--- --- דוידי קליר- מסלולי טיול - נורווגיה מסלול 3
Booking.com
Booking.com
דוידי קליר - מסלולי טיול
 

2013 © כל הזכויות שמורות  לדוידי קליר

לחץ
Booking.com

נורווגיה מסלול 3

מהעיירה Eidfjord ועד לעמק המפלים Oddadalen    דרומית ל-Odda

2013-כל הזכויות שמורות לדוידי קליר ©

אורך המסלול כולו: 264 ק"מ  .

המסלול של היום מתחיל על כביש 7 . ואח"כ את עיקר המסלול נעשה על כביש 13 ודרך התיירות –HARDANGER.

זהו יום טיול מדהים שנתחיל אותו עם תצפית על Eidfjord ונקנח בסדרה של מפלים מרהיבים בעמק המפלים Oddadalen. אחד מהימים היותר יפים בנורווגיה.

מומלץ לצאת מוקדם, כך שנוכל לבקר בתחנת הכוח ההידרואלקטרית Sima , הסיור הראשון מתקיים בשעה 10 וזה שאחריו בשעה 12. נצא את Eidfjord צפונה על כביש  103. כאשר חופי הפיורד היפים מלווים אותנו משמאל לדרך. ההשתקפויות במים יוציאו לבטח קריאות התפעלות מכולם.

 

חופי הפיורד היפים מלווים אותנו

 

אחרי 5.6 ק"מ נעבור את הכניסה לתחנה. נמשיך על הכביש עוד 1.7 ק"מ ונגיע אל הכניסה אל הכביש המוביל אל חוות Kjeåsen Mountain Farm. היות והכביש צר ובחלקו הגדול הוא מנהרה צרה ארוכה וחשוכה התנועה במעלה ההר ובמורדו מווסתת לפי חצאי שעות. בשעה עגולה התנועה מותרת במעלה ההר. בחצאי שעות התנועה מותרת במורד ההר. להגיע ולהמתין במידה וצריך. גם אם אתם חושבים שאין אף אחד על הכביש המפגש במנהרה עשוי להיות לא נעים אם אתם אלו שלא מקיימים את ההוראות.

 

כביש המוביל אל חוות Kjeåsen Mountain Farm והשלט המ

 

בהגיע הזמן נתחיל לעלות בכביש צר ומתפתל אשר נכנס למנהרה ארוכה למדי. מנהרה זו נבנתה בתקופה שעבדו על תחנת הכוח להעלות ציוד אל מרומי ההר וכיום משמשת את התיירים העולים אל החווה עתירת הנופים.כמו שנצא מהמנהרה נחנה לפי השילוט ונשים פעמינו אל החווה.

 

לפי השילוט נשים פעמינו אל החווה

 

שנעבור את חומת הצמחייה שליד החנייה יתגלה לפנינו נופו של Simadalsfjord הנמצא כ-600 מטר מתחתינו. לפנינו הליכה מישורית של כ-500 מטר עד לבנייני החווה. ככל שנתקדם אל החווה הנוף שייחשף לעיננו ילך ויעשה יפה יותר ויותר עקב תנאי הטופוגרפיה של המקום. בחווה אפשר להתרווח על הספסלים שבמקום ולפתוח את היום עם קפה/נשנוש שהבאנו עמנו מהרכב, כשנופי הפיורד המהממים פרושים לרגלנו. השילוב של הבגוניות האדומות בבית הקפה מעניק מסגרת יפה לתמונות הרבות אשר תצלמו במקום. אתר חובה.  מתחתינו הכחול של הפיורד ומעלנו התכלת של השמים(אם מזג האוויר בצד שלנו) בין הפיורד ועד אלינו ירוק של צמחייה נמוכה שהוא בהיר יותר. על ההרים שמעבר לפיורד הירוק של העצים כהה יותר,ולאורך ה"שדרה" של ההרים מפלים צרים וארוכים הנופלים מראשי ההרים ועד לשפתו של הפיורד חותכים את ההרים מלמעלה למטה.

 

תחתינו הכחול של הפיורד ומעלנו התכלת של השמים

 

במקום ישנו בית קפה קטן אבל הוא פותח שעריו בד"כ לקבוצות ובתיאום מראש בימים שלישי חמישי ושישי.

אם שבענו מהנוף נמתין לשעה המתאימה ונרד בחצאי השעה את המורד. וניכנס אל תחנת הכוח שבמקום.

 Sima Power Plant, אשר נמצאת למעשה 700 מטר בתוך בטן ההר והיא אחת מהתחנות הגדולות באירופה. הגנראטורים מופעלים ע"י טורבינות ענקיות אשר מחיר של טורבינת הכפות נאמד במיליוני שקלים. ניתן לראות 2 כאלו בתוך אולם ייצור החשמל. האולם ענק עם מידות של 200 מטר אורך 20מטר רוחב ו 40  מטר גובה-בהחלט מבנה מרשים. הכניסה באמצעות אוטובוס המכניס את המבקרים אל בטן ההר. מדריכה מנוסה נותנת הסבר ממצא במקום. לפני/אחרי הביקור בבטן ההר אפשר לצפות בסרט המספר את סיפור המקום. בתשלום של 200 Nok  למשפחה-בהחלט לא זול לביקור. הפרטים על המקום לפניכם , הגישה יחסית נוחה ויש הסוברים שצריך לבקר לפחות בתחנה אחת שכזאת בנורווגיה. אז אני משאיר זאת לשיקול ולזמן שלכם. כל הביקור אורך כשעה.         Hours: 6/15/2013 - 8/15/2013Mon - Sun  10  12  14

 

טורבינת מים ענקית לייצור חשמל


הגשר התלוי שלפי התכניות אמור להיפתח ב 2013 הוא השני באורכו בנורווגיה עם מידות אורך של 1310 מטר ולשם השוואה גשר הזהב של סאן פרנסיסקו אורכו 1280 מטר. גובה הגשר מפני המים הוא 55 מטר מה שיגרום לכך שיהיו אוניות אשר לא יוכלו לעבור את הגשר ולהגיע כבעבר אל נקודות כמו Eidfjord אשר תהיה מחוץ לתחום לספינות הענק.מהתחנה נדרים תחילה על כביש 103 ואח"כ נעבור לכביש 7 אשר הופך כעבור 10 ק"מ לכביש 13 .למי שבתכנית שלו להגיע לברגן. לפנות ימינה עם כביש 7 הכביש מוביל אל המעבורת. כמה ק"מ דרומה ממעבר המעבורות נבנה גשר גדול שיחליף בעתיד הקרוב את המעבורת.(בהחלט יש מצב למי שנוסע ב-2014 שהמעבר הוא על הגשר)

18.4 ק"מ יביאו אותנו אל Kinsarvik אשר ממנה ודרומה כביש 13 הופך להיות גם:

National Tourist Route Hardanger .

Kinsarvik היא עיירה לחופי הפיורד כאשר נהר ה- Kinso .  חוצה אותה ונשפך לפיורד. שם העיירה נגזר משמו של הנהר+   Vik שפירושו מפרץ  . יחד יצא לנו מפרץ קינסו.

גם השם של הנהר נגזר מעצם העובדה שהוא יורד במורדות תלולים .ובמהלך ירידתו מרמת Hardangervidda  מורד של כ-1200 מטר המלווים במספר מפלים מרהיבים. הנהר הזורם דרך עמק Husedalen והעמק והמפלים הם מקום אהוב על מטיילים. טרק 4 המפלים  נחשב לאחד הטרקים היפים בנורווגיה ואם עושים את כולו נוכל לראות 4 מפלים מרהיבים במהלך המסלול שאורך כולו 5-6 שעות. בהחלט לא קצר. נחשב למסלול בינוני אבל כולל עלייה לא פשוטה. מצ"ב לינק לאתר המתאר בפירוט יחסי את המסלול.

הבעיה שיש לנו זה חלוקת הזמנים ואם אנחנו "קצרים " בזמן, אפשר לעשות מסלול מקוצר ולראות 1 או 2 מפלים.

לתחילת המסלול נגיע דרך העיירה Kinsarvik ובמרכזה נפנה שמאלה לפי השילוט אל Husedalen או לכיוון Hus  שמופיע בראש קבוצת השלטים. מספר הכביש 108. כעבור 2.4 ק"מ נגיע לחנייה לפני הנחל שזורם במקום. ניתן לחנות וללכת ברגל לאורך נהר ה- Kinso   שבשלב זה ילווה אותנו מצד ימין לדרך. אחרי 1.5 ק"מ של הליכה לייד נהר עם צבעי טורקיז וירוק , של המים הצלולים שלו נגיע לתחנת כוח ולמפל הראשון בסדרה של המפלים. Tveitafossen היורד גובה של כ-112 מטר. יותר מרשים הוא המפל השני Nyastølfossen  היורד גובה של כ-200 מטר. השלישי Nykkjesøyfossen falls  יורד גובה של כ-53 מטר והמפל הרביעי Søtefossen  יורד גובה של כ-270 מטר.

צריך להתעדכן ולרכוש מפה במרכז המבקרים שב- Kinsarvik. אגב למרות השלט שנמצא ליד החנייה ומזהיר שהדרך בהמשך היא צרה,ניתן להגיע איתה עד ממש למפל הראשון ולחסוך 1.5 ק"מ מהדרך (3 ק"מ הלוך חזור). על אחריותכם בלבד.(כתוב גם בשלט) וליד המפל הראשון לחנות במפרץ שמוצאים ולעשות את המסלול או חלקו. (אני עשיתי רק את הראשון) 

 

מפל הראשון בסדרה של המפלים. Tveitafossen היורד גוב

 

אז אחרי שעשינו את מה שהתכנון שלנו מאפשר לנו נחזור לכביש 13 ונמשיך דרומה לחופי הפיורד היפים. רוב הדרך נעשית במהירות איטית למדי, עקב תנאי הדרך. הכביש עובר לאורך הפיורד היחסית צר . מהצד השני ניתן לראות את המפלים הרבים שהם יהיו מנת חלקנו כמעט לאורך כל הטיול בנורווגיה. אופייני מאוד לדרך הזאת הם הגידולים החקלאים הרבים שילוו אותנו לאורך קטע הדרך הזה.  אחרי 35 ק"מ נגיע ל- Tyssedal. שמה של העיר נגזר איך לא, משם הנהר העובר במקום Tisso.

האתר הראשון ששווה להיכנס אליו במקום הוא:  Norwegian Museum of Hydropower and Industry. שכשמו הוא מהווה מוזיאון להיסטוריה התעשייתית של האזור כולו וכמובן מוזיאון לייצור החשמל ההידרואלקטרי ומה שקשור בחשמל ובכוח. אבל מעבר לתצוגה האטרקציה העיקרית שבמקום היא תחנת החשמל ההיסטורית שבמקום הנושאת את השם: Tysso I אשר הוקמה בין השנים 1906-1918 וניתן לבקר בחדר הבקרה,הצינורות היורדים לטורבינות,בריכת ויסות המים,וביתן השומר. ניתן לטפס בדרך לאורך הצינורות בדרך שנבנתה בשביל המבקרים ואשר מביאה אותם לנקודה שבה המים יורדים בצינורות הגדולים אל הטורבינות. מעבר לעניין –הנוף מהמם.(בתשלום נוסף)

עוד פעילות שילדים יאהבו היא האפשרות לשחק עם צינורות מים ולנסות לבנות תחנה הידרואלקטרית במו ידיכם(נכון-בתשלום נפרד).

ללא ספק שווה ביקור.   בין תחנת הכוח Sima   לבין המוזיאון-ההמלצה תלכו על המוזיאון.

Medio May – primo Sep: Every day 10 am – 5 pm 
Primo Sep – medio May: (Tues–Fri) 10 am - 3 pm 
or by appointment.

Adults NOK 90
Seniors/students NOK 50 
Children up to 12 years free. 
Groups over 15: NOK 60 per person

 

העיירה Tyssedal.  גם יושבת על כביש הגישה אל Skjeggedal. זוהי נקודת ישוב הנמצאת 7 ק"מ מזרחה. נפנה ממרכז Tyssedal על כביש 13 בצומת כאשר השילוט מראה לנו את הכיוון של Skjeggedal/ ØvreTyssedal.  להשכלה בלבד, פרוש השם  Øvre אשר ניראה אותו רבות בקידומת של נקודות ישוב לא מעטות ברחבי נורווגיה הוא עליון. כמו מוצא עילית אצלנו. במקרה הזה Tyssedal עילית.

הדרך המטפסת למעלה היא דרך פרטית צרה ומפותלת. בתחילת הדרך נעבור ליד בתים כאשר כל בית צבוע בצבע אחר המקנה צבעוניות יפה לכפר.(  ØvreTyssedal).   ב-המשך ככל שנעלה נוכל לצפות על הפיורד המבצבץ מפעם לפעם מתחתינו עם צבעי הכחול שלו. בצידי הדרך מעקה של אבנים המאופיין לכבישים אשר עברו שנים רבות מאז בנו אותם.

 

כל שנעלה נוכל לצפות על הפיורד המבצבץ מפעם לפעם מתח

 

הדרך עוברת ליד אותם משטחי גרניט ענקיים וחשופים אשר "גוהצו" ע"י הקרחונים שהיו במקום ואשר בהם חצבו הפועלים שחצבו את המנהרות של תחנת הכוח. אפשר להעריך את הקושי העצום של חציבה בסלע שכזה עם האמצעים שהיו בתחילת המאה ה-20.

משנה זהירות בנסיעה בכביש , להשגיח היטב על הדרך ועל מי שעשוי להפתיע אתכם ולהגיח בהפתעה ממולכם. אם אתם רואים רכב ממולכם תכננו כך שתעצרו במפרצי החנייה שנועדו לשם כך. יש מקרים שאפילו צריך לנסוע אחורנית ברוורס למפרץ קרוב לשם מתן מעבר לרכב שמולכם.

אחרי 6.5 ק"מ נגיע לאגם  Vetlavatnet הסכור בקצהו ואשר שימש את תחנת הכוח ההיסטורית שביקרנו מוקדם יותר.

גם הסכר וגם האגם מתגמדים לעומת הסכר והאגם שהוא יוצר ואשר ניראה בהמשך הדרך הנושא את השם: Ringedalsvatnet. מתמונה שנלקחה בשנת 1890 רואים ברקע את מפל Ringedalsfossen המרהיב שהיה במקום ולמעשה המים שלו נלקחו לטובת מפעל החשמל הנורווגי. מצ"ב לינק לתמונה הישנה הזאת------- איזה הפסד.

בצד הצפוני של הכפר מתרוממת מסילה אשר שירתה בתחילת דרכה את העובדים שעבדו במרומי הרי Tyssedal וכעבור כ-50 שנה הוענקה לתושבי האזור כמתנה לשימושם. הפוניקולר עבד במקום עד לא מזמן והפעלתו הופסקה מטעמי בטיחות. שם הרכבת  funicular railway "Mågelibanen".

 

funicular railway "Mågelibanen

Mågelibanen

מתוךWikimedia Commons 

 

בכל אופן ניראה ממש אטרקטיבי -הרכבת הזאת המתרוממת לגובה של 430 מטר לאורך של 960 מטר ומגיעה במקומות מסוימים לזווית נטייה של 42 מעלות!!! (חבל שלא עובד)

אבל עיקר הפרסום של הכפר Skjeggedal שממנו יוצא אחד הטרקים היפים בנורווגיה ובעולם כולו. הטרק אל  Trolltunga

זהו טרק שחייבים להקדיש לו יום שלם עם רמת קושי גדולה לאורך מסלול של 22 ק"מ הלוך וחזור ומשך זמן של 8-12 שעות. כמובן שחובה להצטייד במידע+מפות+נעליים וציוד מתאים.

חונים בחנייה במקום העולה 100Nok , תחילת המסלול בשביל העולה בצמוד לפסי הרכבת. מצדם הימני ומסומן בסימון השבילים הנורווגי-האות T בצבע אדום.

Trolltunga הוא מצוק הבולט אל תוך ומעל אגם Ringedalsvatnet המהווה את הרקע המדהים של הצוק.

והוא מתנשא לגובה של 700 מטר מעל לאגם.
התמונה המצ"ב תחסוך 1000 מילים.

 

Trolltunga הוא מצוק הבולט אל תוך ומעל אגם Ringedal

Trolltunga

מתוך- Wikimedia Commons  

 

מי שעושה את המסלול צריך להוסיף יום טיול באזור.

טוב לקחנו נשימה עמוקה ונמשיך במסלול שמתגמד קצת לנוכח הסלע Trolltunga, לא?

נחזור את 6.5 הק"מ אל כביש 13 ושוב להיזהר בכביש הצר והמפתיע. לכשהגיענו לכביש 13 נפנה שמאלה לכיוון Odda.

Odda יחסית לאזור זו עיר גדולה וכדאי להיכנס לאחת מסניפי המרכולים שבמקום ולהצטייד לימים הקרובים.

אחר שהצטיידנו נמשיך דרומה וניכנס מיד עם צאתנו את העיר לעמק המפלים-Oddadalen. זהו עמק צר עם אורך של 16 ק"מ מהיציאה מהעיר Odda  ועד לצומת של כביש 13 עם כביש E-134.

כאשר במרחק הזה נוכל לצפות ברצף של מפלים מרשימים כאשר המפל המרשים ביותר שיוציא אתכם מהרכב הוא ללא ספק מפל  Latefossen המרשים. כאשר מתקרבים לחנייה צריך להיות ערניים. החנייה לא תמיד מספיקה לכמות הרכבים של המבקרים שעוצרים במקום. כמו כן הכביש בעמק המפלים ובאזור הזה של מפל Latefossen הוא ממש צר כאשר מצד אחד קיר של סלעים ומהצד השני הנהר הזורם לאורך כל הדרך ובאזור הזה ממש צמוד לכביש הראשי. כבר מרחוק נבחין על הכביש בענני הערפילים של נתזי המים מעל הכביש המסמנים את מיקומו של המפל.

 

מפל  Latefossen המרשים

 

 המפל המורכב מ 2 זרועות המרוחקות זו מזו במעלה ההר וההולכות ומתקרבות אחת לשנייה עד להתאחדות שלהם והמעבר אל מתחת לכביש בגשר הרומי שבמקום. לא לחינם נקרא המפל בשם מפל התאומים בשל 2 הזרועות הדומות אחת לשנייה.

המפל המרשים ושאון המים יעסיקו בעיקר את המצלמה שלכם אשר תצטרכו לנגב הרבה עקב מסך הנתזים אשר הרוח מרימה לאוויר.

מקור המפל הוא באגם Lotevatnet ואשר ניתן להגיע לנקודות המוצא של 2 הזרועות הללו אם נמשיך עם הכביש ונפנה כעבור 1.4 ק"מ שמאלה לכיוון Reinsnos כאשר כביש 13 מבצע פנייה של 90 מעלות ימינה .נעלה על דרך מספר 100 וניסע עליה עד ל-2 הגשרים אשר מעל לזרועות. אם עליתם אל מעל המפלים תמשיכו עם הדרך עד לסופה סך אורכה מהצומת הוא כ-14.5 ק"מ. מובטחים לכם נופים יפים.

משחזרנו לכביש 13 יש עוד מפל אחד להגיע אליו ואשר שווה את המאמץ עם הגענו עד הלום. זהו מפל Langfoss.

נדרים על כביש 13 2 ק"מ עד למפגש עם כביש E-134עליו נמשוך 18.5 ק"מ עד שנגיע למפל. השילוט המקדים יכין אותנו להיכנס לחנייה.

מפל Langfoss הוכתר ע"י ה-CNN כאחד מעשרת המפלים היפים בעולם. המפל היורד גובה של למעלה מ-600 מטר לאו דווקא בקו אנכי אלא בשיפוע אשר מקפיץ את המים במורד ונשפך כמעט לתוך פיורד Åkraf. החלק המרשים של המפל הוא הרוחב שלו העולה על 60 מטרים. ממש לרוחב המצוק כולו. בהחלט מחזה מרשים.

 

מפל Langfoss הוכתר ע"י ה-CNN כאחד מעשרת המפלים היפ

מסלול 3 ממשיך עד למפגש עם כביש 48  מהלך של עוד 22 ק"מ דרומה על כביש E-134 כאשר חלק גדול מהדרך נעשה על כביש הדואר הישן הנושא את השם Rullestadjuvet / Postvegen. נופים יפים של Åkrafjord וההרים מסביב.

מנקודה זו נתחיל להצפין. אלו שממשיכים אל צוק המטיף Preikestolen והטרק שלו צריכים להמשיך דרומה מהלך של עוד 170 ק"מ של דרך פתלתלה. המסלולים של האתר לא כוללים את הטרק הזה ולכן הפרוט של איך להגיע למקום לא מופיע כאן . אבל יש אין ספור אתרים שניתן להוציא מידע על צוק המטיף. להקיש Preikestolen וים המידע יתחיל לזרום. אין ספק שהמקום מהמם אבל בחשבון פשוט צריך להשקיע 3 ימים יקרים לעניין. יום הגעה,יום הליכה, למרות שזה לוקח כ-5 שעות, ויום חזרה צפונה על מנת להמשיך במסלול, מרשמים של לא מעט מטיילים שהתאמצו והגיעו למקום,מזג האוויר לא התחשב בהם והחוויה גם עם היא מיוחדת ,התעמעמה עם ממטרי הגשם והעננים שהסתירו את הנוף. שורה תחתונה-אנחנו ויתרנו. השארנו עוד משהו לפעם הבאה.

אז כאמור אנחנו מצפינים ואת הלילה נעביר באחד הקמפינגים אשר בעמק המפלים או ב-Odda   עצמה.

אתר לבתי המלון באזור - Odda

סיכום מסלול 3 והמלצות:

סה"כ אורך הדרך עם כל הכניסות המתוארות בה 264 ק"מ הכוללים את כל הכניסות הצדדיות המתוארות בפרק ואשר מסתיימות בחזרה צפונה עד ל-Odda .

כמובן שביום אחד לא ניתן לעשות את כל מה שמופיע במסלול  יחד עם הטרק אל Trolltunga. לצורך ביצוע הטרק צריך להוסיף יום כאשר הלינה בערב של לפני הטרק צריכה להיות באזור הקרוב על מנת שנתחיל את הטרק בשעות הבוקר.

שיא היום ללא הטרק אל Trolltunga  הוא Kjeåsen Mountain Farm  ומפלי Langfoss ו- Latefossen.

ללא ספק שהטרק אל Trolltunga למי שמבצע הוא אחד משיאי הטיול בנורווגיה.

ב-  Norwegian Museum of Hydropower and Industry אפשר לראות הרבה יותר מאשר בתחנת הכוח. ויכול להיות ששווה לשמור את הזמן לסיור שם.

קצת מההחלטות שאני עשיתי בתכנון הטיול שלי במסלול מספר 3: המשאב העיקרי של מי שמטייל מעבר לעלויות הוא הזמן. לפיכך טרקים שהם "משאבות" הזמן העיקריות בטיול נבחרו בקפידה מתוך מחשבה שמשפחה שמטיילת לא יכולה לעשות כל טרק שהיא חפצה בו (דוגמת Trolltunga) כך שגורם משך הזמן שהטרק לוקח היווה את הסיבה העיקרית להחלטה –עושים/לא עושים/עושים חלקית , את הטרק. גורם נוסף הם יכולות פיזיות שחייבים להתחשב בהם. גם המסלול היפה ביותר, אם למישהו מהמטיילים שלך קשה לו-הטרק יהפוך לסיוט קודם כל בשבילו ואח"כ בשבילך. עד כאן הרציונאל, ועכשיו התכלס. במסלול יש לנו את טרק 4 המפלים שלוקח 5-6 שעות ואין ספק שנצטרך להוסיף יום למסלול 3.(בלי קשר ל- Trolltunga   שעבורו בכל מקרה צריך להוסיף יום) כאן החלטתי להסתפק במפל אחד הראשון+ הליכה לאורך הנהר עד למפל ובחזרה (סה"כ 1.5 שעות) היות ובהמשך המסלול מגיעים לעוד 2 מפלים שיושבים על ממש על הדרך עם גישה קלה וקצרה ובכלל בנורווגיה יש עוד מפלים רבים שניראה ונבקר למרגלותיהם במהלך הטיול כולו.

אני עשיתי את תחנת הכוח ולא את המוזיאון ולדעתי שגיתי בגדול-אבל ההחלטה כמובן שלכם.

Trolltunga ויתרתי מראש מהסיבות של זמן,ומוגבלות פיסית. כן עליתי בדרך היפה אל אזור תחילת הטרק.

Kjeåsen Mountain Farm-חובה. אחד מהמקומות היפים בנורווגיה.(מודגש שנית בפרק)