דוידי קליר- מסלולי טיול - הזוהר הצפוני-טיפים
Booking.com
Booking.com
דוידי קליר - מסלולי טיול
לחץ

2013 © כל הזכויות שמורות לדוידי קליר 

הזוהר הצפוני- טיפים למטייל העצמאי

  • בחיפושים שלי אחר המקום האידיאלי לצפייה באורות הצפון הגעתי אל האזור של הפארק הלאומי אביסקו בשבדיה הסמוך לעיר נארוויק בנורווגיה.מה שהוביל לבחירתה של נארוויק כמרכז לטיול אורות הצפון המופיע כאן.

  • כדי להגיע לנארוויק צריך לטוס אל שדה התעופה : Harstad/Narvik Airport, Evenes

  • המקום שנחשב לזול ביותר לעניין אורות הצפון הוא העיר מורמנסק אשר בפינה הצפון מערבית של רוסיה. רק שכאן נושא השפה אם אתם לא דוברי רוסית עשוי להקשות במידה לא מבוטלת. למורמנסק יש טיסות המגיעות מהארץ דרך מוסקובה.

  • מתי נוסעים? בתופעה הזאת ניתן לצפות באזורים הקרובים לקוטבי כדור הארץ הן הצפוני והן הדרומי כאשר שוררת חשכה. מה שאומר נסיעה החל מחודש ספטמבר ועד לאמצע אפריל למי שנוסע לחלקו הצפוני של כדור הארץ שאליו להגיע יותר נוח ויותר זמין. נתקלתי בחוויות של מטיילים שצפו בתופעה גם בחודש אוגוסט- אבל זה יותר נדיר. מומלץ להתאים את עצמכם ללוח השנה העברי העובד לפי הירח. נסיעה החל מסוף החודש העברי לשבוע הנכנס אל תחילת החודש העברי העוקב הם העיתוי הכי מוצלח בו הירח אינו נראה והשפעת אור הירח על התופעה אינה באה לידי ביטוי.

  • החודשים הטובים ביותר לצפייה נחשבים החודשים ספטמבר אוקטובר מרץ ועד אמצע אפריל.

  • אם אתם גם רוצים לחוות חורף אמיתי מהו. כדאי לנסוע בחודש פברואר בו כבר יש אור מספר לא מבוטל של שעות וניתן לטייל מעבר לעניין של הזוהר הצפוני ובמקביל החורף נמצא בשיאו. הכוונה כמובן לא בסערות שלג ערפל ועננים אלא בהיבט של טמ"פ – כדי לראות את הזוהר הצפוני אנחנו צריכים ימים בהירים.

  • מתי מזמינים כרטיסי טיסה? שאלת מיליון דולר. הטוב ביותר הוא להסתכל בתחזית מזג האוויר- אם היא טובה-  להזמין במיידי כרטיסי טיסה- ולטוס. אבל למי מאיתנו יש את התנאים למצב שכזה- מעטים. מה שבהחלט מהווה הימור בזמן שאנחנו מזמינים את הכרטיסים למועד מאוחר יותר- אבל אם לא נהמר לבטח לא נזכה לצפות בתופעה.

  • כדי למקסם את הסיכוי שלנו לצפות אנחנו צריכים לטוס ליעד שאפשר לנוע ממנו לכמה כיוונים שונים כדי שתהיה לנו האפשרות להגיע למקום בו השמים בהירים. אני כאמור בחרתי באזור של העיר נארוויק בצפון נורווגיה. מהיעד הזה ניתן להגיע בקלות למגוון יעדים כמו אביסקו בשבדיה הנחשב לאחד מהמקומות הטובים ביותר לצפייה בזוהר הצפוני או ליעדים אחרים בנורווגיה כמו Andenes או איי לופוטן.

  • קיימות כל מיני אפליקציות אשר נותנות תחזית לעניין הצפייה. נחמד שיש, הבעיה שאנחנו כבר במקום עצמו כך שהאפליקציה לא כ"כ משמעותית. היא יכולה להיות משמעותית אם נרצה לעשות טיול מאורגן לצפייה בזוהר ואז נוכל לקבל את האינדיקציה לכדאיות

  • מספר הימים שצריך לנסוע הוא לפחות שבוע- כדי להגדיל את הסיכויים ש"ייפול" עלינו יום עם נתונים טובים לצפייה בזוהר הצפוני

  • שאלה נוספת שכדאי לחשוב עליה היא: איפה לקחת מלון? בעיר או במקום מבודד? בעיר המשמעות שיש לנו מה לעשות בלילות אבל נצטרך לצאת את העיר בשביל להתרחק ממקורות האור שמפריעים לתופעה. לעומת זאת מלון במקום מבודד יחסית ייתן לנו את האפשרות להיות כל הזמן זמינים לתופעה גם אם אנחנו נמצאים במקום שאין בו יותר מדי מה לעשות בערבים. האמת שגם בעיר גדולה כנארוויק אם אתה נמצא במקום הנכון ניתן לצפות בתופעה. כך שהנושא של אורות עיר זה לא דבר מוחלט שלא ניתן יהיה לראות את אורות הצפון. מכיוון שהמסלול שלנו כולל 2 לילות במקום כמו אביסקו אזי אנחנו בהחלט נמצאים במקום הנכון. בסופו של עניין המלונות שתבחרו הם תוצאה של המסלול שתיבנו.

  •  הטיפ החשוב ביותר למי שכן נוסע הוא לוודא שיש עוד דברים לעשות לבקר ולראות ביעד שאליו מועדות פניו. מלבד הצפייה באורות הצפון. הסיכוי לראות את התופעה הוא לא 100% והאכזבה עשויה להיות גדולה ביותר לכן חובה למלא בתוכן את הנסיעה כדי לא לצאת במפח נפש. בשורה התחתונה- כדאי מאוד להיות מוכן נפשית למצב בו לא תחזו בתופעה- אז לפחות תהנו מהשהייה ועשייה במקום בו אין אתם מורגלים כל ועיקר.

  • הטיפ הקודם אומר שאתם מלבד לבחור את יעד הנסיעה גם מתכננים לכם מה לעשות בימי הטיול שלכם.

  •  כדאי לדעת למי שרוצה להזמין לילות באביסקו Abisko, שבתקופה שבה אין ירח, כמעט ואין להשיג חדר במלון במקום.

 ועכשיו טיפ מעלה חיוך- אל תשאירו בקבוקי מים מלאים ברכב בחניית הלילה. בבוקר תמצאו את המים קפואים לחלוטין.
 

מפלים קפואים

 נהיגה בחורף בנורווגיה – חובה לקרוא

 

  • הדבר הראשון כשאתם משכירים רכב בנורווגיה בחורף הוא לוודא שיש לו צמיגי חורף הגם שכמעט ברור שחברות ההשכרה מחליפות מראש את הצמיגים בציי הרכבים שלהם- זהו החוק בנורווגיה. בדקו בשביל השקט הנפשי שלכם.

  •  
  • שרשראות ברזל כדאי לבדוק את הצורך עם חברת ההשכרה ישירות.
  •  
  • ללא ספק הנושא החשוב ביותר הוא נושא הנהיגה על כבישים קפואים ועליכם לנהוג במשנה זהירות ובמהירות הרבה יותר נמוכה ממה שנראה לכם שאתם יכולים.
  •  
  • לפני שאתם נוסעים אל יעד באשר הוא וודאו מה מזג האוויר הולך להיות בהמשך היום כדי שלא תתקעו באיזו סופת שלגים. תמיד כדאי לזכור שאנחנו לא מיודעים ולא מורגלים לכל מה שקורה ואיך להתנהג במקומות שכאלה. לכן העצה הטובה ביותר בשבילכם- אם יש סופה הישארו במלונכם. גם זו חוויה שאנחנו לא מורגלים אליה.
  •  
  • כדאי תמיד לזכור ששעות האור הן מצומצמות או שבכלל אין אור ושהנהיגה בשעות החושך היא הרבה יותר קשה מהנהיגה באור יום.
  • כדאי לדעת איזה כבישים סגורים ומצ"ב לינק לאתר שיספק לכם את האינפורמציה הזאת:
  • כשיש רוחות הן מתחילות להרים עננים של גרגירי קרח זעירים או שלג שנערם לצידי הדרך. התופעה מאוד יפה ובלילה לראות על הכביש את הנהרות הלבנים הללו זורמים ומשתוללים על הכביש זו תופעה מרהיבה מצד אחד אבל מהצד השני היא מסוכנת ביותר. כשהרכב שלכם נכנס לתוך ענן שכזה הראות שלכם היא אפס ואתם מסתנוורים מהאור של עצמכם. יש מקומות שבהם קירות של קרח נבנים בשוליים של הכביש ומספיק נגיעה קלה של הרכב בחומת קרח שכזאת בכדי לסובב את הרכב כמו סביבון.
  • תמיד לקחת בחשבון שהנהיגה על כבישים קפואים תיקח לכם זמן רב יותר מהרגיל.
  • כדאי לדעת ששלג ובוץ מצטברים לכם על הפנסים והמספר וצריך לעצור מדי פעם בשביל לנקות.
  • היו ערים לעובדה שקרח גם מתאסף בגחון של הרכב ולא כדאי לתת לו להצטבר שם. כדאי לרחוץ את הרכב בשביל להוריד את הקרח מהגחון.
אורות הצפון
 
  • וודאו שיש לכם ברכב מכשיר להורדת הקרח מהחלון הקדמי (בד"כ מסופק ברכב שכור) כמובן לוודא שהפלאפון שלכם מלא(סוללה) ושיש לכם תכנית עובדת זאת בכדי שתוכלו להודיע לכוחות הצלה במידה ונתקעתם בדרך.
  • הכבישים יראו לכם כדרכי עפר זאת היות ומפזרים עליהם מלח כדי להמיס את הקרח. לעולם אל תלחצו על המעצורים בצורה פתאומית מה שיביא אתכם להחלקה ודאית. תמיד תתכננו את הנהיגה שלכם מראש והאטו מראש לפני תמרורים, רמזורים, צמתים וכל אלמנט אחר שמחייב עצירה. בסיבובים לא לשכוח את נושא ההחלקה.   

השימוש בכל המידע שמופיע כאן ובמסלולים המתוארים בהמשך הוא על אחריות המטייל בלבד.

2013 © כל הזכויות שמורות לדוידי קליר

 
השימוש בכל המידע שמופיע כאן ובמסלולים המתוארים בהמשך הוא על אחריות המטייל בלבד.
אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן המסלול בלא קבלת הסכמתו של דוידי קליר בכתב ומראש.
דוידי קליר אינו אחראי בשום מקרה ואופן לשימוש שנעשה במידע המצוי במסלול המתואר בהמשך.
דוידי קליר לא יהיה אחראי לשום נזק ישיר או עקיף, כספי או אחר, שייגרם למשתמש במסלול המוצע
.
2013 © כל הזכויות שמורות לדוידי קליר