתח תקווה.

ציוד חובה שיהיה איתנו:

  • מעיל פוך טרמי איכותי לטמ"פ  20-
  • גרביים טרמיים כדאי לקחת בחשבון שיהיו פעמים שתגרבו 2 זוגות גרביים    2 זוגות מכל סוג
  • מכנסיים טרמיים דרגה 1 דקים       2 זוגות
  • מכנסיים טרמיים דרגה 2 עבים       2 זוגות
  • חולצה טרמית דרגה 1 דקה    2 זוגות חולצה טרמית דרגה 2 עבה    2 זוגות
  •  אם בתכנון שלכם רכיבה על אופנועי שלג כדאי שתצטיידו בחולצה ומכנסיים טרמיים מדרגה 3
  •  חולצת מיקרו פליז- חובה        כדאי שיהיו 2 חולצות
  •  מכנסיים אטומים לגשם - מכנסי סקי בהחלט מתאימים למשימה
  •  כפפות דקות עם טאצ' פאד להפעלת פלאפון
  •  כפפות סקי עבות
  •  כובע פליז
  •  כובע צמר
  •  כובע גרב (גנבים) להגנה מרבית של הפנים
  •  מחמם צוואר
  •  משקפי סקי/גוגלס רצוי אבל אפשר להסתדר גם בלי (תלוי איזה פעילויות אתם מתכננים לעשות)
  •  נעליים אטומות למים ובעלות אחיזת קרקע טובה להקטנת סכנת ההחלקה במקומות מכוסים בקרח
  •  מקלות הליכה בשביל לעזור לכם ללכת ברחובות ובמקומות מכוסים בקרח. האמינו לי טיפ חשוב ביותר
  •  שקיות חימום
  •  לידיעה בלבד --- בטיולים מאורגנים ללפלנד בד"כ מקבלים חליפת סערה (חרמונית) וציוד נוסף כנעליים/מגפיים ועוד.  למי שעושה טיול מאורגן כדאי לברר
  •  פחות או יותר כיסינו את כל הביגוד שאתם צריכים לטיול

קצת לקחים מהביגוד שהיה איתנו בטיול.
 

  • כפפות הטאצ' פאד לא כל כך עבדו ובשביל לתפעל הפלאפון היה לא פעם צריך להוציא את היד מתוך הכפפה. מה שדי מהר הביא לקפיאתה במקומות בהן שהינו עם טמ"פ של 20- כמו במלון הקרח ב- שוודיה ליד העיירה קירונה.

  • פריט הלבוש המשמעותי ביותר לפחות לפי החוויה שלי הייתה חולצת המיקרו פליז שהייתה גורם מחמם במיוחד.

  • כשרוצים לתפעל את המצלמות הכפפות מהוות בעיה עצומה וצריך להוריד אותן-מה שמביא במהירות לקפיאת הידיים הנוגעות בגוף המצלמה המתכתי. (חובה לכוון את המצלמה במקום מחומם למשל בתוך הרכב כדי להימנע מחליצת הכפפות בקור). עד שלא חווים את החוויה הקרה הזאת לא משערים כמה מהר קופאות הידיים.

  • אנחנו לא נסענו על אופנועי שלג לכן לא הזדקקנו למשקפי הגוגל.

  • אם היה איבר בגוף שהיה חשוף לקור אלה הן הרגליים שלמרות 2 זוגות הגרביים ונעליים אטומות – הקור נכנס לכפות הרגליים בעיקר כשהולכים על הקרח

  • מקלות הליכה אומנם זה לא ביגוד אבל בהחלט אביזר חובה גם בעיר בה הרחובות מכוסים בקרח וסכנת ההחלקה מרחפת עליכם כל הזמן.

  • מעבר להערות הללו הבגדים שברשימה אכן הוכיחו את עצמם.

 
נהיגה בחורף בנורווגיה – חובה לקרוא
 
הדבר הראשון כשאתם משכירים רכב בנורווגיה בחורף הוא לוודא שיש לו צמיגי חורף הגם שכמעט ברור שחברות ההשכרה מחליפות מראש את הצמיגים בציי הרכבים שלהם- זהו החוק בנורווגיה. בדקו בשביל השקט הנפשי שלכם.

שרשראות ברזל כדאי לבדוק את הצורך עם חברת ההשכרה ישירות.

ללא ספק הנושא החשוב ביותר הוא נושא הנהיגה על כבישים קפואים ועליכם לנהוג במשנה זהירות ובמהירות הרבה יותר נמוכה ממה שנראה לכם שאתם יכולים.

לפני שאתם נוסעים אל יעד באשר הוא וודאו מה מזג האוויר הולך להיות בהמשך היום כדי שלא תתקעו באיזו סופת שלגים. תמיד כדאי לזכור שאנחנו לא מיודעים ולא מורגלים לכל מה שקורה ואיך להתנהג במקומות שכאלה. לכן העצה הטובה ביותר בשבילכם- אם יש סופה הישארו במלונכם. גם זו חוויה שאנחנו לא מורגלים אליה.

כדאי תמיד לזכור ששעות האור הן מצומצמות או שבכלל אין אור ושהנהיגה בשעות החושך היא הרבה יותר קשה מהנהיגה באור יום.
כדאי לדעת איזה כבישים סגורים ומצ"ב לינק לאתר שיספק לכם את האינפורמציה הזאת:

כשיש רוחות הן מתחילות להרים עננים של גרגירי קרח זעירים או שלג שנערם לצידי הדרך. התופעה מאוד יפה ובלילה לראות על הכביש את הנהרות הלבנים הללו זורמים ומשתוללים על הכביש זו תופעה מרהיבה מצד אחד אבל מהצד השני היא מסוכנת ביותר. כשהרכב שלכם נכנס לתוך ענן שכזה הראות שלכם היא אפס ואתם מסתנוורים מהאור של עצמכם. יש מקומות שבהם קירות של קרח נבנים בשוליים של הכביש ומספיק נגיעה קלה של הרכב בחומת קרח שכזאת בכדי לסובב את הרכב כמו סביבון.

תמיד לקחת בחשבון שהנהיגה על כבישים קפואים תיקח לכם זמן רב יותר מהרגיל.
כדאי לדעת ששלג ובוץ מצטברים לכם על הפנסים והמספר וצריך לעצור מדי פעם בשביל לנקות.
היו ערים לעובדה שקרח גם מתאסף בגחון של הרכב ולא כדאי לתת לו להצטבר שם. כדאי לרחוץ את הרכב בשביל להוריד את הקרח מהגחון.

וודאו שיש לכם ברכב מכשיר להורדת הקרח מהחלון הקדמי (בד"כ מסופק ברכב שכור) כמובן לוודא שהפלאפון שלכם מלא(סוללה) ושיש לכם תכנית עובדת זאת בכדי שתוכלו להודיע לכוחות הצלה במידה ונתקעתם בדרך.
הכבישים יראו לכם כדרכי עפר זאת היות ומפזרים עליהם מלח כדי להמיס את הקרח. לעולם אל תלחצו על המעצורים בצורה פתאומית מה שיביא אתכם להחלקה ודאית. תמיד תתכננו את הנהיגה שלכם מראש והאטו מראש לפני תמרורים, רמזורים, צמתים וכל אלמנט אחר שמחייב עצירה. בסיבובים לא לשכוח את נושא ההחלקה.
 
כמה טיפים שכדאי לזכור בשביל שהתמונות שאתם מצלמים יצאו על הצד הטוב ביותר.

נתחיל עם טיפים לציוד

  • חצובה

אביזר חובה החשוב ביותר בצילום מהסוג הזה. גם אם אתם משתמשים במצלמות מכל סוג שהוא כולל פלאפונים שהמצלמות שלהם הולכות ומשתכללות מיום ליום ואיכות התמונות שלהם בהחלט יכולות לא ליפול ממצלמות SLR  אתם חייבים למקם אותם על חצובה מתאימה.   כדאי להצטייד בחצובה יציבה שתדע להחזיק את המצלמה גם בתנאים של רוח. במקרה שיש רוח חזקה כדאי להעמיד את החצובה במצב נמוך. קצת לא נוח אבל עדיף מזה שהמצלמה תתהפך.

  • שלט רחוק למצלמה.
  • קיימים כמה סוגים של שלטים רחוקים שמאפשרים צילום בלי לגעת במצלמה. הראשון הוא שלט שמתחבר למצלמה עם כבל. השני אלחוטי לחלוטין.
  • אפשר גם לכוון את המצלמה לצילום עצמי בהשהיה של 1-2 שניות כדי שמרגע החשיפה המצלמה לא תזוז. היתרון הגדול של שלט אלחוטי הוא האפשרות שלכם לכוון את המצלמה-למקם על החצובה-להיכנס לרכב אם הוא בסמוך ולצלם מרחוק בלי לשהות בקור שהוא באמת נוראי.
  • שלטים שכאלה ניתן לרכוש כמעט בכל חנות שמוכרת ציוד צילום.
  • תיק למצלמה עמיד למים ושלג (רצוי)
  • מגן מפני לחות על המצלמה- אפשר לאלתר גם משקית ניילון
  • בטרייה חלופית- כדאי לשמור במקום לא קפוא כדי שאפשר יהיה להחליף את הבטרייה שעשויה לקפוא בתוך במצלמה ולא לעבוד.

נמשיך עם טיפים לכיוון הפרמטרים במצלמה

  • את המצלמה נעביר למצב ידני

  • בשלב ראשוני את ה ISO  נכוון על 1600- בהמשך אחרי שתקבלו ביטחון עם מה שיוצא לכם אפשר לנסות להוריד את ה-ISO   צריך לזכור שמעל 1600 הגרעיניות של התמונה תתחיל להיות דומיננטית ותקלקל.

  • זמן חשיפה התחלתי 20 שניות. גם כאן אפשר יהיה להתחיל לשנות אחרי שתקבלו ביטחון עם הצילומים.

  • את הצמצם לפתוח על הכי פתוח שיש לעדשה שאיתכם. כלומר ערך F הנמוך ביותר למשל  f-2.8 או אחר.

  • פוקוס- קחו בחשבון שבחושך אוטו פוקוס לא עובד וצריך לכוון באופן ידני. זה כיוון קצת טריקי בצילום בתנאים שכאלו. מצד אחד האורות נמצאים באין סוף מצד שני אם יש אובייקט קרוב יותר כמו הר או עצים או שאתם מצלמים חברים הרי יש בעיה למקד בחושך. צריך לכוון לפי הרגש. בשלב התחלתי לכוון לאין סוף ואז יש מצב לכיוון עדין באזור הזה של העדשה. כדאי לבדוק באור היום מהו הכיוון שנותן את התמונה הממוקדת ביותר.

  •  איזה עדשה כדאי שתהיה איתנו- עדשה רחבת זווית תיתן את האפקט הטוב ביותר.

 
ועכשיו למסלול
 
כאשר עמדתי לפני ההחלטה לאן הכי כדאי לנסוע בשביל לראות את הזוהר הצפוני היה לי ברור שאני צריך למצוא מקום שממנו אוכל לנסוע לכמה כיוונים בהתאם לתנאי מזג האוויר. בדיעבד אני חייב להודות שמזג האוויר היה נדיב ביותר והעניק לנו שבוע שלמעט יום אחד מעונן עם גשם קל כל שאר הימים היו בהירים למדי מה שנתן לנו את האפשרות לחזות בזוהר הצפוני במשך של 5 לילות מתוך 7 הלילות הקרים למדי שהעברנו בחלק הצפוני של נורווגיה. אפילו בקיץ כשהייתי בחלק הצפוני של נורווגיה לטיול שנפרש על פני חודש שלם לא היה לנו מקבץ כזה של ימים עם שמים בהירים כפי שזכינו להם בחורף של 2018.
בהתאם למה שכבר הוזכר קודם, בהתאם למידע שנאסף על היכן הכי כדאי לצפות בזוהר,וגם בהתאם לאיך שקוראים את המפה נבחר האזור של העיר נארביק    Narvik או יותר נכון שדה התעופה Harstad/Narvik Airport, Evenes כמרכז לשבוע של טיול. משדה התעופה Evenes אנחנו מגיעים בקלות ל – Andenes לאיי לופוטן ולפארק אביסקו בשבדיה הנחשב לאחד מהמקומות המובחרים לצפייה באורות הצפון בשל מיקומו ליד אגם רחב ידיים ומיעוט של יישובים עתירי אור.
 
 אם ההגעה ל שדה התעופה Harstad/Narvik Airport, Evenes היא בשעת לילה כדאי לקחת מלון סמוך לשדה ולא להתחיל ולנהוג בלילה בכבישים קפואים.
גם אם הטיסה שלכם חזרה היא בשעות הבוקר כדאי להעביר את הלילה בסמוך כדי לא להיות תקועים מכל סיבה שהיא שלא תאפשר לכם להגיע לשדה בזמן.
שדה התעופה Evenes הוא שדה מקומי קטן ומספיק להגיע לבידוק כשעה לפני הטיסה.
קישור למלונות ליד שדה התעופה Evenes
לפנינו 2 אפשרויות לטייל באזור

  1. לבחור בעיר נארוויק כמרכז לטיולי כוכב

  2. לבצע טיול מתגלגל כאשר העיר נארוויק או שדה התעופה יהוו נקודת התחלה לטיול שלנו. במקרה הזה כדאי להזמין את המלונות ממש ביום הטיול כדי שנוכל להשאיר לנו את הגמישות לאן לנסוע לפי תנאי מזג האוויר.

  3. לעשות טיול עם 2-3 מרכזים מהם נצא לגיחות קרובות.

  4. מרחקי נסיעה משדה התעופה

  5. ועד Narvik  57 ק"מ

  6. ועד Andenes דרך national tourist route andoya    225 ק"מ

  7. ועד לפארק הלאומי Abisko 125 ק"מ

  8. ועד מרכז איי לופוטן 200 ק"מ. אם נמשיך לקצה הדרומי של האיים נוסיף עוד 100 ק"מ

  9. סדר הימים אינו חשוב ומה שיקבע את המסלול הוא מזג האוויר- איפה יהיו לנו שמים בהירים בלילה הקרוב.

  10. סדר הלילות במסלול(ניתן לשינוי)

לילה 1 Evenes (אם הטיסה לכאן היא מאוחר בלילה)
לילה 2 Andenes
לילה 3 Narvik
לילה 4 Narvik
לילה 5 Abisko
לילה 6 Abisko
לילה 7 Evenes (אם הטיסה חזרה היא בבוקר)

 

אורות הצפון-מסלול יום 1


המסלול של היום הראשון לוקח אותנו אל העיר Andenes אשר נמצאת בקצה הצפוני של האי Andoy. העיר Andenes נחשבת גם ליעד ממנו יוצאים טיולי הצפייה בלוויתנים מהטובים ביותר בנורווגיה.החורף נחשב לתקופה מצוינת לצפייה בלוויתנים ואם אנחנו מגיעים ל- Andenes הרי ששווה לנצל את זה. כאן המקום להזכיר לכם שבמידה ואתם לא סגורים עם מלונות כדי להשאיר את הגמישות למשוך לפי מצב מזג האוויר שעליכם לסגור בבוקר את המלון לערב של יום הטיול. אחת הסיבות העיקריות שפנינו למקום הזה היות והסיכוי לראות אורות הצפון כאן הוא 50 אחוז. ומתוך ההנחה שאנחנו נוסעים לכאן ביום עם מזג אוויר יפה הסיכוי הזה עולה.
בתקופה זו של השנה הכול לבן וקפוא 360 מעלות מסביב. הדבר היחידי שלא קפוא אלו הם שלוחות הפיורדים הרבות. כל ההרים מכוסים בשלג וקרח, מפלים קפואים, ולצידי הדרך בלא מעט מקומות שבהם בקיץ יש זרזיפי מים או מפלים קטנים. נבנו להם קירות קרח מרהיבים בדומה לבניית נטיפים במערות. בנוסף קירות הקרח הללו נצבעים בצבעים שהמים מושכים מהמינרלים בהם הם זורמים. וכך אנחנו יכולים לצפות בקירות קרח העשויים להתנשא לגובה אפילו של עשרות מטרים בשלל צבעים. חום, צהוב, אדמדם,חלודה, לפעמים ירקרק, ולפעמים כחלחל. כמובן שהצבע השולט הוא הלבן. המחזה הזה מרהיב והוא נמצא בלא מעט מקומות הצמודים לכבישים בהם נטייל.
משדה התעופה Evenes או מהמלונות הסמוכים נצא בבוקר אל כביש E-10 עליו ניסע לכיוון צפון. כדאי לשים לב ולזכור את תחנת דלק הגדולה בכניסה לשדה התעופה עם תחנה לשטיפת הרכב באופן עצמאי זאת כאשר באים להחזיר את הרכב השכור. כעבור 20.3 ק"מ נגיע לכיכר ששם כביש E-10  פונה שמאלה אל כיוון איי לופוטן הפניה ימינה היא לכביש 83 ואל העיר Harstad. הכיכר הזאת נמצאת אחרי שעברנו גשר מרשים  Tjeldsundbrua bridge העובר מעל שלוחה של פיורד הנושא את השם Astafjorden . החלק המעניין ששלוחת הים שמתחת לגשר נושאת את השם .Steinslandsstraumenוהחלק הזה של השם- straumen משמעותו שבשל הזרמים במקום יש כאן מערבולות מים משמעותיות בדומה למערבולת המפורסמת Saltstraumen אשר נמצאת ליד העיר בודו השוכנת כמה מאות ק"מ דרומה. המעבר על הגשר למעשה מכניס אותנו לקבוצת איים גדולה למדי שאיי לופוטן היא חלק ממנה. אחרי שעוברים את הגשר הכביש עושה פנייה חדה ימינה עד שהוא יביא אותנו לכיכר בה אנחנו פונים שמאלה. כאן כדאי לשים לב למה שקורה בצד ימין של הדרך שלכם. קירות קרח נבנו להם על המצוק מימין (לא אומר שאתם בהכרח תראו את המראה היות וזה תלוי בתאריך שאתם במקום) בכל אופן זה מראה מאוד ייחודי ומרהיב שיגרום לכם לצלם והרבה. אנחנו ממשיכים על הכביש E-10  עוד 65.5 ק"מ עד שנגיע לכיכר גדולה בה כביש E-10 פונה שמאלה דרומה לכיוון איי לופוטן ואילו אנחנו ממשיכים ישר ועוברים אל כביש 85.  אחרי שנעבור כמעט 20 ק"מ נגיע אל הסתעפות לכיוון כביש 822. אנחנו נוסעים אל היישוב הנושא את השם Blokken למעשה אל החווה לגדול סלמונים- Akvakultur i Vesterålen
במהלך השעתיים בהם תבקרו במקום הזה תוכלו לעשות סיור בסירה לחוות הדגים, סיור מודרך על התעשייה הזאת (יכול להיות שתתקלו בבעיה של סיור באנגלית) וטעימות של סלמון מעושן ודגי טרוטה מייצור מקומי.
העלות יחסית לאטרקציות בנורווגיה 150 נוק היא סבירה כך שכדאי לקחת בחשבון ביקור במקום.
פתוח בשעות 10-16 כל יום למעט שבת ראשון. מומלץ לעשות הזמנה מוקדמת.
מצ"ב לינק בשביל יצירת קשר ובדיקת הביקור במקום: https://www.akvakulturivesteralen.no/en
אורך הכביש לכיוון הוא 15.8 ק"מ לכיוון וכאשר נחזור אל כביש 82 אנחנו ממשיכים איתו שמאלה וצפונה.
כעבור עוד 14 ק"מ נגיע אל הגשר הגדול החוצה את הפיורד אל העיירה Sortland מצידו השני של הפיורד.
כאן המקום לציין שאם אתם רוצים לעשות סיור מזחלות כבר היום יש אפשרות לעשות זאת ב- ‪Sortland Villmarkssenter שלצורך ההגעה למקום אתם צריכים לחצות את הגשר ולנסוע צפונה על כביש 820
וכעבור 9.6 ק"מ לפנות ימינה וצפונה לכבישFV 953   לעוד כ- 2 ק"מ.
מצ"ב לינק למקום - http://villmarkssenteret.com/
חוזרים לכביש 82 ולפי השילוט אל Andenes אנחנו ממשיכים עוד 47 ק"מ  יביאו אותנו אל מרכז גשר גדול ומרשים אשר מעביר אותנו לתחומי האי Andoy שבקצהו הצפוני יושבת העיר Andenes יעדינו הסופי ליום זה. מהגשר ביום יפה נשקפים נופים מדהימים של כחול המים והרכסים הלבנים סביב סביב.  אחרי 3 ק"מ נפנה מערבה אל כביש FV 974   אשר יהפוך לכביש FV 976 כאשר נגיע לכפר Nordmela. כביש זה מתחבר חזרה לכביש 82 כעבור 28.8 ק"מ 4 ק"מ דרומית לעיירת הקצה Andenes.
קטע הדרך FV 974 והמשכו FV 976 מהווים את דרך הנוף אנדויה. אחת מ-18 דרכי נוף ייחודיות לנורווגיה.
לינק לברושור הדרך: https://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes/and%C3%B8ya
הדרך הזאת לאורך של 42 ק"מ עוברת כמעט כולה בצמוד לחוף הים הסלעי והפראי, למעט קטע אחד שבו היא מתרחקת דרומית לעיירה Bleik  וממש חוזרת אל חוף מדהים בסמוך לאזור של העיירה Bleik. כמה נקודות עצירה מדהימות לאורך הדרך כמו – Bukkekjerka בחלק הדרומי של הדרך ו- Kleivodden בחלק הצפוני של הדרך.
קצת צפונית לנקודת הנוף – עומדמגדלור Børhella שמהווה נקודת משיכה למי שעוצר על הדרך בסמוך.
בעיירה Nordmela  שווה להיכנס אל מפעל הדגים במידה ועדיין יהיה פתוח בשעה שאתם עוברים במקום. המפעל j.m. nilsen fisk as נמצא ליד הנמל המקומי. במקום יש גם שדרת כלונסאות עליהם תולים דגים לייבוש. את הכלונסאות הללו ניתן לראות בהרבה מקומות באזורים הללו במיוחד באיי לופוטן. את הדגים המיובשים טוחנים ומכינים מהם אבקת מרק דגים.
כדאי להכיר את Spaceship Aurora - visitor center at Andøya Space Center שנמצא דרומית לאנדנס ואם יהיה לכם זמן שווה לבקר במקום.
סביר להניח שאל Andenes תגיעו בשעות אחה"צ או הערב מה שאומר שאתם צריכים להיות מוכנים להופעה העיקרית שלשמה אתם מטיילים באזור הזה בתקופת החורף .כמובן שמדובר על אורות הצפון.כמובן עליכם להיות כבר סגורים עם מלון ללינה במקום וכדאי לסגור את זה בבוקר כדי שתדאו שאתם מגיעים בסופה של הדרך הארוכה ויש לכם מקום להניח הראש.
כאן יש סיכוי טוב ביום בהיר לראות את האורות יחסית מוקדם. לא מדעי אבל ככה יצא לנו ולפי תיירים ששהו במקום כבר כמה ימים קודמים שהיו בהירים גם הם חזו בתופעה ממש כשהערב התחיל והחשכה עוד לא ירדה במלואה. התופעה מתחילה כאשר לפתע בשמים מתחילים להופיע נחשי אור מתפתלים. הצבע שלהם בדרך כלל לא כמו בתמונות שמעצימות את התופעה זאת בשל החשיפה הארוכה של 20 שניות והרגישות של המצלמות לאור. אבל עדיין התופעה מרשימה. אנדנס נמצאת על לשון שטוחה בקצה הצפוני של האי מה שפותח את הראייה לכל הכיוונים. בצד הדרומי מתרומם רכס שעשוי לחסום את קו הראייה לאזור הזה. הכי יפה שהאור מ"שחק" לו מכיוון הים שאז אפשר למצוא מקום כמו Kleivodden rasteplassen parking ולצלם לכיוון הים ולקבל תמונות מדהימות עם השתקפיוית על המים. החיסרון היחידי ליד הים הם הרוחות הקרות הנושבות ואשר מקפיאות לכם את המוח. עוד לא הזכרנו כלל את הטמ"פ שליוו אותנו במשך היום עם  ממוצע שעמד על מינוס 12 מעלות. אלא שכאן בחושך עם הרוח זה הרגיש כמו מינוס 20. כמובן שהאורות הראשונים שנצפו על צג המצלמה זכו לקריאות שימחה ולכאפות של שימחה.
צריך לתאר כדי להבין. אחרי שמעמידים את החצובה ועליה המצלמה מחוברת לשלט הרחוק ולא שוכחים להעביר את המצלמה לפרמטרים המתאימים לצילום אורות הצפון שהרי צילמנו עם המצלמה במשך היום תמונות רגילות.
נחזור בזריזות על הפרמטרים. 1- ידני2 - 20 שניות זמן חשיפה3- צמצם פתוח במקסימום4- ISO   על 1600. אז אחרי שממקמים את המצלמה ולוחצים על כפתור השלט רחוק להפעלה – עוברות להן 20 שניות של מתח לראות מה התוצאה. ואז מופיעה לה על צג המצלמה תמונה מדהימה של אורות הצפון שבהחלט מחממת את הלבבות. אפשר לרשום הצלחה בגדול. כבר ביום הראשון שלנו בטיול הגשמנו את החלום והצלחנו לחזות באורות הצפון.
אחרי כשעתיים של חגיגות שצריך להגיד את האמת היו קפואות למדי חוזרים לעיר למסעדה טובה בשביל למלא את הבטן והכי חשוב להתחמם קצת ואין יותר טוב ממרק חם בשביל המרה הזאת.
הנה רשימה של מסעדות במקום: 1- Arresten  2- Resturant Davinci   3- Orion כדאי להיות ערים לשעות הפעילות של המסעדות במקום שבד"כ בשעה 22:00 מסיימות את יום העבודה שלהן.
 

אורות הצפון-מסלול יום 2

מכיוון שאנחנו ב- Andenes בירת הספארי לצפייה בליוויתנים נתחיל את הים בשייט קררררר.... לצפייה ביצורים הכול כך גדולים מצד אחד וכל כך שקטים וביישנים מהצד השני.
3 חברות ישמחו להשיט אתכם לצפות בליוויתנים
1- Whale Safari Andenes
2- Sea Safari Andenes - Whale and Bird Watching
3- חברה נוספת יושבת בתוך Andrikken Hotel, Storgata ונושאת את השם: LOFOTEN OPPLEVELSER
2 החברות הראשונות נמצאות ברחוב Hamnegata הצפוני של העיירה במרחק של כמה עשרות מטר אחת מהשנייה. קחו בחשבון שיש ביקוש לשייט הזה ואפילו שאתם בחורף אתם עשויים למצוא מקום בשייט מאוחר יותר במשך היום ויש לקחת את זה בחשבון בתכנון המסלול. אתם כמובן יכולים לבצע הזמנה יום יומיים קודם במידה ואתם בטוחים שמזג האוויר יהיה רגוע. אישית אני לא ממליץ לעשות שייט שכזה כשמזג האוויר לא נחמד. צריך גם לקחת בחשבון שהשייט הזה הוא לא בפיורדים שהים בהם שקט אלא במרחבים פתוחים והים יכול להיות לא נעים בלשון המעטה.
הסיבה העיקרית שהלוויתנים אוהבים את האזור היא העובדה שכאן זהו המקום היחיד לאורך חופי נורווגיה הארוכים שכבר במרחק של 11 ק"מ מהחוף העומקים מגיעים ל- 2000 מטר המתאימים במיוחד ל- sperm whale-  או בשמו בעברית – ראשתן גדול ראש.
זהו ליוויתן עם ראש ענק- שליש מגופו הוא ראש ומוחו הוא הגדול ביותר מכל בעלי החיים- 9 ק"ג של מוח. ליוויתן זה צולל לעומקים מאוד משמעותיים ונחשב לבעל יכולת הצלילה המשמעותית ביותר כך שתנאי הים במקום המאפשרים לו צלילה לעומקים שכאלו וכנראה בכך למצוא מקורות מזון שרק הוא מסוגל להגיע אליהם. גורם המושך אותו בהמוניו לאזור של Andenes.
המומלצת מבין החברות היא חברת Hvalsafari או בשמה האחר  WHALE SAFARI IN ANDENES יושבת בסמוך למגדלור שנמצא בקצה הצפוני של העיר. החברה מפעילה סיורים למגדלור ולמוזיאון הליוויתנים שנמא בתחומה. למי שיוצא לשיט במסגרת החברה הביקור במוזיאון כלול בכרטיס השייט. למי שלא מעוניין בשייט צריך לשלם כניסה למוזיאון שבהחלט שווה ביקור והצוות המדריך בו יודע את העבודה שלו.
אם אתם נמצאים באנדנס בסוף השבוע הרי שבלילה אחרי השעה 21:00 נפתח בקומה העליונה של המקום Riggen dancebar שמהווה מקום עלייה לרגל לרבים מהמבקרים במקום.
המקום גם מפעיל מסעדה Riggen restaurant כך שאם עליכם לחכות לשייט שלכם אתם יכולים לשבת במסעדה הצופה על העיר ולנשנש משהו קל בלבד עד לשייט. ( לא מומלץ לאכול יותר מדי לפני השייט)
המחירים לשייט נכון לשנת 2019הם 1095נוק למבוגר גם בחורף גם בקיץ.
החברה מבטיחה 100 אחוז אחריות לצפייה . בשייט תקבלו שתייה חמה (מרק ירקות/קפה/תה) לחם וביסקוויטים ואפילו תעודת השתתפות.
מכיוון שהשייט הוא בים הפתוח קורה לא מעט פעמים שהשייט מבוטל עקב תנאי מזג האוויר ואתם צריכים לקחת את זה בחשבון וגם להבין למרות האכזבה. החברה לא מודיעה על ביטול ואת זה תגלו רק אם תגיעו למקום או תבררו קודם להגעתכם בטלפון.
למי שיש רגישות לשייט- כדאי לחשוב היטב לפני שנכנס לשייט שיכול לארוך 4 שעות של התנדנדות על הגלים.
דרומית לעיר תוכלו לבקר ב- ANDØYA SPACE CENTRE – SPACESHIP AURORA שם תוכלו ללמוד על תופעת אורות הצפון – אבל מחוות דעת רבות שיצא לי לקרוא המקום יותר מתאים לצעירים ולילדים וליום גשום.
כדאי לדעת שהחברה הראשונה ברשימה גם עורכת ספארי לצפייה באורות הצפון בתשלום כמובן.
NORTHERN LIGHTS OBSERVATION FROM A MOUNTAIN TOP WITH ICE CRAMPONS AND HEAD LIGHT ואתם כבר יכולים להבין מהשם שזה כולל טיפוס על הר השוכן  כ-10 דקות נסיעה דרומית לעיר.
לצפות על אורות הצפון מנקודה השולטת על כל האזור זו בהחלט אפשרות מצוינת לצפות בתופעה.
אחרי השייט אנחנו עושים דרכנו לכיוון העיר נארוויק יעדנו הבא והשוכנת במרחק של 272 ק"מ מה שאומר שאת החלק של היום אחרי השייט אתם מעבירים בנהיגה אינטנסיבית למדי. הערכת זמן הנהיגה היא כ- 6 -7 שעות נהיגה בכבישי נורווגיה ובתקופה הזאת בפרט.
הסיבה שאנחנו מדלגים על איי לופוטן שהם יעד מדהים לטיול היא אך ורק מהסיבה שאנחנו רוצים להעלות את הסיכויים של צפייה באורות הצפון ולהגיע לאביסקו Abisko בשבדיה לשהייה של 2 לילות במסגרתה נעשה גם פעילויות הקשורות לביקור במקום שכזה בחורף.
כ-2.5 ק"מ לפני נארוויק תחצו את Hålogaland Bridge החדש  המתנשא מעל Rombaksfjorden. זהו הגשר התלוי השני בגודלו בנורווגיה והנמתח על פני כ-1533 מטר.
סביר להניח שההגעה שלכם לנארוויק תהיה כבר עם השקיעה או אפילו בחשיכה.  אחרי שתעשו צ'ק אין במלון שלכם כדאי לעלות לנקודת תצפית גבוהה בעיר משם גם יש תצפית יפה על העיר בלילה אבל העיקר כאן הוא האפשרות לצפות על אורות הצפון שעשויים להתגלות מולכם מעל המפרץ. הנקודה הזאת נמצאת בכתובת Reinveien 922, Narvik. המקום הזה נמצא ליד תחנת הכוח המקומית אשר בקיץ בין החודשים 1-6 ועד 31-8 משחררת זרנוק עצום של מים ואשר נקרא הגייזר של נארוויק. זאת בשביל עוד אטרקציה לתיירים במקום. אבל זה לקיץ. כרגע אותנו מעניין משהו אחר. במקום תמצאו נקודת תצפית נוחה עם מגרש חנייה לא גדול ועם ספסלים שמצד אחד אולי נוח להמתין עליהם להתחלת המופעץ אולם זאת יכולה להיות המתנה לא קצרה ובטמ"פ של מינוס עשר ומטה. מה שעשוי להיות לא כל כך נעים. הכי טוב להכין את המצלמות מכוונות על החצובות כולל להעביר את כל הפרמטרים שהזכרנו בפרק הטיפים. וכל שנשאר זה לחכות. צריך להגיד את האמת שהאורות גם בלילות בהירים לא תמיד מופיעים ויש פעמים שהם יופיעו אחרי שתלכו. קצת לפני הנקודה הזאת באותו הרחוב במרחק של 450 מטר יש מגרש חנייה שהוא מוחשך יותר ויש בקצה שלו עצים שאפשר למקד את המצלמה עליהם ולקבל תמונות ממש יפות של אורות הצפון.
אז אחרי שהעברתם עוד כמה שעות בתקווה שעם אורות הצפון תחזרו למלונכם.
במסלול אני מביא לפניכם מספר מקומות נבחרים לצפייה עצמית מתוך הנחה שאחד או יותר אכן יוגדרו כהצלחה. לא אומר שבכולם תראו את האור אבל כל המאמצים הללו באים להגדיל את הסיכויים בשביל להצליח.
במזל שלי כל המקומות הצליחו J

אורות הצפון-מסלול יום 3

לפני שאתם מתחילים את היום כדאי לבדוק את לוח הזמנים של הרכבת- Ofoten Railway Line המיוחדת שמתוכננת להמשך היום.
אם תטיילו מסביב לנארוויק צפונה ודרומה אתם תראו לא מעט אנדרטאות זיכרון לקרבות שהיו סביב העיר בין הצבא הנורווגי וכוחות הברית לצבא הגרמני. מה שמשקף עד כמה עמוק נחרתה התקופה הזאת אצל הנורווגים שחיו באזור.
את היום כדאי להתחיל בביקור במוזיאון המלחמה בעיר אשר חושף את מה שהיה וקרה כאן בשנות מלחמת העולם השנייה ואשר נחשב לאחד מהמוזיאונים הטובים לנושא בנורווגיה. כדאי להקדיש לביקור כשעה וחצי ועוד חצי שעה לקפה בבית הקפה שנחשב לטוב. המוזיאון נפתח בשעה 10:00. המוזיאון יושב על הרחוב הראשיKongensgate 39. במקום גם הספרייה של העיר ומרכז מידע לתיירים. בביקור במוזיאון שימו לב היכן טובעו ספינות מלחמה באזור הסובב את נארוויק.
 
אחרי הביקור במוזיאון כדאי להיכנס לחנות/שוק דגים עם שפע של מאכלי ים. אם בשביל להסתכל ואם בשביל לטעום. המקום נקרא - Fiskehallen Narvik בכתובת Kongensgate 42 ממש בסמוך למוזיאון. בכניסה לחנות/שוק הדגים יש כמה פסלים נחמדים. אם ירד שלג לאחרונה הפסלים יהיו מכוסים בשלג מה שיוסיף ליופי שלהם. הפסל הגדול של האישה עם התינוק נושא שם מעניין- Life out of chaos ולפי התאריך שהוא חלק מהפסל 1940-1945 ניתן להבין בדיוק שהכאוס הוא מלחמת העולם השנייה והשלטון של הכובש הגרמני במקום.
 
מכאן נלך לעשות את קו הרכבת המיוחד - Ofoten Railway Line אשר עושה דרך של 43 ק"מ עד לעיירה Riksgränsen מהצד השוודי של הגבול. נופים עוצרי נשימה מה שעושה את הנסיעה הזאת לחוויה שווה.
את הכרטיסים קונים בתחנת רכבת של נארוויק. זוהי רכבת של קרון אחד המופעלת על יד חברת הרכבות השבדית ולאורך המסלול שלה בן 43 הק"מ פרושות 7 תחנות.  שם הקו נלקח מהפיורד הגדול אשר העיר נארוויק שוכנת לידו – Ofotfjorden  שהוא הפיורד באורך של 78 ק"מ ועומק של 553 מטר. קו הרכבת היוצא מהעיר עובר במקביל לאחת משלוחותיו של פיורד .Ofotfjorden השלוחה הנושאת את השם Rombaksfjord לאורכה עושה הרכבת את דרכה כשנופי הפיורד מלווים את הדרך.
כדאי לדעת ש- Riksgränsen הוא אתר סקי ואם אתם נוסעים ברכבת רק לשם הנסיעה ברכבת אזי תוכלו להתרווח ב- - Meteorologen Ski Lodge לכוס קפה או לאכול דבר מה. כמובן שהכול כפוף ללוחות הזמנים של הרכבת. לזכור שהעיקר כאן היא הנסיעה עם הרכבת.
הנסיעה ברכבת לאורך Rombaksfjord היא גם באיזה שהוא אופן השלמת הביקור במוזיאון המלחמה. החלק הפנימי של הפיורד היווה נקודת מפלט ל 4 ספינות גרמניות שממש עלו על החוף בשביל לאפשר לצוותים שלהם לרדת במהירות מהספינות הפגועות אלי חוף.
את שרידי הספינה גרמנית - Georg Thiele תוכלו לראות מחלון הרכבת באזור של תחנת Rombakk. האתר גם מהווה נקודה פופלארית לצוללנים. כמו כן קו הרכבת היווה מסלול הובלה של עופרות ברזל מצפון שוודיה לנמל של נארוויק שהוא נמל שמימיו לא קופאים בחורף.  מה שמדגיש את חשיבותה של נארוויק וקו הרכבת הן למאמץ המלחמתי הגרמני לכבוש את האזור כדי לאפשר אספקת ברזל לגרמניה הנאצית ומאותה הסיבה בדיוק האזור היה חשוב לבעלות הברית.
אם יצא לכם לראות את המפה שמסמנת ספינות מלחמה טבועות באזור של נארוויק תגלו שלפחות 10 ספינות גרמניות ו-2 בריטיות טבעו במימי Ofotfjorden והשלוחות הסמוכות לנארוויק. בהחלט פרק היסטורי מרתק ומעניין על תקופה חשוכה.  הביקור במוזיאון המלחמה ממש משתלב עם הנסיעה ברכבת. ואני ממליץ לעשות קודם את המוזיאון גם אם בגלל לוחות זמנים של הרכבת תיאלצו לעשות אותה ביום המחרת.
 
אם חזרתם לנארוויק בשעות אחה"צ של היום נעלה אל מרומי ההר Narvikfjellet המתנשא מעל ל- Narvik ואשר מהווה יעד אהוב מאוד על חובבי הסקי בנורווגיה. העלייה עם הרכבל אל התחנה העליונה היא בגדר חובה בין אם אתם חובבי סקי ובין אם לא. הנופים משם מדהימים. וכמובן כמו כל הר עם תחנת רכבל יש במקום מסעדה הצופה לנוף ולשבת בה ולהתענג על כוס קפה יהיה שווה ביותר.
 
שעות פתיחה:

Monday

12.00-20.00

Tuesday

12.00-20.00

Wednesday

12.00-20.00

Thursday

12.00-20.00

Friday

12.00-20.00

Saturday

10.00-17.00

Sunday

10.00-17.00

Special opening hours

01/03-10/03

Winter Holiday

10.00-17.00

13/04-22/04

Easter Holiday

10.00-17.00

בלילות מסלול הסקי מואר מה שמאפשר את הגלישה עד לשעה 20:00 
תחנת הרכבל העליונה היא המקום המתוייר ביותר בנארוויק ולכשתהיו במקום בחורף ללא ספק גם תבינו בקלות למה. הנוף הנשקף אליכם 360 מעלות מסביב ובמיוחד המפרץ שלמטה ושרשרת ההרים הסוגרת עליו ואשר בתקופת החורף הכול קפוא ולבן כל אלה הם התשובה. העלייה אל ההר היא חובה כך שאם אתם לא מצליחים ביום הדי עמוס הזה תתכנו בצורה כזאת שאתם עולים אל ההר באחד מהימים הבאים.
במקום אפשר גם לעשות tobogganing שהן מזחלות קטנות אישיות לגלישה מהירה במורדות ביחד עם מדריך וציוד מתאים.
אם אתם מחפשים לראות את אורות הצפון ולא באמצעות טיול "צייד" של אורות הצפון הרי שנקודת התצפית שהוזכרה ביום האתמול - Reinveien 922, Narvik יכולה להוות מקום טוב לנסות את המזל. היתרון במקום גבוה הוא שהמרחבים הפתוחים לפניכם הם רחבים הרבה יותר מה שמגדיל את הסיכויים. אם עד עכשיו לא הצלחתם לראות את אורות הצפון אז בהחלט כדאי לשקול לעשות פעילות בתשלום שתגדיל את הסיכויים.
לינק לפעילויות בתשלום באזור של נארוויק: https://www.visitnarvik.com/en/thenarvikregion/?News=133
יש כמה חברות אשר ישמחו שתשתתפו בפעילות שהן מארגנות לצורך צפייה באורות הצפון בנארוויק וקחו בחשבון שאף חברה לא תתחייב לכם שתצליחו לצפות בתופעה.
דוגמא לסיור כזה:
Njalasouka Adventures    
Ph: +47 95 03 38 33
Email: booking@njalasouka.no

במסגרת פעילות זאת יאספו אתכם מהמלון שלכם בעיר. הנסיעה היא אל כפר דרומית לנארוויק השוכן לחופי לשון פיורד Beisfjord החודרת עמוק לתוך היבשה. כאן תעלו על מזחלות שלג אשר יטפסו על ההר לנקודה שלטת המרוחקת ממקורות אור. תקבלו עורות איילים להגנה מהקור החודר לעצמות. כיבוד קל בזמן שאתם ממתינים להצגה הגדולה בשביל לחמם אתכם מעט באמצעות קפה וחטיפים. החברה מספקת גם ביגוד חם נוסף במידה ואינכם מצוידים כראוי.
מדובר על קבוצות של 2-12 משתתפים מה שמבטיח שההמולה תהיה בסדר גודל קטן אם בכלל.
מחיר נכון לשנת 2019 1500 נוק. המחיר הזה די זהה לרוב החברות שעושות את הפעילות הזאת שנפרשת בד"כ על כ- 4 שעות.

 

אורות הצפון-מסלול יום 4 (מומלץ לכוון לשבת/ראשון)

את הבוקר (במידה והשמים בהירים) נקדיש לנסיעה אל Polar Park שהוא בעצם גן חיות לאותן החיות האופייניות לאזור הזה של צפון נורווגיה. מוסים, איילי הצפון, reindeer , כבשי Musk,
להקות זאבים, שונרים(לינקס). יש גם דובים אבל בתקופת החורף הדובים ישנים כך שלא תוכלו לצפות בהם. הפארק נמצא בכתובת Polar Park, Bonesveien 319, 9360 Bardu, נורווגיה.
שעות פתיחה:
Opening hours: 01.09. - 19.06 .: kl. 10 - 16 (Monday - Friday), at. 12 - 16 (Saturday-Sunday)
כדי להגיע לפארק נעלה צפונה על כביש E6 במהלכה נחצה את Hålogaland Bridge החדש  המתנשא מעל Rombaksfjorden. זהו הגשר התלוי השני בגודלו בנורווגיה והנמתח על פני כ-1533 מטר. על הגשר הזה כבר עברנו והזכרנו כאשר הגענו אל נארוויק. אחרי הגשר נגיע לצומת עם כביש E 10  עליו אנחנו ממשיכים צפונה עד לעיירה Bjerkvik שם נפנה ימינה אל כביש E6. כעבור 14.6  ק"מ נגיע אל Fjordbotnmark מהמקום נשקפים נופים יפים של הפיורד השוכן למטה. ביישוב Fjordbotn לחופי הפיורד יש את מוזיאון הספינות הנורווגי הצפוני.

North Norwegian Boat Museum

נחשב למוזיאון לא רע אבל ניתן לכם להחליט האם אתם עושים את הדרך המתפתלת למטה. אם תפנו בכל אופן יש קצת אחרי הפנייה אחת מיני האנדרטאות הרבות לזכר מלחמת העולם השנייה ולקרבות שהתחוללו באזור
אחרי עוד 21 ק"מ נפנה ימינה אל כביש FV 161  לכיוון Polar Park מהלך של 3.2 ק"מ על הכביש הזה.
בנסיעה הנפרסת על פני 54 ק"מ תשימו לב לעובדה שככל שנכנסים לתוך היבשת ומתרחקים מהאוקיינוס הטמ"פ ירדו. כאשר תיסעו לאביסקו ההבדל יהיה הרבה יותר משמעותי.
הדרך עוברת גם ליד אגם Lapphaugvatnet אשר בכניסה לישוב הנושא את השם Fossbakken.  גם בכניסה הזאת ליישוב ניצבת לה אנדרטה נוספת. הסיבה שאנחנו מזכירים כאן את האגם היא שכאן גם ממוקם Lapphaugen Turiststasjon AS. מרכז אשר מארגן כמה פעילויות חורף פופולאריות כגון: דייג על הקרח שיש לנו אפשרות להזמין מראש מהעיר נארוויק או ליצור קשר ישירות וסביר להניח שישירות העלות שלו תהיה זולה בהרבה. על חווית הדייג בקרח נרחיב בהמשך ביום ובמקום בו ביצענו אותו. קצת קשה לשלב אותו עם הביקור בפארק בגלל טווח השעות המצומצם של אור בחורף אבל במידה ואתם לא ממשיכים לאביסקו  נסו לתאם את הפעילות לשעה מוקדמת כמו 10:00 9:00  ואז מכיוון שמשך הפעילות הוא כשעתיים עד 3 תמשיכו מכאן לפולר פארק להמשך התכניות שלכם.
 
אחרי קניית הכרטיסים לביקור בפארק נכנסים לסיור רגלי. אם תהיו במקום בשעה 13:00 בימי שבת וראשון (בחורף) אז מתבצע במקום סיור מודרך לחיות הטורפות שבמקום. שבמסגרתו מביאים להם אוכל. ואין כמו לראות חיות בזמן האוכל שלהן.
שעות הביקור בחורף:    
                                                                                           Monday to Friday at. 10:00 - 15:30
Saturday and Sunday at. 12:00 - 16:00                                                                                     
Predator guiding at 13:00 on Saturdays and Sundays                                                             
CLOSED 24.12 / 25.12. /31.12. / 01.01. and 17.05.                                                                 
מחירים 260 נוק למבוגר 160 נוק לילד עד גיל 15 (לא זול) עוד במקום(בתשלום) סיור עם זאבים וסיור צילום.
בימים קרים ובהירים הטמ"פ במקום יכולות להגיע בקלות למינוס 20 מעלות. כדאי להיות עם 2 זוגות גרביים תרמיים ונעליים מבודדות טובות. הביקור במקום הוא רגלי וההליכה כאן היא ממש על דרך קפואה והקור "יודע" לטפס נפלא לתוך הגוף דרך הרגליים. הדרך לכאן תיקח לכם כשעה וחצי לערך וכוונו כך שתהיו במקום בצהריים בשבת/ראשון.
תראו- זה לא גן החיות הכי מדהים שיש אבל מתי הייתם בגן חיות בטמ"פ נמוכות שכאלו? כשהכול מסביב לבן לבן לבן. לראות את השונר ואת הזאבים ממרחק של מטרים בודדים זאת חוויה. החיות כל כך יפות ולא תפסיקו מלצלם אותן.
 
אחרי השעתיים של ביקורינו בפארק ניסע אל Abisko השוכנת לחופי אגם Torneträsk הענק ואשר מהווה יעד הנחשב לאחד הטובים לצפייה באורות הצפון בשל התנאים הטופוגרפיים של האזור.
אביסקו גם נמצאת בעומקה של לפלנד וכאן הצבע היחידי שתראו בחורף יהיה לבן. האגמים הקפואים לבנים, העצים הקפואים לבנים,ההרים מסביב לבנים,הכבישים הקפואים כמובן שגם הם לבנים. באיזה שהוא אופן צבע אחד הוא קצת משעמם. האמת שבקייץ הנופים במקום הרבה יותר שווים לטעמי בשל הצבעים המדהימים בעיקר של אגם Torneträsk אותו רואים מתחנת הרכבל העליונה שבמקום.(הכוונה בקיץ)
את הדרך לאביסקו אנחנו מתחילים בנסיעה על הכביש הפנימי FV 161 ואחרי 3.2 ק"מ מגיעים לכביש E6 . כדאי לדעת שהכביש הזה חוצה את נורווגיה לכל אורכה. הכביש מתחיל בדרום שבדיה בעיירה Trelleborg כחלק ממערכת הכבישים של אירופה ומגיע עד  Kirkenesממש סמוך לגבול של נורווגיה ורוסיה. סה"כ אורך הכביש 3088 ק"מ.
על כביש E6 נדרים 35.6 ק"מ עד לעיירה Bjerkvik שם נפנה מזרחה ושמאלה על כביש E10. אחרי 8.6 ק"מ כביש E10 פונה מזרחה לכיוון הגבול עם שבדיה אותו נפגוש אחרי 33.5 ק"מ במעבר הגבול Bjørnefjell. מכאן יש לנו עוד 38.4 ק"מ עד לעיירה הקטנטונת אביסקו. אז מרגע שפנינו מזרחה על כביש E 10 יש לנו סה"כ 72 ק"מ. לא קטע ארוך אבל בתקופה הזאת של אמצע החורף הכביש הזה יספק לכם חוויה ייחודית גם אם היא לא תמיד נעימה בלשון המעטה.
הנסיעה בכבישים בחורף מתחלקת ל -2 חלקים. נסיעה באור יום ונסיעה בשעות החשיכה. אני לא נכנס לנסיעה בתוך סערה כי את זה אל תנסו לעשות אלא אם אתם בעלי ניסיון של נהיגה בתנאים שכאלה.
כשנוהגים בכביש E-10  בשעות האור אנחנו עוברים ליד אגמים קפואים שפה ושם רואים דייגים על שכבת הקרח שקפאה על פני האגם, עצים מכוסי שלג שגם הוא הפך לקרח. מראה העצים הלבנים הוא מדהים. היישר מהסרט סיפורי נרנייה.
בכביש הזה גם תפגשו כמות לא מבוטלת של צבאים מסוג Reindeer. אז לפגוש קבוצת Reindeer בשעות האור זה ממש יפה לראות את החיות הללו נעות על הדרך ובצידי הדרך בחפשם אחר מזון מתחת מעטה השלג. לא כך הוא בשעות החושך שבהן צבי כזה שמגיח מהחושך אל אמצע הכביש מהווה סכנת חיים. וכמעט בוודאות שאתם תפגשו את ה- Reindeer גם באור וגם בחושך לכן סעו ממש בזהירות והיו ערניים במיוחד.

E-10 מטפס מגובה פני הים ועד לגבהים של 500 מטר ויותר כאשר ההרים משני צידי הדרך מגיעים גם לגובה של 1200 מטר ואף יותר. כתוצאה מכך הטמ"פ במקום צונחות עד למינוס של 30 מעלות ואף נמוך מכך.

המבנה הטופוגרפי של האזור יוצר גם משטר רוחות שמעלה עננים של נתזי קרח בצורה של ערפל שכמעט ולא מאפשר שדה ראייה לנהג עקב הסינוור מההחזר של האור מהפתיתים הסמיכים הלבנים. כאן אין לכם מקום לטעות הכי קטנה. הכביש עמוס במשאיות הנוסעות ל-2 הכיוונים ועליכם לנהוג ממש בזהירות. נהגי המשאיות נוהגים מהר למדי ואם משאית נצמדת אל הרכב שלכם מאחור. הכי טוב זה להאט ולסמן לו לעקוף אתכם. בד"כ על ידי איתות צד שמאל שלכם. לאורך הדרך תעברו לייד לא מעט אגמים קפואים שיש להם שכבת קרח בעובי שמאפשר גם לאופנועי שלג לנסוע עליהם בקלות. כמה ק"מ לפני הגבול עם שבדיה תעברו לייד חוות של תחנות ייצור חשמל מאנרגיית הרוח. התחנות הללו על רקע השלג הלבן מרשימות למדי. גם אנדרטאות שמזכירות את המערכה על נארוויק במלחמת העולם השנייה תמצאו לאורך התוואי הזה ששימש להעברת עפרות הברזל משבדיה לנמל של נארוויק.
מייד שתעברו את הגבול לשבדיה שבדרך כלל פתוח תגיעו לאגם Vassijaure הגדול ו 25 ק"מ בהמשך הדרך תגיעו אל אגם Torne Lake אשר הפארק הלאומי אביסקו והעיירה אביסקו שוכנת לחופו 13 ק"מ מרגע שהגעתם אל קצה האגם. העיירה שוכנת 38.5 ק"מ מרגע שחציתם את קו הגבול בין שבדיה לנורווגיה.
כמה ק"מ אחרי שתגיעו לאגם Torne Lake תגיעו לשלט של מרחקי דרך ל3  ערים בשבדיה ביניהם קירונה שמרחק של 102 ק"מ. מצד שמאל יש חנייה ובסופה יש שלט הנושא את השם Rakkasjohka. בקיץ יש כאן מפל מרהיב היורד בשצף קצף בנקיק צר אל עבר האגם. בחורף אתם עשויים למצוא מפל שפשוט קפא. מראה מרהיב. אבל אבל אבל. קחו בחשבון שהדרך עשויה להיות קפואה ובעלת קושי להליכה. אחריותכם הבלעדית. אני מציין זאת כי הדרך היא בשיפוע ולא מישורית ואם אתם מנסים אותה כדאי שתהיו מצוידים במקלות הליכה.
באביסקו יש מספר מצומצם של מלונות ובתקופה של מולד הירח כולם יודעים שזה הזמן הטוב ביותר לצפייה באורות הצפון כך שכמעט ואין למצוא חדרים פנויים ואם כן תמצאו המחיר עשוי להיות לא מרחם על כיסכם.
 

אורות הצפון-מסלול יום 5-6-7

ההגעה שלנו לכאן היא קודם כל להצליח לראות את אורות הצפון. אבל המקום גם מספק לנו כמה חוויות נוספות הייחודיות ללפלנד בחורף.
אורות הצפון היא חוויה לילית ואנחנו רוצים גם למלא בתוכן אתהימים שאנחנו הולכים לשהות במקום.
להלן רשימה עיקרית של מה ניתן לעשות במקום ועליכם לבחור מה מתאים לכם.(מחירים משוערכים)
מצורף לינק לחברה בה אפשר לבדוק:https://www.auroraskystation.se/en/

  • NIGHTLY AURORA TOURS  1200SEK

  • DOG SLEDDING   1600 SEK 

  • 2 שעות   SNOWMOBILE ADVENTURE 1500-2000  SEK

  • 4 שעות   SNOWMOBILE ADVENTURE 2000-2500SEK 

  • דייג בקרח  

  • נסיעה למלון הקרח בעיר Jukkasjärvi קצת אחרי קירונה במרחק של 112 ק"מ מאביסקו.

את הנסיעה למלון הקרח אפשר כמובן לעשות עצמאית היות ולפי התכנון של כל הטיול כאן אתם מטיילים עם רכב שכור.
 
אורות הצפון ניתן גם לראות בכוחות עצמכם בטח אם כבר יצא לכם לראות אותם בימים הקודמים. במידה ולא כדאי להסתייע בחברה המקומית.
2 דברים שהם שונים לנו באופן משמעותי הם נסיעה במזחלות שלג הרתומה לכלבים ודייג בקרח שבהשוואה לעלויות של רוב האטרקציות בד"כ זו האטרקציה הזולה מכולם.
אנחנו עשינו את הדברים הבאים:
אורות הצפון- מכיוון שזכינו לראות אותם כבר יותר מפעם אחת העדפנו לנסות ולראות אותם בכןחןת עצמנו. לשם כך מצאנו את עצמנו בכמה מקומות לאורך כביש E-10  בשעות הלילה הקפואות. עומדים בקור ומתפעלים את המצלמות. מצאנו גם מקום נחמד ליד האגם רק שהכביש היה קרוב מדי ואורות הרכבים קלקלו לנו את ההצגה מדי פעם. תארו לעצמכם שאתם לוחצים על לחצן ההפעלה של המצלמה. רק שמשך הזמן הוא 20 שניות ואז מופיעה לה משאית מעבר לסיבוב ומשבשת את התמונה. נכון שזה פגע בתמונות אבל הצלחנו גם כאן לראות את האורות ב-2 הלילות ששהינו כאן ובכוחות עצמנו.
 
למלון הקרח נסענו בשביל לראות משהו קצת שונה. השמיים היו כחולים כמעט ללא אף ענן בשמים. במלון עצמו טמ"פ של מינוס 20 מעלות קידמה את פנינו.
בחדרים הקפואים היה יותר נעים.
המלון בעצם בנוי מ-2 חלקים. אחד רגיל בשביל מי שבא לישון במקום. השני עשוי קרח בשביל מי שבא לראות. כל חדר עוצב על ידי אמן אחר כאשר המיטות עשויות קרח פסלים מקרח ופרוות של איילי צפון.
נחמד עם עלות כניסה לא זולה כ- 300 SEK לאדם.
לקנות כרטיסים בקבלה של המלון.
לא לנסות להיכנס למלון הקרח ללא כרטיסים- בכניסה ל כל מבנה (יש 2) עומד עובד שבודק שיש לכם כרטיס תקף.
 
דייג בקרח – חוויה מעניינת בהחלט. נסענו לאגם קפוא. קיבלנו נעלי שלג בשביל להגדיל את שטח המגע בהליכה על הקרח והשלג בדרך אל האגם. לא קל ללכת עם הנעליים הללו שנראים כמו מחבטי טניס.
במהלך הדייג יושבים על פרוות איילים הנפרשות על הקרח ליד הקדחים בקרח בשביל להגיע אל מי האגם.
הקידוח נעשה באמצעות מקדחת יד ענקית שקודחת בשכבת הקרח שעשויה להגיע לעובי של מטר ויותר. משימה לא קלה בכלל.
אחרי הקידוח מפנים את שבבי הקרח באמצעות כף מיוחדת. מקבלים חכה קצרה מאוד עם חוט שניתן ללפף על גלגל איסוף. קופסת רימות של זבובים כפיתיון אותו משחילים על הקרס. מורידים את החוט עם הפיתיון דרך הקדח בקרח ומחכים להרגיש את נגיסות הדגים בפיתיון.
ואכן הצלחנו לתפוס דג שאחרי כבוד הגיע אל המדורה ואח"כ גם אל הבטן. הדגים כאן מזכירים מאוד את דג הסלמון עם בשר ורוד.
לסיכום חוויה נחמדה ומהנה.
מזחלות כלבים לא עשינו כי כבר לא היה לנו זמן לכך.
 
באזור של STF Abisko Mountain Station (מלון) יש מסלול טיול לאורך הנהר הנשפך לאגם. כמו כן יש את מסלול Kungsleden Trail לאורך הנהר. אני מציין זאת בהסתייגות היות וכאשר אנחנו היינו כמות הקרח הייתה גדולה והייתה סכנת החלקה ממשית וויתרנו מראש כדי לא לשבור את הראש.
אם הטיסה שלכם היא בבוקר כדאי לכם לשקול לעבור בסופו של היום השביעי אל שדה התעופה Harstad/Narvik Airport, Evenes כדי לקחת מלון סמוך לשדה ולא להיתקע בכביש סגור מסיבה זאת ואחרת בדקה ה-90
ואת הלילה להעביר במלון הנמצא 5 דקות נסיעה מהשדה.

בכך תם המסלול העצמאי לצפייה באורות הצפון