מ-Flam ועד Gaupne
2024 -כל הזכויות שמורות לדוידי קליר ©
אורך המסלול כולו: 170 ק"מ .
חלקו הגדול של היום מוקדש ל-Flam או בעצם ל 2 אטרקציות שעושים במקום. האחת היא השיט אל Gudvangen דרך ה-Nærøyfjord. השנייה הרכבת ל- Myrdal.
כמה פרטים טכניים לפני שנצלול למסלול.
כדאי להתחיל את היום מוקדם ככל האפשר ולעשות את הרכבת ראשונה היות והרכבת הראשונה יוצאת לדרכה כבר בשעה 8:35 בבוקר (נתון לשינוי) כך שניצול הזמן שלנו יהיה מרבי. בשלב השני לעשות את השיט שהתדירות שלו היא יותר נמוכה. סיבה נוספת היא לתת לטמ"פ ל"התרומם" קצת וגם לשמש ,וזה חשוב בשייט-ממש אבל ממש חשוב.
מצ"ב לוח הזמנים של הרכבת
מצ"ב לוח זמנים של שיט רגיל
צריך לזכור שבשיט עלינו לחזור לנקודה ממנה יצאנו ויש דילים הכוללים שיט הלוך וחזור שניראה קצת מיותר גם במחיר וגם בזמן. כמו כן יש דילים של שיט בכוון אחד וחזרה עם אוטובוס (בערך 20 דקות). כדאי להזמין יום קודם היות ובשיא העונה יש ביקוש גדול לכל סוגי השייט.
אפשרות נוספת היא השיט עם Fjordsafari יקר אבל חוזרים אל נקודת המוצא מגיעים קרוב אל המפלים ונקודות נוף אחרות ועקב המהירות (מתבצע על סירות Zodiac ) נמשך כשעתיים ורבע.(תלוי בסוג הטיול) התדירות בעונה היא 2 פעמים ביום וכדאי להזמין מראש.
כמובן שאם הצלחנו לעשות את השיט/רכבת ביום האתמול הרי זה יפנה לנו זמן להתקדם במסלול.
פרט נוסף שכדאי לדעת אותו הוא שהשייט בפיורד מבוצע מנקודות יציאה אחרות אל נקודות חזרה אחרות כך שניתן להתאים את השייט למסלול הטיול הכללי שאתם הולכים לעשות לדוגמא: אפשר בכלל לדלג על Flam . ישנה מעבורת היוצאת מ-Gudvangenאל Kaupanger ואפשר לשוט עליה עם הרכב, כך גם מרוויחים שייט, עם התקדמות בדרך.(מפסידים אתרים אחרים). השייט הזה קצת יקר נכון ל-2012 משפחה של 5 +רכב 1070 Nok.
ועכשיו למסלול .
בהנחה שאת הלילה העברנו במקום אנחנו ניגשים על הבוקר למרכז "העניינים" של Flam הכולל סוכנות נסיעות, את הקופות לקניית כרטיסים לרכבת, מקום להזמנת וקניית השייט בפיורד ומצבור של חנויות לציד תיירים. סביר להניח שמגרשי החנייה יהיו כבר עמוסים ברכבים ובאוטובוסים המחכים /מביאים נוסעים לקרוזים. המקום סמוך לנמל ולתחנת הרכבת כאחד. התיאור הבא יהיה על שיט ב- Fjordsafari.
אז אחרי רכישת הכרטיסים שהעלות שלהם יקרה , ממתינים לרבע שעה לפני השייט. בהגיע הזמן מרכזים את כל "השייטים" ונותנים הסבר על מה שהולך לקרות. מחלקים ביגוד הכולל חליפת סערה כובע פרווה (שפעם היו מחלקים כמותו בצה"ל) כפפות ומשקפיים . כל הציוד הזה מתגלה ממש כהכרחי למי ששט בשייט שכזה. ואז עולים על הסירה שמסודרת בשורות של 3 נוסעים בכל שורה סך הכול 5 שורות. מתיישבים, הסבר קצר מהמדריך המשיט את הסירה ,ולדרך,או בעצם לפיורד.
המהירות שהסירה מפתחת היא גדולה למדי ודי "נחמד" לראות את ספינות השייט הרגילות משתרכות לאיטן.(כמובן שהתשלום הוא כבר לא בראש) ואם יורד גשם אז הרי אנחנו יושבים לבושים ומוגנים כנגד הגשם ולעומת זאת הנוסעים בשייט הרגיל עומדים על הסיפון עם מטריות. אז יש איזו נחמה בתשלום היקר. השייט הזה מתקרב ממש אל גדות הפיורד ויש מצב לצפות על כלבי ים האוהבים את מי הפיורד השקטים לצורך "אימון" הגורים שלהם במים שקטים.מתקרבים למפלים הנשפכים מההרים מסביב עם הסברים וסיפורים נחמדים ומעניינים על אורח החיים של האנשים שחיים פה היום, ואלו שחיו פה פעם.
בהחלט מעניין.בשלב מסוים נכנסים אל הפיורד הצר שטים עד ל- Gudvangen וחוזרים חזרה ל- Flam. הנופים-אין מילים- רק צריך שתהיה שמש. כשהשמש מתחבאת אחרי העננים,או שגשום. כאילו "כיבו" את הצבעים. הנוף שעדיין יפה ומיוחד מאבד את זוהרו. על המדרונות הסמוכים לשפת הפיורד רואים הרבה מאוד עדרי עיזים מקומיות המדלגות בקלילות על הסלעים.משיט הסירה נזהר לו להתקרב יתר על המידה אל שפת הפיורד ליד העדרים וההסבר לכך הוא: היות ואת העדרים מרבים להעביר ממקום למקום דבר שבהרבה מקרים נעשה בדרך הקלה-דרך הפיורד באמצעות סירות. למדו העיזים להיכנס לסירות ויש מצב שאם הסירה תתקרב יתר על המידה ,יקפצו העיזים פנימה.
על פסגות ההרים המקיפים את הפיורד ניתן לראות את הלבן של הקרח שלא כולו נמס. שיא השייט כמובן הוא המעבר ב-Nærøyfjord שהפך לאתר מורשת עולמית של אונסקו.
יש כמה סוגים של שיט עם מחירים שונים , המומלץ הוא השייט של השעתיים ורבע. HERITAGE FJORDSAFARI.
בדרך משיט הסירה "מדהיר" אותו על הגלים הנוצרים מהמעבורות העוברות בסמוך. בשתי מילים- חוויה אמיתית.
כמה מילים על Sognefjord:
Sognefjord נחשב לפיורד הארוך ביותר בנורווגיה עם אורך של למעלה מ-200 ק"מ מהאוקיינוס האטלנטי ועד לקצה של השלוחות הפנימיות שלו ויש שש שלוחות פנימיות. הנקודה הרחוקה ביותר מהאוקינוס היא העיירה Skjolden 204 ק"מ בקצה לשון ים ארוכה הנכנסת לתוך הנשמה של היבשה והנושאת את השם Lusterfjord. עומקו של ה- Sognefjord מגיע עד ל-1300 מטר אל מתחת פני הים בעוד הפסגות הסמוכות מתנשאות לגובה של 1700 מטר. כך שביחד יש לנו מתלול של 3000 מטר היורדים בבת אחת. באזור הסמוך לפיורד נמצאים 2 פארקים לאומיים שנבקר בהם: Jotunheimen, ו-Jostedalsbreen אשר קרחון Nigardsbreen וקרחון Briksdal הם חלק מהשמורה וכן הם יעדים חשובים ויפים במסלול שלנו.
אחת מהשלוחות של Sognefjord הוא ה- Nærøyfjord שנחשב לשלוחה הפראית והאטרקטיבית בין שלוחותיו שלSognefjord עם אורך של 17 ק"מ ורוחב של לא יותר מ-250 מטר בנקודה הצרה ביותר עם נופים עוצרי נשימה לכל כיוון שנסתכל אליו.
משחזרנו לנמל נעבור פשוט לצד השני אל תחנת הרכבת. הרכבת מפורסמת בעיקר בשל השיפוע התלול שעליה לעבור בדרך שכל אורכה מסתכם ב-20 ק"מ .
מסילת הברזל במקום נבנתה בשנים 1923-1940 תחילה נסעו רכבות קיטור ומהר מאוד החשמל החליף את הקיטור עקב מחירו הנמוך בנורווגיה. האתגר העיקרי שהיה על המתכננים להתמודד עימו הוא הפרש הגבהים של כ-860 מטר על קטע דרך כה קצר. שיפוע המסילה מגיע ל- 5.5%. הנסיעה עקב השיפוע ועקב העובדה שזאת לא רכבת הרים העולה עם גלגלי שיניים על פס שיניים אלא רכבת רגילה לכל דבר מצריכה מהירות איטית למדי. כך שאת 20 הק"מ עוברים במשך שעה שלמה עם כמה עצירות לנוף והעצירה העיקרית היא ליד מפל Kjosfossen. פיתולי המסילה ממש מרשימים בקטע האחרון שלה לפני ההגעה ל- Myrdalאפשר לראות את הפיתולים בצד השני של העמק שסביבו הרכבת מטפסת. למעשה חיפשו דרך בשביל להאריך את המסלול כמה שיותר על מנת להוריד את השיפוע. יש נקודה בה הרכבת שעולה עוצרת כדי שהרכבת שיורדת תוכל לעבור. ואז ניתן לראות יפה איך הרכבת שיורדת נוסעת לאט, לאט, בשיפוע התלול (לרכבות).
לאורך הדרך נעבור ליד 3 מפלים Rjoandefossen עם גובה של 310 מטר ,Myrdalsfossen עם גובה של 210 מטר,והאחרון והנחשב יותר הוא Kjosfossen עם גובה של 93 מטר אבל עם שפיעת מים מרשימה.
הרכבת עוצרת במקום לכ-10 דקות ובזמן זה ניתן לרדת מהרכבת ולגשת למרפסת הסמוכה למפל. קשה לצלם במקום עקב ענני הטיפות שהמפל יוצר. בשלב מסוים רקדנית בצבעי כתום ומנגינה נורדית מבצעת ריקוד על הסלעים שממול. כן גשם, לא גשם-היא רוקדת-גם כשהרכבת עולה, וגם כשהרכבת יורדת.
טיפ חשוב-בעלייה לשבת בצד הימני-הנוף מהצד הזה אטרקטיבי יותר.
אם אתם מאלו שאוהבים אופניים אפשר לשכור אופניים לעלות עם הרכבת ולרדת עם האופניים. תחילת המסלול קצת בעייתית למי שלא מנוסה, ויש כאלו שאת הקטע הראשון אפילו שהם עם אופניים וזאת ירידה, עושים ברגל עקב הירידה הממש תלולה ודי מסוכנת למי שרוכב באופניים וחסר ניסיון.
האם כדאי לעשות את הרכבת?
לא מעטות הן חוות הדעת שקראתי על הרכבת הזאת במהלך ההתארגנות על המסלול שעשיתי אני בנורווגיה.
והן התחלקו ל-2 חלקים ברורים. חצי תארו את הרכבת כאטרקציית חובה מדהימה. חצי אחר שעשו את הרכבת טענו שזה ממש אבל ממש מיותר לעשות את הדרך, לבזבז את הזמן, ובעיקר העלות הגבוהה של הנסיעה הזאת.ומפל Kjosfossen? -בנורווגיה יש הרבה מפלים שבאמת הרבה יותר מרשימים מ- Kjosfossen.
ההחלטה שלי בעניין הייתה , נגיע למקום ונחליט- בסוף עשיתי את הרכבת-נכון לא מתעלפים , נחמד+ אבל כבר הגענו עד כה ,אז עשינו בשביל שנוכל לשתף אתכם בזה.אגב מי שיורד עם אופניים זה כבר משהו אחר, פה חוות הדעת של רבים הייתה שזו בהחלט חוויה שווה.
בגמר השיט/רכבת והחזרה לרכב. נשים את פנינו לכיוון Aurland.
אחרי 5 ק"מ ממרכז Flam מצד ימין על מורדות הגבעות במרחק של 0.5 ק"מ מהכביש הראשי נמצאת חוות Otternes אשר כוללת 27 מבנים אשר הוקמו לפני כמה מאות של שנים, כאשר לכל מבנה היה הייעוד שלו.
המקום מעניין עם הבנייה העתיקה,המדרגות והבארות שבמקום וכמובן הנוף על הפיורד. 3 ק"מ מהחווה נגיע אל כיכר הכניסה לAurland כעבור 5 ק"מ ונפנה שמאלה אל כביש FV-243 אשר עובר דרך העיירה ומתחיל לטפס על ההר בסדרה של עיקולים חדים הכביש הוא אחת מדרכי הנוף הידועות בנורווגיה ונושא את השם: Aurlandsvegen. שם נוסף לכביש הזה הוא כביש השלג היות וגם בחודשי הקיץ יש כמויות של שלג לצידי הדרך וכן יש סבירות גבוהה לירידת שלג באזור.כביש צר ונוף הפיורד שהולך ומתעצם ככל שאנו עולים מגיע לשיאו עם הגעתנו לתצפית הנוף הידועה- Stegastein . במקום חנייה נוחה הממוקמת כמה עשרות מטר בהמשך הדרך מצד ימין לכיוון ההתקדמות שלנו, שירותים מסודרים, והתצפית עצמה שהיא בעצם מבנה ארכיטקטוני בצורת פלטפורמת מתכת ועץ אשר בולטת באוויר אל מעבר לשפת המצוק ונותנת למי שעומד בקצה הרגשה של "להיות" תלוי באוויר. גם קיר הזכוכית המהווה את מעקה הבטיחות בקצה הפלטפורמה מעצים את התחושה הזאת. וכמובן הנוף עוצר הנשימה שבמקום. לקחת אוויר לפני.
הפיורד מתחתינו 640 מטר היציאה מחוץ למצוק 30 מטר וההרגשה של להיות תלוי באוויר העניקו למקום את השם הייחודי- "ללכת בשמים". "Skywalk". הוא הוקם בשנת 2006 וחיש הפך לאתר חובה בקרב המטיילים.
כל שאנחנו צריכים זה יום שמש ואנייה ש"תחתוך" את הפיורד ותשאיר אחריה שובל לבן כדי שנוכל להוציא גלויה. שווה-מדהים-לא לוותר.
שווה להסתכל ולהתרשם מהמבנה של התצפית במבט מהצד.
יש מטיילים שמכאן חוזרים חזרה ל- Aurland כדי להמשיך ל- Lærdal דרך המנהרה הארוכה ביותר בעולם 25 ק"מ , ויש שממשיכים עם דרך הנוף. אנחנו בחרנו בדרך הנוף. אורך כל הדרך הוא 48 ק"מ של דרך מפותלת העוברת באזור המכוסה בשלג וקרח, אגמים ומים הזורמים לכל עבר. הגובה מגיע ל1300 מטר.במקומות הקרובים לאגמים נוכל לראות את הצבעים המדהימים של הקרח הנמצא בשלבי הפשרה שונים.
לאורך הדרך נראה מספר קבוצות של מבני עץ ישנים המשמשים בעיקר כדיר לעיזים הרבות שבאזור.
פרט מעניין הוא שהשלג במקומות רבים על הכביש יש לו צבע אדמדם כנראה ממינרלים שבאדמה או מצמחייה.
הכביש הזה לא פתוח כל השנה רק בין התאריכים 1/6-15/10 וגם את זה צריך לבדוק.כל שנה והחורף שלה.הדרך עד לתצפית פתוחה כל השנה. לא הרבה רכבים נוסעים על הכביש ויש מצב שאתם מוצאים את עצמכם בלבד על הדרך.
במהלך הדרך יש עוד 2 נקודות עצירה ארכיטקטוניות. האחת FLOTANE היא נקודת מנוחה עם שירותים וספסלים . השירותים מופעלים עם אנרגיה סולרית.
הנקודה השנייה VEDAHAUGANE. מעניינת יותר. היא עשויה מדרך מבטון הבנויה באוויר וספסל ארוך בשליש האחרון. בחנייה למקום יש שלט עם הסבר בנורווגית בלבד (וחבל) ועם ציור של דוב???
אם ממשיכים בדרך אחרי שירדנו מהשביל התלוי עוד כמה מאות מטרים נגיע למבנה המדמה בעצם מערה תת-קרקעית וכשניכנס לתוכה והעיניים יתרגלו לחשיכה שבמקום, נבחין בדוב(מלאכותי) הישן את שנתו על ערימה של חפצים מכל המינים והסוגים .
העבודה הזאת לפי האמן משקפת את כוחות הטבע.
מכאן נרד בדרך המתפתלת בערוץ 13 ק"מ עד הגעתה לפיורד Lærdalsfjorden. גם היא אחת משלוחותיו של Sognefjord. כמו שאנחנו מגיעים לפיורד נפנה ימינה אל Lærdal הנמצאת עוד 3.2 ק"מ מהצומת. אנחנו נמצאים על כביש RV-5 מי הפיורד לשמאלנו. כרגיל נוף מדהים.(אולי כבר התרגלנו).
הגענו ל-. Lærdalאנחנו בשלב זה מדלגים על המקום וממשיכים אלBorgund. כמה ק"מ אחרי שנעבור אתLærdalנחלוף על הכניסה/יציאה של המנהרה הארוכה בעולם ומשלב זה אנחנו על כבישE-16. מנקודה זו 12.9 ק"מ ואנחנו יורדים לפי השילוט אל הדרך ההסטורית -The Historic Route. עוד אחת מדרכים ישנות שזוכות בשנים האחרונות לקצת נחת בשל ההילה התיירותית שמניחים על ראשן. הדרך ההסטורית הינה דרך צרה שעוברת בקניון של נהר שוצף צמוד לנהר עם מראות יפים ועם נקודות עצירה לצפייה או מנוחה.
כעבור פחות מ-10 ק"מ נגיע אל יעד תיירותי חשוב: כנסיית לוחות העץ ב-Borgundהנחשבת לאחת מהמרשימות והשמורות מסוגה בנורווגיה.
כנסיית הלוחות בבורגונד
כנסיית הלוחות בבורגונד (Borgund) בנויה מעץ ומאופיינת בראשי דרקונים על גגה. הכנסייה, אחת הכנסיות השמורות טוב יותר מתוך 28 כנסיות לוחות העץ שנמצאות עדיין בנורווגיה. היא נבנתה בין השנים 1180-1250 מול הכנסייה קיים מרכז מבקרים, שבו דגם מוקטן של הכנסייה .
הכניסה לתוך הכנסייה היא בתשלום הנעשה במרכז המבקרים המרוחק כמה מאות מטרים מכנסייה וניראה כאילו לא קשור אליה. למי שנכנס לכנסייה להיזהר לא להישען על לוחות העץ שבמקום ,הם ספוגים בסוג של שרף שהריח שלו לא ירצה להיפרד מהיד שלכם לכמה ימים. ליד הכנסייה בית קברות שהעניין היחידי שאני גיליתי בו הם התאריכים שמגיעים עד כ-200 שנה אחורנית.
את הדרך חזרה ניתן לעשות באותו המסלול, או להתקדם מעט ולעלות על כביש E-16 עם הפנים ל- Lærdal.
אפשר גם לעשות הפוך-להגיע עד לכנסייה בדרך הראשית-לבקר במקום-לקחת במרכז המבקרים מפה של הדרך ההיסטורית-לחזור בדרך ההיסטורית.
לסיכום: כל הקטע הזה הוא לא יותר מאשר נחמד. מה שהרבה יותר מנחמד זו העיירה Lærdal .
כאן נוכל לטייל בטיול רגלי עם מכשיר MP3. במכשיר שנקבל במרכז האינפורמציה לתיירים-חינם. הסיור עובר בין 12המבנים ההיסטוריים של המקום בהחלט נחמד לשבור את שיגרת המפלים ,הפיורדים, והקרחונים.
Audio Guide Old Lærdalsøyri
בעיר השמורה יש אזור שמור של בניינים שנבנו עוד בשנים 1700-1800 עם מבנים ציבוריים כמו הדואר, בנק שבו ממוקם משרד אינפורמציה לתיירים. כן יש במקום תערוכה של "העיר הישנה".
עוד במקום – המאפייה Laksen bakeri & kafé שפעם היה במקום מוזיאון שנקרא מרכז הסלמון הנורווגי. והיה מוזיאון המציג את נושא דגי הסלמון באזור בהיבט העכשווי ובהיבט ההיסטורי. היה אפשר לראות איך מכינים את הקרסים המיוחדות המשמשות את הדייגים לתפיסת דגי הסלמון. בקומה התחתונה-אקווריום עם מים זורמים שניתן לראות את הדגים כשפניהם כמעט תמיד אל מול הזרם. כיום מאפייה נחמדה ומרכז תרבות.
אחרי הביקור בעיר הנעימה הזאת נשים את פנינו אל כיוון Sogndal כאשר בדרך עלינו לחצות את הפיורד עם המעבורת העוברת בקו של-Fødnes – Mannheller. איך שנצא את Lærdal ניכנס למנהרה בעלת אורך של 6.6 ק"מ ועם מכמונות מחירות-יש שלטים המתריעים על כך-שימו לב. ועם היציאה מן המנהרה נמשיך ישר בכביש
RV-5 עד שנגיע לשלט המכוון אותנו לשורות המסדרות את התור למעבורת. גם כאן לא צריך להמתין הרבה למעבורת. תדירות של 20 דקות. אורך החצייה 3.1 ק"מ העוברים יחסית מהר. בירידה מהמעבורת ממשיכים אל Kaupanger 7.6 ק"מ מהירידה מהמעבורת. האטרקציה העיקרית במקום הוא :המוזיאון הפתוח בקאופנגר או בשם הלועזי של המקום: The Heiberg Collections
במוזיאון מוצגים כ 30 מיבנים מעץ אשר ניבנו מימי הבניים ועד סוף המאה ה 20, החלק היפה במוזיאון הזה הוא שהעובדים במקום לבושים בבגדים של ימי הביניים ובעלי המלאכה עושים את מלאכתם בשיטות היצור של אותן תקופות קדומות. חוויה נחמדה.
במקום יש כמובן........כנסיית לוחות עץ.
מ- Kaupanger נמשיך על כביש 5 10.5 ק"מ עד לעיר Sogndal .
29 ק"מ על כביש RV-55 יביאו אותנו אל העיירה Gaupne שהיא שער הכניסה אל קרחון Nigardsbreen. כביש 604 מוביל אל שמורת הקרחון.
המטרה היא שמקום הלינה יאפשר לנו הגעה ככל האפשר מוקדם אל קרחון Nigardsbreen .
אתר לבתי המלון באזור - Gaupne
סיכום מסלול 6 והמלצות:
- סה"כ אורך הדרך עם כל הכניסות המתוארות בה 170 ק"מ הכוללים את כל הכניסות הצדדיות המתוארות בפרק ואשר מסתיימות במרכזה של Gaupne .
- קצת קשה לעשות את השייט והרכבת ב-Flam וגם להגיע לכל האתרים שבפרק בשעות הפתיחה וביום אחד.
- אני עשיתי את זה ביומיים-בניחותא- לא בהכרח הדבר הנכון לעשותו. בהחלט ניתן לצמצם את יום האתמול ואת היום הנוכחי ל-2 ימים (אני עשיתי ב-3 ימים)
- שיא היום הוא השייט לפיורד הצר, ומצפהStegastein .
- כנסיית לוחות העץ ב- Borgund אפשר לוותר.
- מוזיאון פתוח ב-Kaupanger –לא לשרוף יותר מידי זמן.