דוידי קליר- מסלולי טיול - נורווגיה מסלול 9

מסלול מס 9 (יומיים)

מ-Geiranger ועד לחופו הדרומי של Eresfjord

2013-כל הזכויות שמורות לדוידי קליר ©

היומיים הבאים רוכזו במסלול אחד היות ובמסלול יש כמה אפשרויות בחירה שאפשר לשחק איתן או להפוך את הסדר שלהן. וניתן לתמרן בהתחשב במזג האוויר.

קטע א: מ-Geiranger ועד לאי הציפורים Runde

אורך הקטע:265 ק"מ.

את הבוקר נתחיל בטיפוס בכביש 63 בדרך תלולה הנושאת את השם כביש הנשרים. סידרה של 11 סרפנטינות חדות מקבלות את פנינו במהלך הטיפוס במרומי הכביש. כל סיבוב כזה מעלה אותנו במעלה הכביש בממוצע כ-50 מטר. ככל שנטפס הנוף יעשה יותר ויותר דרמטי. הכביש שסלילתו הסתיימה בשנת 1955 הפך מייד עם פתיחתו ליעד מועדף ע"י התיירים שהגיעו למקום. שמו ניתן עקב העובדה שבאזור בו הכביש עובר הוא שימש כנקודת התכנסות של נשרים. הסיבוב האחרון נושא את השם "ברך הנשרים" או "כיפוף הנשרים" ומיד אחרי הסיבוב נחנה בחנייה מצד ימין לדרך ונשים את פנינו אל עבר התצפית המסודרת שבמקום. האמת שגורם ההפתעה של הנוף הדרמטי הרבה יותר אפקטיבי דווקא למי שבא מהכיוון הנגדי. היות והוא נחשף באחת ל"מכת" הנוף שתקדם את פניו. אנחנו שטיפסנו במעלה התלול של הכביש נחשפנו לנוף הנפלא הזה לכל אורך השהות שלנו במקום ובהחלט הנוף דומה לזה שראינו ביום האתמול מתצפית Løstad  אשר למעשה נמצאת על אותה דופן צפונית של הפיורד,פחות או יותר באותו הגובה .

תצפית  "ברך הנשרים"

הנוף שסביבנו מיוחד בכל קנה מידה. אולי זה נשמע נדוש שחוזרים על הצבעים ,והגבהים, והכחול של הפיורד, אבל הנדוש הזה יוציא את קריאת ההתפעלות וההתפעמות מכל אחד ואחד.

מהמקום יוצא שביל תלול למדי לנקודת תצפית יפה על הפיורד ועל מפל 7 האחיות אבל אנחנו לא נתעכב עליו.

בשביל שלא נחזור על עצמנו יותר מדי פעמים מצ"ב הלינק לאתר 360 הנותן תצפית על הנוף שמחכה לכם במקום

אגב האתר נותן מבט ביום סגריר שממש מוריד את היופי הייחודי של המקום .

סה"כ אורך העלייה מרגע שהתחלנו לטפס הוא 5 ק"מ עם שיפוע של 10% אשר מקנה לכביש עוד גורם אשר יקשה מאוד על נהגים את הנהיגה בכביש בעיקר בחורף.

מהתצפית אנחנו ממשיכים לכיוון  Eisdal   הרבה אין מה לעשות בדרך מלבד נקודה אחת חביבה. כ-12 ק"מ אחרי התצפית נגיע לנקודה שבה  שני פסלי טרולים יקדמו את פנינו. הטרולים ממוקמים על בריכת בטון המשמשת לניתוב המים הזורמים במקום ליצור החשמל של העיירה. במקום מספר שולחנות אוכל להפסקה קלה ואם נלך על מבנה הבטון עד לסופו נראה את הסכר הקטן של בריכת המים אבל העיקר הוא שנראה את הכחול של הפיורד הבא מהיכן שאנחנו צריכים לקחת את המעבורת לחציית הפיורד והיא העיר Eisdal אשר נמצאת במרחק של כ-6 ק"מ ממקום עומדנו.

שני פסלי טרולים

מייד לכשנגמור את הירידה נפנה ימינה למגרש המסדר את הרכבים לעלייה אל המעבורת החוצה את פיורד Storfjord

אל הנקודה Linge בצידו השני של הפיורד עם מהלך חצייה של 2.7 ק"מ הנמשכים על כמחצית השעה. גם כאן תדירות המעבורות היא מצוינת ואין הרבה זמן המתנה.

מ- Lingeנמשיך אל Valldal מהלך של 4.4 ק"מ. Valldal היא עיירה נעימה ואפשר לעשות בה הפסקה אם רוצים. כיוון הנסיעה שלנו היא דרך הטרולים אבל אם אנחנו עדיין חפצים לחזות בנופי פיורד יפים נוכל להמשיך עוד מספר מועט של ק"מ ולחזות בנופיו של פיורד Storfjord בדרך שכל אורכה הוא 14 ק"מ הלוך וחזור. ללא ירידה מהרכב.

נעבור את  Valldal לכל אורכה ומייד לאחר הנמל של המקום נכנס למנהרה  שנמצאת על כביש FV-92  כאשר  כיוון הנסיעה הוא ל- Tafjorden. נעבור 3.2 ק"מ חלקם במנהרה צרה למדי ומוארת במקצת . נגיע לשלט ימינה אל Tafjorden ושמאלה Selboskar  4 ק"מ. נפנה שמאלה ונטפס עם הכביש הנושא את המספר FV-93. כעבור 2.4 ק"מ ניקח במזלג שמאלה וכעבור 600 מטר נפנה במזלג שוב שמאלה לעוד 750 מטר שם ישנה חנייה קטנה. הנוף בדרך הזאת של פיורד  Storfjord . בהחלט שווה את ההשקעה הממש קטנה. נהנה מהדרך ונחזור.

פיורד  Storfjord

אגב אין ספק שתבחינו שבכיוון הזה יש לא מעט מה לעשות לפי השילוט עם הפרח המייצג אטרקציות. גם הנוף אם ממשיכים עם הדרך עד לסופה (לכיוון  Tafjorden) הוא יפה. אבל מכיוון שבנורווגיה באמת אין סוף למה שיש ומה שאפשר לעשות וצריך לדעת לוותר, המסלול שלנו חוזר לכביש 63 ואל דרך הטרולים היעד המרכזי שלנו ליום הזה.

כביש 63 מלווה בנהר  Valldøla בחלק ניכר מהדרך. יש במהלך הדרך כמה נקודות אשר נעצור בהן ליהנות מהמראות שנהר Valldøla יספק לנו. הראשונה שלא נתקלתי בהסבר על המקום בשום אתר נמצאת אחרי 9.7 ק"מ על הכביש ואפשר בקלות לפספס אותה. במרחק הזה ישנו גשר מעל הנהר ויש אפשרות לחנות מייד אחרי הגשר מצד ימין או לפני הגשר לוקחים שמאלה עם הדרך וחונים בהמשך הדרך מצד ימין –יש ירידה לחנייה ליד הנהר. קל לפספס כי גם אין שום סימון לאטרקציה ושום שלט המכוון אותנו. אחרי הגשר יש שלט, והישוב שרשום על השלט הוא: Higgen  1 ק"מ. אנחנו כמובן עוצרים במקום.

מפל לא גדול הנושא את השםHolsfossen

עדיף להיכנס לפני הגשר שמאלה ולרדת לחנייה ליד הנהר שם גם ישנם ספסלי אבן  אם חשקה נפשנו בהפסקה במקום שווה.

ליד ספסלי האבן יש בריכה עגולה מאבן למי שחשקה נפשו בטבילה קרירה.(קרה)

הסימן היחידי לשמו של המקום הוא אבן דרך הממוקמת בצידו השמאלי של הגשר בכיוון התקדמותנו. 1921 HOLSBRUAאו בפרוש השם: גשרHOLS. הגשר הוקם במקום כבר בשנת 1921 ולידו הוקמה במבנה יפה תחנת כוח מקומית בשנת 1922. במקום נמצא מפל לא גדול הנושא את השםHolsfossen. הנהר עם צבעי ירוק כחול משגעים יורד בכמה מדרגות מלאכותיות ותעלה המושכת חלק מהמים אל עבר תחנת הכוח שנראית כמו בית מאיזו אגדה. במקום שבילי הליכה קצרים הכוללים שביל תלוי משני צידי הנהר ומתחת לגשר ואשר מספקים עמדה נפלאה לחזות במראות היפים. ממליץ להמשיך כמה עשרות מטר עם השביל היורד מתחת לגשר בצדו הרחוק (אם עוברים את הגשר) להמשיך לגדות הנהר, עד שמגיעים לנקודה בה מבנה תחנת הכוח נמצא במרכז בין רגלי הגשר. תמונה שתתגאו בה.

בריכת רחצה במי הנהר

עוד במקום סולם דגים שבא לעזור לדגי הסלמון להתגבר על המכשול בדמות תחנת הכוח ששם האדם במקום. אולי יתמזל מזלכם ותזכו לראות את הדגים מטפסים. לטעמי המקום הזה הרבה יותר אטרקטיבי מהאטרקציה הבאה על הנהר ואשר נמצאת 5.3 ק"מ מגשר HOLSBRUA. זהו קניון Gudbrandsjuvet . במקום הזה ישנו קניון ברוחב צר ועומקו מגיע עד ל-25 מטר ושבו נהר ה-Valldøla יוצר מפלונים יפים ושנראים כפורצים מתוך מערות שהמים חצבו בסלע. במקום הנכון ועם אור השמש יש נקודות שמתקבלת קשת בענן עם רקע של המפלים. הגישה ממש פשוטה. מהחנייה הגדולה והמסודרת מוביל שביל מסודר הכולל מעקה ברזל מגושם למדי. על הקניון עצמו נבנה שביל תלוי עם מעקות ברזל ולטעמי המבנה העצום הזה של השבילים ממש מכער את המקום. נכון שהוא נותן לנו אפשרות תיור נוחה מאוד אבל היה אפשר לעשות אותו אחרת. גם הצבע שלו נותן מראה של מבנה ברזל המעלה חלודה וזה יוצר מראה שלא מתחבר למקום (לדעתי בלבד).

קניון Gudbrandsjuvet

אל המקום הזה נקשרת אגדה שמספרת שפושע אשר שמו היה Gudbrand נס על נפשו עם כלתו שזה עתה נישאה לו, והגיע לנקודה הזו של הקניון. בנקודה זו הוא קפץ והצליח להגיע אל הגדה השנייה ובכך ניצל מרודפיו. עוד מספרת האגדה שהוא העביר את שארית חייו בבקתת אבן מבודדת בשוליו של העמק אשר במקום ואשר נקרא גם הוא על שמו של הפושע הנמלט: Gudbrandsdalen. ולמרות שהאגדה מספרת ש- Gudbrand הגיע למקום עם כלתו, היא משאירה אחריה סימן שאלה גדול ולא יודעת לספר האם גם היא הצליחה לעבור את הנהר.

עוד במקום קפיטריה.

מהקניון נמשיך בדרך שמתחילה לטפס אל מרומי הרמה לגובה של כ-700 מטר. ככל שנטפס הצמחייה תהפוך לנמוכה יותר. בחלק הגבוה תישאר רק הצמחייה האופיינית לאזורים גבוהים וקרים. חלק ניכר מהפסגות יהיה ממש חשוף מכל צמחייה.

מצד ימין לדרך משתרע הפארק הלאומי הגדול REINHEIMEN אשר בו מסתובבים עדרי איילים.

בחלק העליון של הדרך ילוו אותנו הרבה מאוד כלי רכב החונים לצידי הדרך או במפרצי חנייה ואשר המטיילים שהגיעו איתם מטיילים באזור כולו. לכל אורך הדרך יהיו שלטים עם שמות מסלולים שונים אורכם והצבע המאפיין את דרגת הקושי של המסלול. אנחנו נתעכב על מסלול אחד מכל שפע המסלולים שקיים באזור.

אחרי 19.5 ק"מ משעזבנו את קניון Gudbrandsdalen נגיע למקום שכמות כלי הרכב החונה בכל פינה אפשרית גדול למדי. מנקודה זו עולים אל אגם   Bispevatnet. המסלול אל האגם הוא אחד המסלולים הפופולאריים באזור ולכן מספר הרכבים במקום הוא גדול, זה יקל עליכם לזהות את המקום. זהו מסלול הכולל טיפוס אל גובה של מעל ל-1040 מטר כאשר הכביש ממנו נצא הוא בסביבות 750 מטר מעל לפני הים. אורך המסלול הוא שעתיים ולמרות שהוא מוגדר כמסלול קל. עלינו לטפס עלייה לא פשוטה ובדרך לא הנוחה ביותר גורם המקשה על ההליכה. הדרך תביא אותנו אל אגם קרחוני בשלבי הקיץ הראשונים. עם מראות וצבעים נפלאים. מעל לאגם מתנשאות 2 פסגות גבוהות Bispen  אשר נמצאת ממש מעל לאגם ומתנשאת לגובה של 1462 מטר. וצפונה לו מתנשאת פסגתו של הר Kongen המתנשאת לגובה של 1614 מטר.וצפונית לו מתנשאת עוד פיסגה לגובה של 1544 מטר ושמה Dronninga. תרגום השמות אפשרי גם לפי הגובה שלהם. הר המלך, הר המלכה, והר הבישוף. יש גם מסלולים אתגריים אל פסגות ההרים למי שחפץ בכך.

פסגתו של הר Kongen המתנשאת לגובה של 1614 מטר

מהאגם נחזור אל הרכב ונמשיך כמה מאות מטר לחנייה הגדולה והמסודרת שנבנתה לאחרונה במקום. ונצא לסייר בשיאו של המסלול של היום- התצפית על מעלה הטרולים.האתר השני בנורווגיה במספר המבקרים שמגיעים למקום. במקום הקימו לאחרונה קומפלקס תיירותי גדול Trollstigen Kafé. הכולל חנייה גדולה ומסודרת המתאימה לכמות העצומה של כלי רכב ואוטובוסים אשר עוצרים במקום, מרכז חנויות הכולל קפיטריה, חנויות מזכרות לרוב, שירותים מסודרים ומוזיאון המציג את ההיסטוריה שמאחורי בניית הכביש. וכל זה במבנה חדיש ומרשים הכולל בריכת מים ומפלים מלאכותיים. השיא של המקום זו מערכת של שבילים המסתיימים בנקודות תצפית התלויות אל מעל לתהומות של מעלה הטרולים והמספקות תצפיות נפלאות על הדרך המתפתלת מתחתינו, על מפל Stigfossen  ועל עמקIsterdalen שהדרך מטפסת ממנו. אפשר לראות בקצה העמק את הפיורד והנמל של העירÅndalsnes  אם יעגנו בו אניות גדולות.  אורך השבילים התלויים הללו הוא כ 700 מטר לכיוון. המסלול ברובו  מישורי עם עליה/ירידה אשר מעקה מסודר יקל עליכם את הטיפוס במדרגות. מדהים לראות את 11 הפיתולים החדים שהדרך עושה. קל לראות את הקושי של הרכבים ובעיקר של האוטובוסים  ואיך שלכל אורך הדרך עומדות מכוניות במפרצי החנייה כדי לאפשר לרכב שבא ממולם לנסוע. בקרוב אצלכם. מראה הפיתולים אשר ניראה מלמעלה כמו שלבים של סולם נותן משנה תוקף לשם המקום : פרוש השם Trollstigen הוא סולם הטרולים.

תצפיות נפלאות על הדרך המתפתלת מתחתינו

מהתצפית על סולם הטרולים נפנה לירידה בו. הכביש שלא צריך לחשוש ממנו אם תנהגו בשיקול דעת ותתנו לרכבים שמולכם לעבור. לתכנן את הנסיעה בעיקר כשעולים אוטובוסים מולכם. לעצור ולחכות בצד גם אם האוטובוס רחוק מאות מטרים מכם. אחרי הסיבוב החמישי נגיע אל גשר הטרולים אשר מפל Stigfossen עובר בדרכו אל העמק. מראה מיוחד.

כמה מילים על דרך הטרולים: הדרך בעלת שיפוע מרבי של 9% נסללה בשנים 1928-1936 על תוואי ששימש כדרך לסוסים ועגלות.כיום בעונת התיירות כאשר הכביש פתוח עוברים עליו למעלה מחצי מליון כלי רכב בעיקר של מטיילים אשר באים להתרשם מהמראות שיש למקום להציע. כל סיבוב קרוי על שמו של מנהל עבודה אחר של הצוותים אשר בנו את הכביש. שיא הכביש הוא גשר הטרולים שנבנה בשנים 1934-1935. כל הפרויקט של בניית הכביש והגשר נחשבו לזמנם משיאי ההנדסה האזרחית.

מראה המרשים של הדרך,הגשר, והמפל המתנפץ דרכו

אחרי שירדנו ועברנו את הסיבוב החד האחרון תעצרו בחנייה למרגלות המעלה והביטו במראה המרשים של הדרך,הגשר, והמפל המתנפץ דרכו. ושימו לב לתמרור האזהרה-זהירות טרולים בדרך!

תמרור האזהרה-זהירות טרולים בדרך!

15 ק"מ אחרי התצפית נגיע לכביש E-136 .

כאן יש 3 אפשרויות שלא חובה לעשות את כולן ואפילו עדיף שכך. אחרי שנסקור את האפשרויות שלפנינו אומר מה אני חושב שהוא הטוב ביותר לעשות.

האפשרות הראשונה: ניפנה על כביש E-136 מזרחה (ימינה) אל עבר Dombås,ולהתקדם עליו 41.3 ק"מ.

אפשרות זו מאריכה את המסלול בכ-80 ק"מ.

הסיבה לכך הם האתרים הבאים שנמצאים בקטע הדרך הזאת:

1-צוק הטרולים המתנשא מצד ימין לדרך.

2-מפל Slettafosen  אשר נמצא ממש סמוך לכביש. המפל שהוא לא גבוה במיוחד אבל עם כמות מים גדולה מתחתר בסלע מצידי גשר ויוצר קניון יפה. יש שביל המאפשר לטייל מתחת לגשר ולחזות בזרימה האינטנסיבית ובצבעיו היפים של נהר ה- Romsdal.

זוג בובות טרול ענקיות

3- גשר Kylling אשר ניראה מהכביש הראשי. הגשר עם אורך ורוחב של 59 ו-76 בהתאמה נבנה בשנים 1913-1922 ע"י האוכלוסייה המקומית ומשמש את Rauma Railway.

4- Sagelva Hydropower Center –זוהי תחנת קמח משוחזרת אשר תחזיר אתכם 300 שנה אחורנית.

האפשרות השנייה: ניפנה על כביש E-136 מערבה 4.5 ק"מ  אל העיירה Åndalsnes.

מה יש לעשות ב- Åndalsnes?

יחסית זו עיר גדולה וקודם כל כדאי למלא את המחסנים במה שחסר. מעבר לכך אם אתם רוצים לסייר בעיר אזי יש בעיר את: Romsdal Market שהוא אחד ממבני השוק העתיקים בנורווגיה.

האטרקציה העיקרית במקום היא Rauma Railway . זאת רכבת העושה את הדרך בעמק Romsdalבין העיירות Åndalsnes – Dombås ומשך זמן נסיעה של 1:40 שעות. הרכבת עם חלונות פנוראמיים לצפייה מושלמת על הנופים שבדרך ואשר נחשבים ליפים מאוד והסבר על מה שנצפה ניתן לכל אורך הדרך צריך לחזור לנקודת המוצא אלא אם אתם לא ממונעים. גורם שגם מאריך את הזמן וגם מייקר. בממוצע 300 Nok   לאדם, יש אפשרות לעשות מסלול קצר יותר בין Åndalsnes –Bjorliהאמת שבשלב זה של הטיול זה ניראה כבר מיותר.

ב- Åndalsnes נערכה לפני כמה שנים תערוכה בנוגע לתכנון מחדש של אזור תחנת הרכבת. אירוע רגיל למדי בהרבה ערים. הפרט המעניין שבמקום השלישי זכה תכנון שלא הרס את הפסים הישנים אלא על הפסים יבנו את הבתים(בתכנון) וכך יוכלו בעתיד לנייד את המבנים ממקום למקום ולשנות את התכנון מבלי להרוס דבר, בהתאם להתפתחות הסביבה. רעיון נחמד.

האפשרות השלישית : לנסוע ישר אל האי Runde.

ומכיוון שלעניות דעתי זוהי האופציה הטובה נתאר לפיה את המסלול.

אי הציפורים Runde נמצא במרחק של 80 ק"מ מ- Ålesund. האי, מעבר להיותו שמורת ציפורים,ומדובר במינים רבים של ציפורים-יותר ממאתיים מיני ציפורים. יופיו ויחודו הוא בזה שהוא שובר את הרוטינה של הנופים שביקרנו עד כה-מפלים - פיורדים - קרחונים.  הדרך כוללת מעבר עם מעבורת Sulesund-Hareid . אשר עובדת עד 24:00 אבל חובתכם לוודא את העניין בתקופה שאתם נוסעים. הכביש ל- Runde הוא כביש העובר הין האיים השונים שבדרך עם מנהרות וגשרים המחברים בין האיים השונים. גדולים וקטנים.

היתרון שבהגעה לאי בשעת אחר הצהריים המאוחרות הוא בעובדה שלפי העובדים במרכז התיירות אשר באי: כדי לראות פאפינים צריך לטפס אל מקום הקינון שלהם רק בשעות הערב 20:00-21:00 היות ובשעות אלו הפאפינים חוזרים לקינים שלהם.

איך מגיעים ל- Runde?

אנחנו ממשיכים אחרי Åndalsnes על כביש E-136 אשר הופך גם לכביש E-39. כעבור בערך 90 ק"מ  נגיע לכיכר גדולה בפאתי Ålesund ואשר השילוט שלפני הכיכר יראה לנו ישר ל- Ålesundשמאלה אל ברגן ואל  כביש E-39    עליו נמשיך 6.8 ק"מ ואז נמשיך ישר על כביש 61 . 8.9 ק"מ יביאו אותנו אל המעבורת בקו Sulesund-Hareid  אשר חוצה את האוקיינוס 7.9 ק"מ אורך החצייה. איך שיורדים מהמעבורת נוסעים לפי השילוט אל Måløy. 16 ק"מ אחרי שירדנו מהמעבורת כביש 61 שובר ימינה 90 מעלות ואנחנו ממשיכים אתו לעוד 2.9 ק"מ הכוללים מעבר על גשר Dragsundbrua. לשים לב שעל הגשר יכול לעבור רק כלי רכב אחד-לתכנן את המעבר בהתאם למה שקורה מולכם. אחרי הגשר כביש 61 פונה שמאלה אל עבר Måløy. אנחנו ממשיכים ישר בכביש 654. הכיוון הואFosnavåg.

הכיוון הואFosnavåg

אחרי 14.3 ק"מ נגיע סוף, סוף, לשילוט אל כיוון האי Runde. אנחנו עוברים לכביש FV-18. עליו אנחנו ממשיכים 14.6 ק"מ עד שמגיעים למגרש חנייה ממנו יוצאים להליכה אל עבר השמורה. אם יש לכם מקום לינה באי המשיכו כמובן אליו. אין איפה לחנות באי וצריך לחנות במגרש החנייה המסודר או במקום שבו אתם לנים. בדרך אל האי עוברים את גשר Rundebrua המרשים. גם כאן יש מעבר לכלי רכב אחד. אבל בשל אורכו של הגשר יש מפרץ המאפשר לעצור בצד כדי לאפשר לכלי רכב שמולכם לעבור. אם לא עוצרים, אחד מכלי הרכב יאלץ לנסוע בהילוך אחורי עד להגעה למפרץ שכזה. אחרי הגשר ישנה סוללה עליה ממשיך הכביש עם נתיב אחד. כמו שירדתם מהגשר הביטו לאחור על הגשר ועל הצורה המיוחדת שלו. מרגע שחצינו נמשיך כאמור ישר עד לחנייה.

מהחנייה/קמפינגים/מקום הלינה, נתקדם עם הכביש עד שנגיע לקמפינגים. לכשנגיע אלGoksøyr Camping

נכנס שמאלה עם השביל לנקודת אינפורמציה שם נוכל לקבל מפה של המסלול והסבר איזו ציפור נוכל לראות ובאיזו נקודה על המסלול. עיקר תשומת הלב בד"כ מופנית אל הפאפינים-תוכון הים. עם הצבעים היפים והעיניים העצובות. במקום (כמובן אם הגעתם שהמשרד פתוח ) יסמנו לכם על המפה את כל שאתם צריכים.

מפת האי Runde

נמשיך עם הכביש עוד 260 מטר ונכנס שמאלה בשביל הצמוד לגדר לבנה שעליה יש ציורים עם מיני ציפורים והשמות שלהם בכל מיני שפות. "מגדיר שדה" לצפרים. נמשיך עם השביל המתון שמהר מאוד הופך לשביל תלול. מה זה תלול, חבל על הזמן- מזל ששמו מעקה שאפשר לאחוז בו. השביל מטפס כמה מאות מטרים ואח"כ הופך למתון יותר. ממרומי השביל נשקף נוף האוקיינוס ובתי הכפר שנמצאים ממש מתחתינו. מרגע שעברתם 2 שערים אתם בשמורה ואפשר ללכת במסלול הכולל את כל ריכוזי הציפורים שאפשר לראות, וזה כולל עוד טיפוס. או לבחור לעשות רק חלק מהמסלול. בכל אופן כפי שצוין בתחילת הקטע על האי שאת הפאפינים ניתן לראות בערב באזור השעות 20:00-21:00. הפאפינים פשוט למדו משנים עברו שעיטי הים שגם אותם אתם עשויים לראות במקום צדים אותם בהמוניהם, והדרך היחידה שלהם להתמודד עם הבעיה היא להישאר בים עד לשעות הערב. שביל הטיול הכולל את כל הנקודות עושה מסלול מעגלי לא קצר לאורך כל מצוקי האי שמגיעים בנקודה הגבוה לגובה של 294 מטר וזהו מצוק בהחלט מרשים וצריך להיזהר בשפת המצוק בעיקר אם אתם עם ילדים. כאשר מביטים למטה רואים את המושבות האדירות של הציפורים. כל סוג והמושבה שלו. בשעות מוקדמות של הערב או שעות היום הרגילות הפאפינים נשארים למטה. האם באמת הם מגיעים לחלק העליון של הצוק היכן שאתם תהיו? לא יודע. לצערי את הטיפ על השעה שניתן לראות אותם קיבלתי ב-12:00 לערך ולא היה לי זמן להמתין עד לשעות הערב.

ציפורי האי-עייט ימי

בכל אופן גם אם לא יצא לכם לראות את הפאפינים יש לכם סיכוי גדול לראות את עיטי הים מסיירים בינות לאלפי הציפורים ומחכים להזדמנות לחטוף להם איזה חטיף טעים. המראה של הדורס הגדול הזה מנווט בינות למצוקים פשוט מרהיב.  משקפת חובה.

החזרה כבר יותר קלה. כל הדרך היא בירידה. החלק האחרון הוא ירידה תלולה למדי.

הולכים ברגל ברחבי האי

לאי כדאי להגיע כאשר מזג האוויר סביר ואין גשם. לעשות את המסלול עם גשם יהיה לא נעים. המצוק עשוי להיות חלקלק ומסוכן, והראות לא תהיה טובה.

אם יש לכם זמן –בעל הקמפינג במקום עורך שייט אל הצוקים. לצפות בציפורים מכיוון הים הוא מחזה שלא תשכחו. צריך לבדוק מחירים, שעות?? ואולי גם ימים. המעגן נמצא מול Goksøyr Camping.

בשיט תוכלו גם לשמוע סיפורים על המקום מבן המקום. אחד מהם הוא על זה שהאי נקרא גם אי האוצר לאחר שבמקום נמצא אוצר של מטבעות זהב מהאונייה ההולנדית  "Akerendam"שטבעה בסמוך. היום מתקיימים גם סיורי צלילה לאונייה. בשנת 1725 טבעה האנייה סמוך לאי וכל אנשי צוותה כ-200 טבעו. האונייה שהייתה שייכת לחברה הולנדית נשאה עימה הרבה זהב וכסף. בשנת 1972 3 צוללנים שצללו אל שברי האונייה מצאו בין השברים אוצר של 57000 מטבעות מהן יותר מ-6600 היו מטבעות זהב והיתר מטבעות כסף.

האי Runde הוא צוק הציפורים הדרומי ביותר בנורווגיה ומקננות בו למעלה מחצי מיליון ציפורים ויותר מ-240 סוגים שונים. לינק לצפרים עם שמות כל סוגי הציפורים שבמקום. רשימה ארוכה , ארוכה.

מגדיר ציפורי האי

עוד כמה לינקים על האי.

אתר לבתי המלון באזור - Runde

קטע ב: מאי הציפוריםRunde  ועד ל-Eikasdal.

אורך הקטע:308 ק"מ.

את הבוקר נקדיש לאי Runde במידה ולא עשינו אותו אתמול, או במידה ויש רצון לעשות השלמות. כמו למשל שיט מסביב לאי אל צוק הציפורים. כמובן רק אם היום הוא יום יפה או סביר.

מהאי נחזור באותה הדרך  שהגענו לאי . למעשה נצטרך לחזור את כל הדרך עד ל- Åndalsnesלמעט כניסה אל העיר היפה  Ålesund  אשר נמצאת 77 ק"מ מ- Runde. למי שמודד את הק"מ, אז המסלול לוקח בחשבון גם את הק"מ של המעבורת בזמן שמד הק"מ של הרכב על המעבורת הוא לא משתנה. המקום הראשון שאנחנו מבקרים ב- Ålesund הוא מצפה Aksla שהוא האתר העשירי מבחינת מספר המבקרים בנורווגיה. כאשר אנחנו מתקרבים לעיר ונכנסים לתוכה לשים לב לשילוט. הכניסה לעיר היא על כביש   E-136  אליו אנחנו נרד מכביש E-39 . 7.2 ק"מ מרגע שירדנו לכביש- E-136 אנחנו נצא ממנהרה בפאתי Ålesund  ,ו650 מטר מהמנהרה נגיע לשלט הראשון שיפנה אותנו אל מצפה .Aksla מרגע שראיתם את השילוט לתצפית , ההכוונה מאוד ברורה אולי למעט בחלק העליון אחרי שעוברים את האצטדיון הנושא את אותו שם כמו התצפית, אבל ממשיכים עם הכביש עד שמגיעים לתצפית. הדרך אל התצפית נושאת את השםBorgundfjordveien/Setrevegen/Fjelltunveien. אלו שמות הרחובות שצריך לעבור בדרך לתצפית. יש גם אפשרות לטפס לתצפית מפארק העיר ב-418 מדרגות. נחנה ליד התצפית ונעלה למרפסת של המסעדה שבמקום. הנוף שיתגלה לנו סביב בהחלט מצדיק את ההגעה עד למקום. לטעמי זאת ה-אטרקציה של העיר . רואים נפלא את בתי העיר היפים על שלל צבעיהם וסגנון הבנייה ה- אר-נובו אשר אופייני למרבית המבנים במרכז העיר. מסביב האיים שמרכיבים את העיר והאזור וכמובן האוקיינוס האטלנטי שעכשיו אנחנו רואים אותו ולא את אחד משלוחות הפיורדים שלו. העיר שנשרפה כמעט כולה בשנת 1904 נבנתה מחדש. מכיוון שהבנייה נעשתה בתקופה קצרה יחסית הסגנון של הבנייה היה אחיד למדי. רחובות העיר נעימים המבנים מתחילת המאה ה-20 יפים מאוד וצבעוניים.הרבה פסלים מפוזרים במרכז העיר. הרחובות חלקם על קו המים ויש האומרים שהעיר מזכירה את ונציה –אולי קצת בקו הבתים שנושקים למים.

נופי Ålesund

מה עוד יש לעשות ב- Ålesund :

1-מסלול מודרך הנמשך כ-1.5 שעות והיוצא ממשרד התיירות המקומי בשעה 12:00

2-ביקור באקווריום האטלנטי עם אטרקציות כמו האכלת דגים ענקיים,האכלת פינגווינים,מישוש חלזונות ועוד יצורי ים למיניהם.

3-שיטוט עצמאי ברחובות המרכזיים של העיר.

מה עוד יותר יש לעשות ב- Ålesund

פסל דייג באולסונד

מ- Ålesund נחזור 120 ק"מ על כביש E-136   עד ל- Åndalsnes, כאשר חלק מהדרך גם נושאת את המספר E-39 . מי שרוצה לנסוע ולעשות את הדרך האטלנטית צריך להמשיך עם כביש E-39 לכיווןMolde . כאשר המעבר אל הכביש נעשה אחרי כ-61 ק"מ ממרכז Ålesund. עלינו לעבור עם מעבורת בין Molde Vestnes- את הים הנורווגי- כך נקרא לשון הים במקום הזה.

ומ-  Moldeממשיכים אל הדרך האטלנטית.

למרות שעשיתי את הדרך האטלנטית לא ארחיב עליה את הכתוב מהסיבה שהדרך (לדעתי בלבד) היא מאכזבת למדי. הרבה כתוב על הדרך בפרסומים כאלו ואחרים ומהלל את יופייה המיוחד, ולמרות חוות דעת לא מעטות של מטיילים שכתבו בפירוש שהדרך אינה שווה את המאמץ והזמן. החלטתי לעשותה וטעיתי בגדול. הרבה מהומה על לא מאומה. בחורף שהאוקיאנוס סוער סביר להניח שמראות של הגלים המתנפצים אל הגשר שהוא מהווה את האטרקציה העיקרית של הדרך הם מראות מיוחדים. גם התמונות שמפרסמות את הדרך הם עם גלים אדירים. מכאן תחליטו אתם לפי האינטואיציה שלכם.

נוף הדרך האטלנטית

הגשר המפורסם של הדרך האטלנטית

מ- Åndalsnes נמשיך עם כביש 64 עוד 32.5 ק"מ ומנקודה זו אנחנו ממשיכים עם כביש 660 אשר עובר בצמוד לחופיו של פיורד Langfjorden. בשלב זה של הטיול כבר לא מתרגשים כל כך ממראות הפיורד. זה ניראה כמו נסיעה לחופיו של אגם ארוך. בשלב מסוים הדרך מתרחקת מהפיורד וחוזרת אל חופיו הדרומיים של פיורד . Eresfjord 41.4 ק"מ מרגע שעלינו על כביש 660 הכביש עושה סיבוב חד של 180 מעלות שמאלה ןלפניו משמאל יש שולחן וספסלים להפסקה. מנקודה זו יש תצפית יפה על הצד הצפוני של עמק Eikesdalen ואגם Eikesdalsvatnet. שהקצה הדרומי שלו ואטרקציות שם הם המטרה שלנו למחר. ההמלצה להעביר את הלילה בקמפינג שנמצא 4 ק"מ בהמשך הדרך מנקודת התצפית שתוארה לעיל. הקמפינג הנושא את השם Eira Camping הוא קמפינג גדול למדי לאזור עם בקתות עץ במחירים ממש נמוכים. אני שילמתי ללילה 300 Nok  שזה מחיר שגבוה אך במעט, מלינה באוהל במרבית הקמפינגים האחרים ששהייתי בהם בנורווגיה.זה היה גם הקמפינג השני והאחרון שנתקלתי בהם שלא היה צורך לשלם על המים החמים במקלחות. בהחלט מקום נעים ומומלץ הנמצא ליד נהר הזורם בסמוך והמאכלס דייגים לרוב. אגב יפה להתבונן בדרך המיוחדת של הדייגים כשהם משליכים את החכות שלהם עם חוטים צבעוניים. עוד במקום סניף של COOP  אשר ניתן להצטייד בו במצרכים. הבעיה שהוא נסגר מוקדם יחסית. החיסרון היחידי בקמפינג שהוזכר כאן הוא שאין בו אינטרנט נכון לכתיבת השורות. אבל עדיין מומלץ בחום.

שלטי הכוונה על עמק איקסדל

אם לא נשארנו ללילה בקמפינג אנחנו פונים ימינה לכביש FV-191 . הפנייה נמצאת 2.7 ק"מ מנקודת התצפית שהוזכרה בקטע הקודם. 4.7 ק"מ מהפנייה לכביש, נגיע אל הפינה הצפונית של אגםEikesdalsvatnet , ומכאן הכביש עובר בצמוד לאגם לכל אורך הדרך 22 ק"מ עד לצד הדרומי של האגם ולישוב Eikesdal.

האגם נמצא בגובה של כמה עשרות בודדות של מטרים מעל לים בזמן שההרים שסובבים אותו מגיעים לגבהים  של מעל ל-1500 מטרים אשר נותנים לנוף מראה דרמטי. בחלקו הדרומי של האגם בשלב מסוים נוכל לראות את מפל Mardalsfossen המרהיב היורד בשתי מדרגות גדולות ומרשימות.

מפל Mardalsfossen המרהיב היורד בשתי מדרגות גדולות

מצ"ב לינק לאיתור מקומות לינה באזור Eikesdal .
במקום כמובן יש גם קמפינגים.

סיכום מסלול 9 והמלצות:

1. לרדת מהרכב בתצפית הנשרים-חובה.
  2. לא לוותר על הסיבוב בגשר  HOLSBRUA  .
  3. לא לוותר על הסיור בתצפית על כביש הטרולים.
  4. שיאי היום הראשון הם תצפית הטרולים ומצפה הנשרים ואם תגיעו אל האי Runde  תוסיפו אותו לרשימה.
  5. הנסיעה לכיוון Dombås-ממש לא הכרחית.
  6. אם אתם צריכים לבחור בין Runde  לבין Ålesund- ההמלצה-לכו על האי . אם יורד גשם לכו לעיר.
  7. הכבישים אל האי הם כבישים על הגשרים בין האיים ויש נתיב אחד בלבד  מה שאומר שצריך לתכנן היטב את הנסיעה. לעבור רק שאתם ממש בטוחים שאין אף אחד מולכם.
  8. סה"כ אורך המסלול ביום הראשון הוא 265 ק"מ.
  9. אם נכנסתם אל Ålesund ביום השני.לא לוותר על תצפית Aksla.
  10. סה"כ אורך המסלול ביום השני הוא 282 ק"מ עם הכניסה אל העיר Ålesund. ללא הדרך האטלנטית.
  11. מכיוון שסוף יום המחרת הוא באזור , אפשר לשקול שהייה של 2 לילות במקום למרות שאז נצטרך לחזור 50 ק"מ על עקבותינו.

השימוש בכל המידע שמופיע כאן ובמסלולים המתוארים בהמשך הוא על אחריות המטייל בלבד.
אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן המסלול בלא קבלת הסכמתו של דוידי קליר בכתב ומראש.
דוידי קליר אינו אחראי בשום מקרה ואופן לשימוש שנעשה במידע המצוי במסלול המתואר בהמשך.
דוידי קליר לא יהיה אחראי לשום נזק ישיר או עקיף, כספי או אחר, שייגרם למשתמש במסלול המוצע