דוידי קליר- מסלולי טיול - נורווגיה מסלול 10

קטע א: מ-Eikesdal  ועד ל-Sunndalsøra

2013-כל הזכויות שמורות לדוידי קליר ©

סה"כ אורך קטע א: 119 ק"מ

את היום ניפתח בהליכה מקסימה ולא קשה במיוחד אל מפל Mardalsfossen. לא עקרוני היכן העברנו את הלילה מכל מקום שבו שהינו באזור עלינו להיכנס עם הרכב בדרך האגרה שאורכה 2.6 ק"מ ואשר מביאה אותנו אל החנייה ממנה מתחיל השביל אל המפל. הכניסה לדרך האגרה בקצה הדרומי של אגם

Eikesdalsvatnet  ובישוב Eikesdal היא לפי השילוט הברור המפנה אותנו אל המפל. מיד לכשנרד מכביש  V-191  נגיע לעמדת תשלום. נכון לכתיבת השורות צריך לשים את הכסף במעטפה לרשום פרטי הרכב, להוריד ספח ולהיכנס. כמובן שאפשר לעשות את הקטע ברגל אבל זו תוספת של 5.2 ק"מ הליכה בנוסך ל4 הק"מ של ההליכה אל המפל וחזרה ממנו. לא אורך הדרך מהווה את השיקול האם להיכנס עם הרכב עד לתחילת השביל של ההליכה למפל אלא הזמן שנצטרך אותו להמשך היום.

מפל Mardalsfossen נקודת התשלום

מהחנייה מוביל שביל רחב ומסומן היטב אל מפל Mardalsfossen אשר נקרא מלך המפלים הנורווגיים. זהו המפל הגבוה ביותר בנורווגיה כולה והרביעי בעולם. המפל בגובה כולל של 655 מטר יורד ב-2 מדרגות יפהפיות ומרשימות במיוחד כאשר יש מדרגה של 297 מטר של נפילת מים חופשית לחלוטין. המפל למרות היופי המדהים שלו לא פועל כל השנה היות והמים המזינים אותו מנותבים לתעשיית החשמל הנורווגית. בשנת 1973 הושלמה בניית תחנת הכוח המשתמשת במי המפל . בתגובה לבניית הסכר/תוכניות. התעוררה מחאה אדירה של אזרחים חברי התנועה "האקולוגית העמוקה  הנורווגית" אשר קשרו את עצמם במחאה על בניית הסכר אשר סכר את מי המפל ויבש את המפל. האיש שהנהיג את המחאה היה הפילוסוף הנורווגי Arne Dekke Eide Næss אשר טבע את המושג אקולוגיה עמוקה. והוא ועוד 300 איש קשרו את עצמם לסלע למרגלות המפל. למרות כל הניסיונות שלהם למנוע את הקמת התחנה, בסופו של דבר היא הוקמה והמפל יבש. אולם המחאה בכל אופן נשאה פרי היות ובתקופת התיירות חברת החשמל המקומית משחררת כמות מבוקרת של מים אשר מעניקים חיים למפל המרהיב. כדי לראות את המפל צריך להיות במקום בין 20/6-20/8 בשאר ימי השנה המפל עומד ללא מים. למי שיהיה במקום צריך להביט על המראות המרהיבים ולדעת שהמפל שהוא מביט אליו ועליו ,כמות המים שזורמת בו היא של 3 מ"ק בשנייה. לעומת זאת לפני הסכר כמויות המים שזרמו בו היו משמעותיות הרבה יותר. ספיקת המים הגדולה ביותר שתועדה במקום הייתה של 45 מ"ק לשנייה. המראות היו לבטח מטריפים. לאורך השביל ממוקמים ספסלים עם שולחנות למנוחה קלה כאשר הנוף ורעש המפל מהווים רקע ומסגרת יפה למסלול הזה. כל כמה מאות מטרים עומד שלט עם הסברים מפורטים על הצמחייה ופרטים מעניינים אחרים הקשורים לסביבה הקרובה של המפל ופרטים היסטוריים. אל תתעצלו וקראו את ההסברים יש שם פרטים נחמדים אשר יוסיפו עוד עומק ותוכן לטיול במקום ושווה לקרוא אותם במקום עצמו.

מפל Mardalsfossen-שלטי הכוונה מעץ

רוב הדרך שנעשית בתוך חורש ניראה ממולנו מפל מדרגות יפה היורד מאגם Nedeste Mardalsvatnet  שאף הוא סכור ורתום לתעשיית החשמל הנורווגית. אבל מפעם לפעם בינות לעצי החורש נקבל חלון טבעי הפונה אל המפל העיקרי שאליו אנו עולים לרגל. יפה להסתכל בתמונה אווירית של הקטע בין נקודת הנפילה של המפל לבין אגם  Mardalstjønna ממנו יוצא זרם המים המזין את המפל. זהו מעבר ממש קצר של כמה עשרות או אולי מאות בודדות של מטרים המפרידים ביו האגם למפל. ניתן גם להגיע למקום אלא שזה מצריך זמן. אנחנו נסתפק בהגעה למרגלות המפל שהם מרשימים הרבה יותר. בשלב מסוים השביל פונה שמאלה ועובר על גשר עץ אשר מי המפלים המתאחדים  זורמים מתחתיו. בקו ישר עם הגשר מתנשא המפל המדהים. ככל שנתקרב למפל רעש המים יגבר וגם כמות הנתזים אשר מרחפת באוויר. לא קל לצלם במקום היות והנתזים משנים את נקודת הפוקוס של המצלמה ובנוסף מרטיבים את העדשות והתמונות יוצאות מטושטשות-אז ללכת כל הזמן עם מטלית המתאימה לניקוי העדשה וזאת בשביל שהתמונות מהמקום הבלתי נישכח הזה יהיו ברורות ויפות. מהגשר כבר רואים רק בצורה חלקית את הקטע העליון והמרשים יותר של המפל וככל שנתקרב הוא ילך ויצטמצם. בשלב מסוים השביל הנוח יגמר ויש כמה סלעים שכל מי שמגיע למקום עולה עליהם בשביל שיצלמו אותו כאשר המקטע התחתון של המפל הוא הרקע לתמונה. המים שיורדים בעוצמה פוגעים בסלע שמפריע את זרימתם והתוצאה המרשימה של זה היא בהתרוממות של גל מים לגובה אשר מבצע חצי גלגל וממשיך בדרכו למטה במקטע השני.

מפל Mardalsfossen-המרהיב והעצום

אורך הדרך עד לנקודה הכי קרובה שניתן להגיע אליה הוא 2 ק"מ לכיוון במסלול נוח למדי.

נחזור על אותה הדרך וכדאי להמשיך עד לקצה של מגרש החנייה ומעבר לקפיטריה הקטנה במקום. מקבלים משם תצפית יפה על המפל ועל הקטעים המרכיבים אותו.

אגב המראה הטוב ביותר של המפל הוא מהכביש שעובר צמוד לאגם ושאיתו הגענו לדרום האגם. ק"מ ספורים צפונית ל- Eikesdal . משם נקבל מראה מושלם של המפל על 2 חלקיו האדירים רק שהמפל מעט מרוחק שם ממקום עומדנו.

כאן מגיע לסיומו המסלול הבלתי נשכח אל מפל Mardalsfossen.

מסלול נפלא שכזה ימלא אתכם בהרבה אנרגיה להמשך היום וללא ספק תגיעו אל הרכב עם חיוך רחב.

אנחנו ממשיכים.

מהחנייה אנחנו חוזרים אל כביש FV-191 ואחרי 10.1 ק"מ כאשר הכביש פונה בחדות שמאלה ב-90 מעלות אל הגשר אשר עובר מעל המים. אנחנו ממשיכים ישר. השלט מראה לנו שעד לעירSunndalsøra יש לנו עוד 64 ק"מ. אנחנו עוצרים במחסום ובעמדת תשלום. זאת הכניסה אל הדרך ההררית Aursjøvegen. מחיר המעבר בדרך 100Nok.

השלט מראה לנו שעד לעירSunndalsøra יש לנו עוד 64 ק"

דרך הנוף Aursjøvegen היא ברובה דרך עפר המתוחזקת היטב וכל רכב גם אם הוא לא 4X4 יכול לעבור בה.     (אין מעבר לקראוונים)  והתחושה דומה מאוד לטיול שטח .

תחילת הדרך המישורית לא מרמז בכלל על מה שמצפה לכם בהמשך. הדרך שעולה מגובה של כ-180 מטר מעל לפני הים ועד ל-900 מטר מעל לפני הים וכל זאת על דרך שאורכה 6.5 ק"מ מה שמקנה לדרך שיפועים לא פשוטים. בשיפועים הללו הדרך נסללה כדי להוריד את סכנת ההחלקה בשל השיפועים הגבוהים. גם מנהרות צרות וחשוכות הן חלק מהעלייה המרשימה הזאת. גולת הכותרת של העלייה הזאת הם הנופים של העמק אשר ככל שעולים התמונה הופכת להיות יותר ויותר מרשימה. הצמחייה עם הטיפוס הולכת והופכת להיות צמחייה המתאימה לאזורים גבוהים-נמוכה מאוד. ההרים שמסביב הם בד"כ הרים קרחים ומה שמאוד מאפיין את הסלעים  שנמצאים בחלקים העליונים של ההרים הוא החלקות היחסית שלהם. מה שמאפיין אזורים שהקרח של הקרחונים "החליק". כל ההרים מכוסים (תלוי בעונה) במשטחים לבנים של קרח שנמצא בשלבים של הפשרה חלקית/מלאה. ומסביב לכל אשר נביט מים זורמים מכל כיוון. הכול פשוט נוטף מים. מעבר לעצירות שתעשו תוך כדי העלייה לצורך ההתבוננות בנוף תעשו עצירה 9.8 ק"מ אחרי תחילת הדרך לערך. במקום קטע הדרך סלול. ותעלו על  הסלעים שמצד שמאל לדרך (יש מפרץ חנייה מימין לדרך) נוף העמק יציץ אליכם בינות לרכסים. (יפה, אבל קשה לתת נקודת ציון מדוייקת).ההרים אשר מסביב מתנשאים לגבהים העולים על 1600 מטר מעל לפני הים.

נופי הדרך ההררית

מרגע שהגענו לאזור הרמה ההררית הדרך הופכת למישורית למדי וחולפת על פני נחלים ואגמים אשר משבצים את כל האזור בנקודות כחולות לרוב. לכל אורך הדרך יש בתים המשמשים כבתי קיץ לצורך נופש באזור. בחורף הדרך סגורה ואין גישה לבתים. המים במקום צלולים ונקיים ומשמשים לשתייה. שלטים מבהירים זאת למטיילים המתבקשים לא לזהם את מי השתייה הזורמים שלא בצינורות.יש מספר נקודות לאורך הדרך שיש בהן ספסלים ושולחנות להפסקה. האזור פתוח למדי ויש רוחות קרות כך שעשוי להיות לא נעים לשבת במקום שכזה. לאורך הדרך על בתים רבים ניתן לראות את גולגולות וקרני האיילים אשר חוברו בחלק העליון של הבתים. איך כינה זאת הבן שלי:" בתים של ציידים". האגמים עשירים בדגה וכמובן משמשים את ייצור החשמל באזור. במהלך הדרך עוברים ליד 2 סכרים עם שלטי אזהרה אופייניים לסכרים.

בשלב מסוים הדרך מתחילה בירידה אל עמק  Litldalen , ושוב יחזרו הנופים של עמק צר ארוך וירוק המציץ אלינו מלמטה. ונהר ואגמים חותכים אותו בכחול. למעשה אנחנו מבצעים נסיעה בצורת Uענקית. נוסעים בעמק אחד דרומה הזרוע השמאלית של ה-.U ואז מטפסים לרמה גבוהה-זוהי הזרוע המאוזנת של ה-U .ואז חוזרים צפונה בצד האנכי השני של ה-U. ככל שנרד הצמחייה תחזור ותהיה גבוהה יותר. בשלבה האחרון הדרך עוברת בתוך חורש צפוף.

בקתת ציידים עטורה בקרני איילים

נופי הדרך ההררית

לינק על הדרך (דף פיסבוק)

הדרך מאוד פופולארית בקרב רוכבי האופניים.

60 ק"מ משהתחלנו את הדרך ההררית- Aursjøvegen נגיע אל כביש 65 עליו נפנה ימינה 2 ק"מ אל עבר עיר האלומיניום Sunndalsøra השוכנת לחופיו של Tingvolfjorden שבד"כ מכנים אותוSunndalsfjorden על שם העיר .בעיר ישנו מפעל לייצור אלומיניום המעסיק יותר מ-900 עובדים. ייצור האלומיניום הצורך כמויות עצומות של חשמל הופך להיות זול בנורווגיה עקב העלות הנמוכה של החשמל בנורווגיה.

נגיע אל כביש 70 ונפנה שמאלה. נעבור את העיר ונתחיל לטפס על כביש 70. 10.6 ק"מ אחרי שעלינו על כביש 70 נפנה ימינה אל עבר הישוב Innerdal. אנחנו נוסעים על הכביש עד שמגיעים למגרש חנייה שלבטח יהיו עליו לא מעט רכבים. המגרש בפאתי הישוב Dalen  הוא נקודת המוצא אל עמק Innerdalen אשר נחשב לעמק היפה ביותר בנורווגיה כולה. מהחנייה אחרי שנתעדכן במפה שעל לוח המוצב במקום. (אפשר גם לקחת מפה לדרך) נעבור רגלית את הישוב ובמזלג הדרכים הראשון אחרי שעברנו את אחרון המבנים של הישוב ניקח את הצד השמאלי לפי השילוט. צפויה לנו דרך לא פשוטה הכוללת עלייה שפשוט לא רוצה להיגמר. הדרך עוברת בתוך חורש  ומדי פעם ניפתח חלון בינות לעצים אל העמק שנמצא למטה. אחרי העלייה האינטנסיבית למדי ושאורכה הוא כ-2 ק"מ  נגיע לירידה אל העמק ואל האגם שבו. אם היום יפה צפויים לנו נופים יפים למדי של הר Innerdaltårnet   המתנשא לגובה של 1452 מטר מעל לפני הים.ההר בצורת משולש מחודד ובעל מראה מיוחד.

עמק Innerdalen אשר נחשב לעמק היפה ביותר בנורווגיה

סה"כ אורך הדרך במידה והולכים עד ל-  Innerdal Turisthytteהוא 4 ק"מ לכיוון הכוללים כאמור עלייה ארוכה. זהו מסלול שלוקח כמה שעות וכמובן תלוי כמה זמן תתעכבו בעמק במידה ותרדו אליו. במידה ומזג האוויר לא "משהו", אפשר לוותר, המראות יאכזבו אתכם. בשביל הידע : מהבקתות אשר נמצאות בקצה המסלול יוצאים טרקים אל פסגת Innerdaltårnet. צריך להוציא פרטים על המסלול

בגמר המסלול נחזור 21 ק"מ ללינה ב- Sunndalsøra. במידה ולנים בEira  קמפינג צריך לחזור 50 ק"מ אחורה. שלמחרת נצטרך לחזור אותם שוב. פה צריכה להיות החלטה של מקום לינה זול מול  תוספת דרך של 100 ק"מ.
אתר למלונות באזור-
Sunndalsøra

קטע ב: מ-Sunndalsøraעד ל-Lom.

סה"כ אורך קטע ב:250ק"מ למי שמתחיל את המסלול מ-Sunndalsøra.

את הקטע השני של מסלול מספר 10 נתחיל בעיירה Sunndalsøra ממנה ניסע  על כביש 70  לכיוון העיר  Oppdal .

כעבור 6.5 ק"מ מצד שמאל לכביש 70 נופל מפל Vinnufossen בארבע מדרגות ובגובה של 850 מטר ונחשב למפל השישי בגובהו בעולם.

כעבור 26.8 ק"מ אחרי המפל נרד מהכביש ימינה אל עבר Gjøra.במקום נמצא מרכז המבקריםSunndal National Park Centre. מכיוון שכבר היינו במרכזי מבקרים שכאלו  ובסך הכול הדמיון ביניהם הוא רב , אפשר להמשיך עם הדרך ליעד האמיתי שלנו ב- Sunndal National Park .

כיוון פנינו הוא לערוץ ה-Åmotan  למפל Reppfallet מפל Svøufallet  ומפל Linndalsfallet. שני המפלים הראשונים סמוכים מאוד אחד לשני ומרחק של מאות בודדות של מטרים מפרידות ביניהם והמפל השלישי מעט מרוחק וההגעה אליו דורשת הליכה יותר ארוכה ומאומצת. ואנחנו נסתפק ב-2 הראשונים: Svøufallet +  Reppfallet. מהסיבה העיקרית של זמן.

מפגש זה של 4 נהרות, מפלים,קניון עמוק. הם מרשם למסלול שווה אשר תיזכרו להרבה זמן.

מרגע שירדנו מכביש 70 ממשיכים על הדרך הצרה FV-314 והנושאת את השם  Fjellgardsvegen  3.7 ק"מ עד שמגיעים למזלג דרכים. בשלב הזה אנחנו ממשיכים ישר בצד הימני של המזלג וזאת בשביל להגיע לנקודת תצפית מהצד העליון של מפל Svøufallet . אנחנו ממשיכים עוד 2 ק"מ עד שהדרך עושה פנייה חדה של 180 מעלות לימין. פה אנחנו חונים ויורדים לתצפית על המפל. לא עוברים את המעקה של הכביש-מסוכן. פינת הסיבוב יושבת ממש על הנקודה שבה המפל נופל ומאפשרת לנו נקודת תצפית יפה על המפל היורד 156 מטר אל תחתית הערוץ. ממול נמצאת על הצד השני של הערוץ חוות Jenstad אשר אליה נגיע לתחילת המסלול הרגלי. אתם יכולים לבחון ולהעריך את הירידה שאתם הולכים לרדת ואת העלייה של החזרה לרכב. מה לעשות בשביל מקומות יפים צריך להתאמץ.

שילוט העץ אל המפלים

נחזור את 2 הק"מ וניפנה ימינה אל ה- Åmotan. אמור להיות שלט עץ קטן .ושוב ניסע 2 ק"מ עד שנגיע לחנייה לפני החווה. במקום יש עמדת תשלום על החנייה. כמו כן שלט עם מפת המסלולים האפשריים במקום. ניתן לקחת דף עם מפת המסלולים והסברים. מהחנייה יש מספר מסלולים המסומנים בצבעים. הסימון מאוד לא ברור בשלב ההתחלתי של הדרך. בכל מקרה אל המפל הראשון Reppfallet הולכים לפי המסלול אשר עובר בשוליים של החווה. המסלול הזה יביא אתכם אל שפת המצוק אשר אם נלך לאורכו נגיע לנקודה ממנה יש תצפית אל המפל. למעשה אל מפל זה אין מסלול אלא רק התצפית. מפל Reppfallet הוא למעשה מפל היורד בעוצמה אבל בזוית לא ישרה. הוא זורם על הסלעים בשיפוע. עוצמת המים והזוית המיוחדת שלו מקנים למפל יופי מיוחד. המסלול ממשיך בצמוד לקניון ה-- Åmotan. למעשה מרגע שהגענו לשפת הערוץ אנחנו פונים ימינה ומתחילים לרדת. תחילת הדרך שאף היא בשוליים של החווה הם מתונים יחסית, ובהמשך הופכים לירידה ממשית. אם נרים את מבטנו נוכל לראות ממול את הפיתול בכביש הנמצא מהצד השני של הערוץ שאליו נשפך מפל Svøufallet ושממנו צפינו על החלק העליון של המפל.  מצ"ב לינק לאתר 360 אשר תוכלו לראות איך ניראה המקום

קניון ה-- Åmotan עם מפל Reppfallet

מטיילים אל עבר המפלים

מפל Svøufallet אחד מהיפים של נורווגיה

פיתול הכביש שמהצד השני של הערוץ נמצא פחות או יותר באותו הגובה של החווה וניראה כאילו אפשר ללכת ברגל ולהגיע אל הצד השני בקלות. אבל ממש לא.

השביל היורד לתחתית ערוץ ה-Driva  הוא לא ארוך אבל תלול בצורה יוצאת דופן. לכשתגיעו אל למרגלות המפל תבינו עד כמה כדאי היה לרדת את כל הדרך הזאת.מראה המפל, צבע המים , רעש נפילת המים הזורמים. הכל ביחד משתלבים לתמונה אחת מושלמת. באמת אחד מהמקומות שמייחדים את נורווגיה. במקום יש ספסל עם שולחן למי שירד עם נשנוש בתיק. מהמקום יש מסלול הממשיך לאורך הערוץ במהלכו נחצה גשר תלוי ולא הכי יציב. לא לבעלי לב חלש. אבל חוויה. לכש-חוצים את הגשר המסלול ממשיך לכיוון ימין.

אחרי הסיבוב בתחתית הערוץ הגיע הזמן לטפס בחזרה אל החנייה. מזל שיחסית קצר אבל טיפוס מאוד משמעותי ויש לקחת זאת בחשבון לפני שיורדים לערוץ. אפשר להסתפק בתצפית אבל זה ממש לא כמו לרדת אל למרגלות המפל.

אורך המסלול כ-2 ק"מ זמן למסלול 2.5 שעות של חוויה.

מחוות Jenstad נחזור אל כביש 70 וניפנה ימינה אל עבר Oppdal מהלך של  35 ק"מ.

בעקרון Oppdal זו נקודת מעבר אבל במידה ויש רצון לקצת פעילות מצ"ב לינקים לכמה מהפעילויות העיקריות במקום.

1-רפטינג למשפחות

2- Musk Ox Safari

3- Elksafari

מ- Oppdal נפנה ימינה ודרומה אל עבר העיירה Dombås. הנסיעה היא על כביש E-6  אשר חוצה את שמורת  Dovrefjell National Park . גולת הכותרת של הפארק הם עדרי ה- Musk Ox. שמאוד מזכירים את הביזון האמריקאי. יש לא מעט חוות ובהרבה נקודות ישוב מארגנים ספארי לראות את העדרים הללו בטבע או לחלופין חוות שמגדלים אותם ועורכות ביקורים במקום עם הסברים.

47.6 ק"מ אחרי שעלינו על כביש E-6   נעבור את הכניסה לכביש 29 שגם הוא מתחבר לדרך נוף(כביש 27) אבל מה לעשות אי אפשר לעשות את כל נורווגיה בזמן שיש לנו. נעבור את הצומת ב100 מטר ונפנה ימינה לדרך FV-498 ומייד אחרי 60 מטר נפנה שוב ימינה לדרך עפר. על דרך העפר ניסע לפי השילוט אל  SNØHETTA ואחרי 3 ק"מ נחנה. מהחנייה נלך בדרך המסומנת ונטפס על ההר אשר הדרך מובילה אליו. אחרי העלייה מקניון ה—Åmotan שעשינו בחלק הראשון של היום, עלייה זו היא כמו הליכה מישורית. לא?

שלטי מתכת עם הסברים

בקצה הדרך מרחק של 1.5 ק"מ ישנו מבנה מיוחד לתצפית על עדרי ה- Musk Ox והאיילים. ואם יתמזל מזלכם תוכלו לצפות בהם ללא טיולי ספארי למיניהם. המבנה המיוחד עם קיר זכוכית הפונה אל עבר העמק שממול ומאפשר צפייה ללא הפרעה בחיות המשוטטות בקרבת המבנה.(לא תמיד זה קורה-לקחת בחשבון). ליד החנייה יש גם לוחות הסבר על החיות השונות והסביבה שאתם רואים. כולל הצד ההיסטורי של האזור.

אם הגעתם לתצפית וזכיתם לראות Musk Ox או איילים הרי שזכיתם בחוויה יפה. לקחת משקפות היות ואין במקום משקפות.

זמן המסלול המשוער(תלוי כמה זמן מתעכבים בתצפית) הוא כ-  1.5-2 שעות.

בגמר הביקור נחזור עם הרכב את 3 הק"מ של דרך העפר ונפנה ימינה אל Villreinsenteret  מרכז האייל הנורווגי.(כדאי לבדוק האם פתוח)

מצ"ב לינק על האייל הפראי הנורווגי
מהמרכז האייל הנורבגי נסע הישר אל העיירה Lom  דרך העיירה התיירותית Dombås. בדרך יש לא מעט אטרקציות תיירותיות כאלו ואחרות ופשוט אי אפשר לכסות את המגוון העצום הזה שקיים ומעבר לכך שגם אין את הזמן לכך לפיכך המסלול הוא היישר אל Lom וסביר להניח שבשעה שתעברו במקום חלק מהמקומות יהיו סגורים.

נסע על כביש E-6  31 ק"מ עד למרכז Dombås. ממנה נמשיך על אותו הכביש עוד 33.7 ק"מ דרומה עד שנגיע לפנייה ימינה אל כביש FV-438  בשלטים נראה את שם הישוב Vega.הכביש יקצר את דרכנו במעט. על כביש FV-438 נסע 15 ק"מ עד שנתחבר לכביש 15. 34.5 ק"מ יביאו אותנו למרכזה של העיירה היפה Lom.

האטרקציה העיקרית ב-Lom היא כנסיית לוחות העץ המרשימה. ולעניות דעתי בלבד היא היפה ביותר מבין כנסיות לוחות העץ שחלפתי על פניהן במסלולים השונים עד הגיענו הלום.(נחמד - ה-Lom)

הכנסייה הוקמה באמצע המאה ה-12 ועד היום משמשת ככנסייה העיקרית של המקום.  יחסית לכנסיות אחרות היא גדולה היות וזאת הייתה הכנסייה המרכזית של מחוזGudbrandsdal. הכנסייה נמצאת ונראית במצב מצויין. המראה שלה מאוד מרשים. כניסה 45Nok.

לינק להעשרת הידע

Lom- כנסיית לוחות העץ המרשימה

מלבד הכנסייה היפה המיקום של העיר הוא יפה והנהר חוצה אותה במרכזה בערוץ שוצף ובמפל מרשים. מסלול נעים יוליך אתכם לאורך כל נקודות העניין בעיר. המסלול נושא את השםLom – Bergomsrunda. ומפה עם הנקודות נמצאת בעיר ליד הנקודות השונות.אורך המסלול הוא 2.5 ק"מ והוא בהחלט נחמד. המקומות העיקרים במסלול אחרי הכנסייה הם: מוזיאון ההרים ומוזיאון האבנים. במקום יש לא מעט חנויות לתיירים. על מחירים לא נדבר כאן.

מפל שוצף באמצע העיר

למרות שבכל הכתובים כתוב שהכנסייה היא האתר המרכזי במקום,אבל לפי כמות האנשים ניראה שהאטרקציה העיקרית ב- Lom היא דווקא המאפייה אשר יושבת צמוד לנהר ולגשר שבמרכז העיירה. כמעט כולם עוצרים במקום לנשנש איזה מאפה טעים עם כוס קפה. בשעות הבוקר אורך התורים במקום הוא גדול למדי. יש דוכן שמוכר מחוץ למאפייה ויש דוכן בתוך המאפייה שם התור קצת פחות ארוך. בחוץ יש שולחנות וצריך להיות בכוננות של "לתפוס שולחן". והכי הכי זה ריח המאפים.

המאפייה אשר יושבת צמוד לנהר ולגשר שבמרכז העיירה

אתר למלונות באזור-Lom
סיכום מסלול 10 והמלצות:

1. שיא המסלול הוא מפל Mardalsfossen  עליו אין לוותר במסגרת כל הטיול לנורווגיה.
  2. לא לוותר על קניון ה-Åmotan והירידה אל מפל Svøufallet(תלוי כמובן ביכולות הפיסיות שלכם).
  3. אורך כל המסלול הוא 369 ק"מ של חיוך אינסופי.

השימוש בכל המידע שמופיע כאן ובמסלולים המתוארים בהמשך הוא על אחריות המטייל בלבד.
אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן המסלול בלא קבלת הסכמתו של דוידי קליר בכתב ומראש.
דוידי קליר אינו אחראי בשום מקרה ואופן לשימוש שנעשה במידע המצוי במסלול המתואר בהמשך.
דוידי קליר לא יהיה אחראי לשום נזק ישיר או עקיף, כספי או אחר, שייגרם למשתמש במסלול המוצע