דוידי קליר- מסלולי טיול - פאפוס מסלול מס 5
Booking.com
Booking.com
דוידי קליר - מסלולי טיול
לחץ

2013 © כל הזכויות שמורות לדוידי קליר 

מסלול יום 5 פאפוס

                   ©  כל הזכויות שמורות לדוידי קליר                         
 
את היום החמישי נקדיש לטיול בהרי הטרודוס. אם אתם עם רכב שכור סעו לפי המסלול שמופיע כאן.את המסלול הזה עושות כל חברות טיולי הגיפים בפאפוס. מי שעם רכב רגיל שיוותר על הירידה לדרכי העפר שלא תמיד מתוחזקות ואתם עשויים להיתקל בבעיית עבירות גם אם הדרך בתחילתה נראית כמו דרך של קרן קיימת.
אם שכרתם רכב, את הטיול להרי הטרודוס תשאירו לאחרי היום השלישי בו אתם נוהגים כדי להתרגל יותר לנהיגה בצד שמאל של הדרך.לעשות טיול בנהיגה עצמית בהרים בהם יש כבישים לא מעטים שהם צרים במיוחד עם סיבובים שלא מביישים רכבת הרים ועם נהיגה בצד שמאל,אם אתם לא מיומנים מספיק במיוחד בצד הנהיגה עשוי להיות חוויה לא נעימה במיוחד. עבור תשלום של כ-50 יורו לאדם תעשו טיול עם נהג מקומי בגיפ שייקח אתכם למספר מקומות חמד על המסלול וללא דאגה של נהיגה. הנהגים שהם מדריכי דרך מנוסים גם יוסיפו לטיול מימד נוסף של ידע והחוויה בהחלט מומלצת.
בפאפוס יש לא מעט חברות שעושות מסלולי טיול עם גיפים וכל שנשאר לכם זה לאתר את החברה שבה תמצאו מקום היות והביקוש הוא די גבוה. לכן אם אתם סגורים על עצמכם בעניין הטיול  והיעד שלו כדאי להזמין את הטיול מראש. חלק מהחברות ירצו דמי קדימה עבור הטיול חלק רק יסכמו אתכם במייל ולבטח יש מי שידרוש את כל התשלום. וודאו רק מה הן אפשרויות הביטול במידה והתכניות שלכם משתנות.

 
הגיפים של פאפוסהגיפים של פאפוס
שימו לב שהמסלול של הגיפים הקנוי מעט שונה מהמסלול המופיע כאן וכמובן שלא תוכלו לעשות בטיול קנוי את כל מה שמופיע כאן כמו למשל את מסלולי ההליכה סביב פסגת האולימפוס, פארק החבלים, את כל 3 המפלים שמופיעים כאן .
בבוקר הטיול כשתשבו בלובי של המלון ותחכו לגיפ ולמדריך נהג שלכם תוכלו לצפות בכמות גדולה של גיפים אחרים מגיעה למלון לאסוף את המטיילים שלהם. כך תמצאו עצמכם מחייכים ללא מעט מדריכים שתחשבו שבאו לקחת אתכם.
הגיפים בד"כ בנויים לקחת 10 מטיילים כאשר חלקם יושבים בחלק האחורי של הגיפ על 2 ספסלים בניצב לכיוון ההתקדמות מה שעושה את הישיבה ללא נוחה, אבל זה מה שיש.
אחרי ההיכרות הראשונית עם הנהג מדריך שלכם שכמעט בוודאות יהיה נחמד – בכל אופן לעבוד כל יום עם אנשים מכל העולם מחייבים את המדריך לפתח מיומנויות של יצירת אינטראקציה חיובית עם המטיילים שאיתו, עולים לגיפ ויוצאים לדרך. את תאור המסלול נתחיל ממרכז פאפוס תחתית רק בשביל הנוחות.  המסלול מתחיל עם נסיעה דרומה על כביש B6ואחרי שנעבור את כביש הכניסה לשדה התעופה ב 3.2 ק"מ או בערך 16 ק"מ ממרכז פאפוס תחתית נפנה שמאלה אל Dam's service Rd עליו ניסע 1.5 ק"מ עד שנגיע אל סכר של Asprokremmos Reservoir.קפריסין היא מדינה שהמים הם מצרך נדיר למדי והממשלה הקימה מערך של לא פחות מ 108  מאגרי מים מאז קבלת העצמאות בשנת 1960. בהחלט פרוייקט מרשים למדי.
Asprokremmos Reservoir  בעל קיבולת של 52,375 million cubic metres הינו המאגר השני בגודלו בקפריסין ואם אתם ברי מזל והגעתם לכאן בשנה ברוכה בגשם ומתוך הנחה שהאגם התמלא. תזכו לראות את עודפי המים זורמים להם מהמוצא של הסכר. אכן זהו מפל מלאכותי מבטון ועדיין מראה זרמי המים הכבירים מרשימים למדי. בשעה הנכונה או בזווית הנכונה אתם עשויים לראות קשת בענן מרשימה למדי. אבל................................... זה מה שקרה בשנת 2019 שהייתה גשומה למדי בישראל והייתה כזאת גם בקפריסין בה המאגר התמלא לחלוטין וזאת תופעה שלא מתרחשת כל שנה והפעם הקודמת שהאגם גלש הייתה בשנת 2012. כשזה קרה עכשיו בשנת 2019 ציינו בחדשות את המאורע  שהביא למקום מבקרים רבים שבאים לצפות בתופעה הנדירה הזאת ובאווירה חגיגית . אנחנו רואים שגם פה נושא של מים הוא נושא מאוד מדובר.

 
Asprokremmos Reservoir הרי הטרודוס
נעבור על הסכר לצידו השני ובהמשך הדרך אחרי 1 ק"מ נפנה שמאלה אל כביש F616  עליו ניסע 28.3 ק"מ עד שנגיע לקפה Roumeli. זו נקודה שנהגי הגיפים אוהבים עצור בה לקפה.  אתם יכולים להזמין קפה קפריסאי חזק בעלות סמלית של 1 יורו. לעולם אל תבקשו קפה תורכי בקפריסין ואת הסיבה לכך יכולתם לראות בדרך שעשיתם עד לכאן וגם בהמשך. כמעט בכל כפר עוברים ליד בתים נטושים שהזמן עצר אצלם בדיוק בשנת 1974 בה חולק האי והתושבים התורכים נאלצו לעבור לצד הצפוני של האי בהשאירם את בתיהם כאן. קצת אירוני לכתוב זאת אבל דווקא הבתים הללו מוסיפים הרבה צבע לדרך ולכפרים הקטנים שהיא עוברת דרכם. ברוב הכפרים יספרו לכם שבתי הספר סגורים זה מכבר וברחובות אם תיראו נפש חיה היא תהיה או של חתול או של קשיש מקומי. מה שמלמד על הנהירה של הצעירים אל הערים הגדולות של קפריסין בשביל להתפרנס. בכפרים לא מעטים תוכלו לראות את הדו קיום שהיה כאן בדמות של מסגדים לצד כנסיות והפוליטיקה המקומית של שנות השבעים שיבשה כאן חיים להרבה אנשים. כיום יש ניסיונות להגיע לסוג של פשרה אבל נראה שזו דרך ללא מוצא. אחרי הפסקת הקפה ממשיכים בדרך שעכשיו נכנסת לקטע של כביש צר מאוד ומפותל למדי. לא נעים לנהיגה במיוחד למי שרגיל לנהוג בצד ההפוך של הדרך.
 
Kelefos bridge

יעדנו הבא הוא הגשר הונציאני Kelefos bridge שעובר מעל Dhiarizos river בדרכו אל Arminou Reservoir הממוקם כמה מאות מטרים בודדים בהמשך הערוץ. הדבר הראשון שיש לי להגיד שהגשר הזה הוא הדוגמא הטובה ביותר לזה שלהגיע לקפריסין במידה ואתה מתכוון לטייל בה אזי העונה הטובה ביותר היא האביב ממש בתחילתו כך שבערוץ זורמים מים. המקום נראה כל כך שונה כשהוא עומד ללא מים בקיץ או עם זרזיף קלוש של זרימה. אין מה לעשות מים זורמים משדרגים כל מקום. המקום יפה ושווה להגיע אליו ולעלות על הקשת הונציאנית בעלת הסגנון הכול כך אופייני.  גשר הריאלטובונציה העיר הוא דוגמא מצוינת לסגנון. הגשר הזה נבנה במקום בשנים 1489-1571 ושימש בין היתר להעברת הנחושת אשר סופקה למצרים תמורת משי וזהב. באזור הזה יש עוד 2 גשרים ונציאנים  Roudias venetian bridge שאליו לא נגיע והגשר השלישי הוא Elia Bridge שנמצא כ 3.6 ק"מ בהמשך הדרך.
 
Kelefos bridge
באזורים המבודדים של הרי הטרודוס חיים להם ה"יעלים" המקומיות. היעל המקומית נושאת את השם המקומי –Mouflon.  ה"יעל" המקומית ה- Mouflon נחשב גם לסמל של קפריסין ונחשבת לחיה מוגנת נדירה וייחודית לאזור. לכן במהלך הנסיעה כדאי לשים לב לצידי הדרך ולחפש את ה- Mouflon , ואם יתמזל מזלכם אולי תזכו לראות.
יעדנו הבא הוא המנזר המפורסם ביותר בקפריסין- Kykkos Monastery שנמצא במרחק של 39.8 ק"מ מ- Kelefos bridge. אבל זה כמעט 40 ק"מ של כביש מפותל מאוד וייקח להגיע לשם לפחות שעה ורבע של נהיגה מסחררת. בעיקר בשל הפיתולים של הדרך. המנזר שהוקם במאה ה-11 בגובה של 1318 מטר כיום הוא מבנה אבן מעניין ויפה המעוטר בשלל ציורים עם מוטיבים דתיים כמובן.
Kykkos Monastery
בחלקו הפנימי הציורים הללו עשויים כבר מזהב וכסף מה שהופך את ששווי היצירות במקום ליצירות ללא מחיר. לא רחוק נמצא גם הקבר של נשיא קפריסין הראשון הארכיבישוף מקאריוס. גם הקבר הוא יעד ביקור פופולארי ושוכן בסמוך לאתר Throni השייך גם הוא למנזר קיקוס ויש החושבים שהוא כולו אתר ההנצחה לארכיבישוף מקאריוס אבל אין קשר. לא כל הטיולים מגיעים לגבעת Throni אבל כדאי מאוד להגיע למקום המרהיב הזה הן בארכיטקטורה שלו ושל הקבר. גבעת Throni היא פיסגה שכל הנופים נשקפים ממנה 360 מעלות והיא הסיבה העיקרית לנסות להגיע לכאן.
כדאי לזכור לבוא עם בגדים צנועים וללא כתפיים חשופות. נכון שיש במקום כיסויים להצנעת המבקר אבל עדיף להשתמש בבגדים שלך מאשר בכאלה שלבשו מאות אחרים לפניך.
הביקור במנזר הוא ללא תשלום למעט הכניסה למוזיאון.

 
Kykkos MonasteryKykkos MonasteryKykkos Monastery
 
בגמר הביקור ב- Kykkos Monastery יעדנו הבא לארוחת צהריים הוא הכפר הפופולארי Pedoulas שמהווה יעד ללא מעט תיירים שמגיעים למקום הזה להעביר חופשה נעימה ושקטה בהרי הטרודוס.
ההגעה לכפר היא על כביש E912 והמרחק עד למרכזו של הכפר הוא 17 ק"מ.
לנהגי הגיפים יש הסכם עם Mountain Rose Hotel והבופה שבמקום יהווה בעבורכם את ארוחת הצהריים תמורת סכום סמלי של 13 יורו. ארוחה נחמדה בהחלט. לפי כמות המטיילים שמגיעה למקום הוא מאוד מבוקש.
זהו כפר יפהפה השוכן בגובה של 1100 מטר מוקף ביערות אורנים ועצי דובדבן שבאביב הפריחה שלהם משגעת. כדאי לכם לסמן את המקום כיעד שלכם לחופשה הבאה בקפריסין. שקט, מזג אוויר נעים ויבשוהכי חשוב שקט מן המולת העיר.המקום הוא יעד אידיאלי לחובבי הטרקים- הכפר מציע מבחר גדול של שבילי טבע לאלה שאוהבים ללכת והרי הטרודוס מרושתים בשלל שבילי הליכה.
אחרי ארוחת הצהריים ממשיכם מהכפר אל פסגת הרי הטרודוס הנמצאת במרחק נסיעה של 12.8 ק"מ ממרכז הכפר. נצא את הכפר על כביש E912 לכיוון הכפר Prodromos שם ניכנס לכביש E910 אליו נגיע אחרי 4.3 ק"מ לערך.
פסגת הרי הטרודוס נושאת את השם הר האולימפוס (איך לא??) כיאה להר הגבוה במדינה עם זיקה כל כך חזקה ליוון. כאן האולימפוס מתנשא לגובה צנוע של 1952 מטר. אבל יורד כאן שלג ואם אתם בתחילת האביב אתם עדיין תפגשו בשלג בחלקים הגבוהים של ההר מה שמוסיף הרבה הוד והדר למקום.
באזור הזה של הפסגה יש 3 שבילי טיולים באורכים שונים ובדרגת קושי שונה עם שמות מתאימים להר בעל שם כאולימפוס
  1. Artemis Geo-Trail באורך של 7 ק"מ ודרגת קושי 1
  2. Atalante Geo-Trail באורך של 14 ק"מ ודרגת קושי 2
  3. Teichia tis Madaris Geo-Trail 3 ק"מ ודרגת קושי 2
מצ"ב לינק לתיאור-
 http://www.troodos-geo.org/cgibin/hweb?-V=index&_FAA=1&-dindex.html&_VLANGUAGE=en
עוד במקום מרכז מבקרים גן בוטני.
נחמד לדעת מה פרוש השם טרודוס או איך שכותבים את השם בשפה היוונית- Τρόοδος.
הפרוש מאוד פשוט- Τρό(טרו)שזה החלק הראשון של השם הוא-  שלוש )οδοςדוס) החלק השני הוא – כבישואכן מפגש של 3 כבישים בכיכר הקטנה קצת אחרי הכניסה לכיוון הפסגה הוא פרוש השם של ההרים.

אז אחרי שהגענו לשיא הגובה בקפריסין אנחנו מתחילים בדרכנו לכיוון חוף הים. מכיכר 3 הכבישים –טרודוס—אנחנו ממשיכים בכביש B8  לכיוון הכפר PanoPlatres. קצת אחרי הכפר מתחיל שביל טיול אל מפל יפהפה Millomeris Waterfalls שאליו מוביל שביל מהחנייה בכביש F825   אליו נכנסנו כדי להגיע למפל. 350 מטר ברגל במסלול נהדר ואתם מגיעים למפל אמנם לא גדול אבל בהחלט פינת חמד.
Chantara Waterfall
 
באזור הקרוב יש עוד 2 מפלים יפים. האחד הוא מפל Caledonia Waterfall שאליו כבר צריך לעשות מסלול רגלי ארוך יותר של 1.5 ק"מ. והשני הוא Chantara Waterfall אליו אפשר להגיע עם גיפ בדרך שטח פתלתלה עם סיבובים שלפעמים מחייבים את הנהג לעשות תיקון ברוורס.  כדאי לדעת שקצת אחרי מפלי   Millomeris Waterfalls   יש פארק חבלים שילדים מאוד יאהבו. זהו פארק- SpartiPlatres Rope Adventure Park ממש 450 מטר אחרי הכניסה למפלים.
היעד הבא היא העיירה Omodos המדהימה על סמטאות ובתי האבן עם דלתות העץ,מרפסות קטנות, חלונות עם תריסים צבעוניים. והכול משתלב יפה ביחד. Omodos נחשבת לאחד מהיעדים האהודים בקרב התיירים בקפריסין ולעומת הרחובות השקטים של Pedoulas כאן לבטח כשתעברו בכיכר הראשית המרוצפת אבנים יהיו המסעדות בתי הקפה וחנויות המזכרות מ-שני צידי הרחוב עמוסות בתיירים.
העיירה Omodosהעיירה Omodosהעיירה Omodos

בקצה הכיכר עומד המבנה של מנזר Holy Cross Monastery שהוקם סביב שנת 327 לספירההשווה ביקור. ללכת לאיבוד בסמטאות הציוריות היא בהחלט משימה שתאהבו. הכפר הזה נחשב לאחד ממקומות ייצור היין המשובחים שיש לקפריסין להציע. כאן תוכלו ללכת ליקב לעשות טעימות של יין ואף לרכוש.
 
העיירה Omodos
 
רק קחו בחשבון את נושא הטיסה בחשבון(בקבוקים). שני יינות מפורסמים נעשים כאן zivania ו koumantaria–שהם שני משקאות קפריסאיים מסורתיים.בנוסף ליין כדאי לכם לנסות גם את הממתקים שמייצרים כאן מענבים- palouzespalouzessoutzoukos.
נחמד לדעת שטוענים כאן שהסולטן הטורקי סלים ביי כבש את האי למען יוכל לטעון שהיין המקומי שייך לו. במרכז הכפר כדאי גם להיכנס למוזיאון LinostouCharilaou שם תוכלו לראות איך יצרו יין בימי הביניים, שווה כניסה.
עוד בכפר מספר בתים אשר נהפכו למעין מוזיאונים בהם ניתן לראות איך חיו כאן אנשים לפני 100 שנה כולל הרהיטים שלהם, כלי המטבח,כלים חקלאיים ועוד.
ללא ספק Omodos הוא כפר שהצליח לשמר את המראה שלו מלפני שנים רבות, זהו כפר שחובה לבקר בו ולטייל בסמטאותיו, ובהחלט מקום ראוי להעביר בו לילה או יותר במסגרת אחד מהטיולים העתידיים שלכם בקפריסין.
מ-Omodos אנחנו מתחילים לחזור אל פאפוס. הדרך עוברת בסמוך לסלע אפרודיטה. גם אם הייתם כאן לפי מה שמוצע במסלול היום הראשון הרי זה מקום קסום שללא ספק תיהנו מלהיות בו שוב.
מסלע אפרודיטה אנחנו חוזרים לפאפוס וכל שנשאר לנו בשביל לסיים את היום בצורה מוצלחת זה להיכנס למסעדה טובה וההמלצה שלי להיום היא מסעדת Τα Μπάνια השוכנת על החוף המרכזי של הטיילת של פאפוס ומול הנמל בכתובת   Poseidonos Ave, Paphos 8135.
Τα Μπάνιαאו TaBániaהינה מסעדה במיקום אידיאלי מול הנמל וממש מול הגלים הנשברים אל הקיר הצדדי של המסעדה ואשר נותנים למסעדה רקע טבעי מושלם. מקום נקי מסודר עם שירות טוב אוכל טוב עם מבחר נאה של מאכלים, וכמובן עם אוכל טוב באה גם אווירה טובה. מחירים בהחלט סבירים וללא ספק המקום הזה אינו מלכודת לתיירים.
מקום זה גם אהוד ביותר בקרב המטיילים היותר צעירים המאכלסים בעיקר את השולחנות בקדמת המסעדה. לא להתרגש יותר מדי מהרעש שהם עושים.פשוט לכו לחלק האחורי של המסעדה.
 
השימוש בכל המידע שמופיע כאן ובמסלולים המתוארים בהמשך הוא על אחריות המטייל בלבד.
אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן המסלול בלא קבלת הסכמתו של דוידי קליר בכתב ומראש.
דוידי קליר אינו אחראי בשום מקרה ואופן לשימוש שנעשה במידע המצוי במסלול המתואר בהמשך.
דוידי קליר לא יהיה אחראי לשום נזק ישיר או עקיף, כספי או אחר, שייגרם למשתמש במסלול המוצע
.
2013 © כל הזכויות שמורות לדוידי קליר