Booking.com
Booking.com
דוידי קליר - מסלולי טיול
 

2013 © כל הזכויות שמורות  לדוידי קליר 

לחץ
Booking.com

מסלול מס 7 (3 ימים)
 

מ-Gaupne ועדGeiranger,

2013-כל הזכויות שמורות לדוידי קליר ©


3 הימים הבאים מוקדשים לקרחונים ,וכולם משתייכים אל הפארק הלאומי Jostedalsbreen. לפיכך רוכזו ביחד במסלול אחד המחולק ל-3 קטעים. כאשר כל קטע הוא יום טיול עמוס למדי.

קטע א :Gaupne עד Sogndal

אורך הקטע הראשון: 165 ק"מ  ואל תיטעו לחשוב שזה קצר. רוב הדרך נעשית על כביש צר ובמהירות נמוכה. כמו כן יש הרבה מה לעשות.

היום הראשון מבין השלושה מוקדש ל-קרחון Nigardsbreen  ולשלוחות האחרות אשר אליהן ניגשים מכביש 604 החוצה את עמק   Jøstedalen ונהר  Krundøla אשר ילווה אותנו לכל אורך כביש 604.

נצא את Gaupne צפונה כאמור על כביש 604. הנהר עם הצבעים הנפלאים של המים הצלולים יפתה אותכם לעצור לידו. תשאירו את זה ליותר מאוחר. בשלב זה אנחנו צריכים להגיע אל מרכז המבקרים :

Breheimsenteret - the national park centre. לפנינו אומנם "רק" 34 ק"מ אבל בכביש צר ומפותל. וההתקדמות בו לוקחת את הזמן שלה. את האתרים והאפשרויות שיש לנו לעשות בדרך נסקור בדרך חזרה.

אחרי 27 ק"מ לערך הכביש משנה את מספרו לפי המפה והופך לכביש מספר FV-334  . אנחנו לא נרגיש זאת אבל כדאי לדעת. אחרי כמעט 34 ק"מ נגיע להסתעפות אשר בה נפנה שמאלה ומייד שוב שמאלה אל המבנה של מרכז המבקרים של קרחון Nigardsbreen. השלטים החומים בולטים למדי ואין סיכוי לפספס אותם. נחנה במגרש החנייה ונעלה אל המרכז.

במרכז יש אפשרות להיכנס לתצוגה של הטבע באזור(בתשלום)

 

מפת קרחון Nigardsbreen

 

המטרה שלנו היא רכישת כרטיסים להליכה על הקרח. ישנם כמה סוגים של "הליכות" על הקרח. יש למשפחות מסלול הנמשך כשעה. ויש מסלולים קצת יותר קשים הנמשכים כמה שעות. עלויות בהתאם. את הכרטיסים קונים במרכז המבקרים עצמו.

אנחנו נתרכז במסלול למשפחות הנמשך 1 שעה ועלותו בשלב זה של כתיבת השורות: 250 Nok   למבוגר 100Nok לילד. אין צורך להזמין מראש למסלול המשפחות.

מצ"ב לינק לברושור שעות ועלויות 

לינק לברושור כללי על המקום 

אז נכון שהסבב הראשון של ההליכה הוא ב-11:30 אבל לוקח זמן להגיע לנקודת ההתחלה של המסלול. אחרי שרכשנו לנו מקום בקבוצה. נחזור לרכב ונתקדם אל כיוון הקרחון שרואים אותו יפה ממרכז המבקרים. גם כביש הגישה אל הקרחון הוא, איך לא, בתשלום 100 Nok.  3.5 ק"מ של דרך יביאו אותנו לחנייה גדולה למדי הצמודה לאגם שנמצא למרגלות הקרחון. כיום הקרחון התרחק למדי מהאגם. כך שהסיכוי לראות קרחונים צפים עליו קלוש.

 

קרחון Nigardsbreen

 

נרד מהרכב ונתארגן להליכה על הקרח-התארגנות של לבוש מתאים למרות שבסך הכול אם היום עצמו לא קר גם ההליכה על הקרח היא לא ממש קרה. מהחנייה הקרחון ניראה כאילו צריך ללכת אליו מקסימום 10 דקות-אבל ממש לא.

יש אפשרות ללכת מהחנייה עד לתחילת המסלול באופן רגלי משימה שלוקחת בערך כשעה של הליכה שבקטע האחרון שלה כוללת הליכה על סלעים, מעבר גשר על המים השוצפים במקום, ועל גשרונים מאולתרים המפוזרים פה ושם מעל לזרמים קטנים של מים. אפשרות שנייה שמקצרת את ההליכה לחצי היא להתקרב לנקודת המסלול המודרך עם סירה על האגם. הסירה יוצאת מנקודת העגינה שלה צמוד לחנייה.(בתשלום) אבל גם אחרי הסירה עדיין יש ללכת הליכה של לפחות 30 דקות. כמו כן צריך להיות בנקודת התחלת המסלול המודרך 30 דקות לפני שהוא מתחיל. מכול האמור עד כה-עלינו להתייצב במרכז המבקרים בסביבות 9:30. בשביל לעשות את הסבב הראשון ב-11:30.

גם בהליכה ברגל וגם כשמקצרים עם הסירה, בסופו של דבר הדרך מתאחדת. ולקראת הטיפוס על הסלעים, רואים יפה את "ההחלקה" שהקרחון עשה להם. ישנם סימנים לכוון את המטיילים אל נקודת ההתחלה שנמצאת ממש למרגלות הקרחון. כל שנה צריך ללכת יותר עקב נסיגת הקרחון, אז אל תחכו יותר מדי שנים.

תוך כדי ההתקדמות יש זמן להביט על הנופים שהקרחונים עיצבו מסביב.  מאחורינו האגם, מלפנינו הקרחון , משמאלנו מצוק אדיר , ומכל עבר מים מהפשרת הקרחונים זורמים לכל עבר-חגיגה.

 

בדרך אל קרחון Nigardsbreen

 

עם ההגעה לנקודת ההתחלה ולאחר שהגיעו כל המשפחות שרכשו את הכרטיסים למסלול. המדריכים מקבצים את כולם, הסבר קצר, מחלקים את נעלי הדוקרנים. המדריכים עוברים מאחד לאחד ולמעשה הם אלו שמלבישים את הדוקרנים על הנעליים שלכם למען לא יהיו פספוסים. יכול להיות לא נעים להחליק על הקרח. ההרגשה משונה לעמוד על הדוקרנים הללו. בשלב השני קושרים את כולם עם חבל ארוך, אחד לשני כמו שיירה של גמלים וחמורים מהציורים של נחום גוטמן על תל אביב יפו של שנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת. הקשירה היא למקרה שמישהו יחליק לסדק או תהום הנוצרת מהפשרת הקרח ומחתירת המים תחת רגלינו, ואז הוא למעשה ייבלם ע"י שאר הקבוצה.  המדריך /המדריכה נותנת הסבר קצר על המסלול ויאללה לדרך. ההליכה על הקרח עם הדוקרנים הללו הנקראים : crampon ותרגומו-סנדל ברזל לטיפוס, וכשמו כן הוא. למרבית הפלא ההליכה עם הסנדלים הללו ממש נוחה על הקרח וההרגשה היא בטוחה למדי. הוא ננעץ היטב בקרח ומקנה יציבות.

 

הדוקרנים הללו נקראים : crampon

 

אם תבחנו את ה-crampon של המדריך תבחינו שהם שונים עם חודים הרבה יותר משמעותיים ,מה שנקרא cramponלמקצוענים. ההליכה היא איטית למדי היות ומדובר במשפחות עם זאטוטים. בכל אופן כשמישהו מחליט להיעצר ככה סתם כל הטור "ניתקע" במקום. אבל לא נורא.

והקרח, אוי הקרח. מי אמר שקרח הוא לבן. הוא כחול. ההליכה מתבצעת ליד מערות ונקיקים שהקרח הנמס והמים הזורמים חצבו בתוכו. הצבעים של הכחול מדהימים והמצלמות לא נחות לרגע. כשהולכים עם הסנדלים הללו צריך לשים לב ולהרחיק את הרגליים אחת מהשנייה וליצור פיסוק בהנחת הרגל-אחרת אחרת נוצר מצב שבהנחת הרגל אתם עשויים ל"סמרר" את תחתית המכנס של הרגל השנייה שלכם אל הקרח תוך יצירת חור חביב במכנסיים.

למה הקרחון כחול, ולמה האגמים והנחלים המזרימים את מי הקרחונים יש להם צבעים של כחול מיוחדים, בכתבה המצ"ב בעברית   שווה קריאה.

 

צבעי הקרחון כחולים

 

לא להאמין שכל הנוף הזה של Nigardsbreen Glacier נמצא בגובה של 300 מטר מעל פני הים בלבד.

 

הנוף הזה של Nigardsbreen Glacier

הולכים על הקרח קשורים אחד לשני

 

הטור בראשות המדריך מטפס במעלה הקרחון כמה מאות בודדים של מטרים. אבל עלייה תלולה. בשלב מסוים עוצרים, מקבלים הסבר יפה על הקרחונים, הצבע שלהם, מקור השםNigardsbreen, ועוד. ומתחילים בירידה אל נקודת ההתחלה/סיום. חברים החוויה פשוט נפלאה.

עם השחרור מהחבל ומסנדלי הטיפוס נעשה את דרכנו לחנייה –דרך שתיקח לנו עוד כשעה.

לחנייה נגיע פחות או יותר בשעה 13:30 אמצע היום ויש לנו עוד הרבה מה להספיק.

מי שלא הולך על הקרח יכול להגיע עד למרגלות הקרחון כאשר העלות היחידה שעליו לשלם היא דרך האגרה שבכניסה אל החנייה.

מכאן נחזור לכביש FV-334  ונפנה שמאלה כאשר מגמת פנינו היא אגם  Styggevatnet הנמצא עוד 24 ק"מ –הנוף מדהים.

הדרך צרה ומשובשת אבל היא עבירה לכל אורכה אפילו שיש שלטי אזהרה שהדרך משובשת. בסופה מגיעים לסכר גדול מאבנים. מחנים את הרכב בחנייה שלמרגלות הסכר  ועולים ברגל. העלייה אומנם לא ארוכה, אבל בהחלט משמעותית ומאחורי הסכר מתחבא לו האגם המדהים ביופיו STYGGEVATNET. החלק הקרוב אלינו הוא אגם STYGGEVATNET. והחלק הרחוק מאיתנו הוא אגם Austdalsvatnet הנושק לקרחון Austdalsbreen. יש מצב שגושי קרח צפים להם באגם. תמונה מרהיבה של האגם הקרח הזה.  אם מזג האוויר לא מאיר פנים לא כ"כ כדאי להתאמץ ולהגיע לאגם שפשוט נעלם בין לעננים עקב גובהו.

 

אגם Austdalsvatnet הנושק לקרחון Austdalsbreen

 

אחרי ששבענו מן האגם נרד לעשות מסלול קליל אל קרחון Bergsetbreen. נחזור את כל הדרך עד לכניסה אל מרכז המקרים של קרחון Nigardsbreen ונעבור אותו ב-2 ק"מ נוספים ונפנה ימינה אל כביש  

. FV-335  6 ק"מ עליו יביאו אותנו למרגלות קרחוןBergsetbreen. למשוך עד לסוף הכביש!  עד שמגיעים לשלט המורה לנו על החנייה ל-Breen0.1 ק"מ  ולחנות שם. ישנה חנייה אחרת כמה ק"מ לפני הנקודה האחרונה ואפשר בטעות לחנות שם וללכת למקום אחר. בחנייה נמצא שילוט עם אינפורמציה על קרחוןBergsetbreen.

 

שילוט הכוונה אל קרחון Bergsetbreen

 

מהחנייה ניתן לראות יפה את הקרחון הנמצא למעלה בראש ההר ואת השלוחה שלו המושכת למטה אל העמק. לא להיבהל לא הולכים לטפס. הנוף מהמם.

הקרחון נמצא מעל לעמק Krundalen עם קיר קרח אימתני של 1400 מטר. לעומת קרחון Nigardsbreen המפורסם יותר, הקרחון הזה מפוספס ע"י מטיילים רבים הנוהרים אל הקרחון המפורסם יותר Nigardsbreen. , אבל ללא ספק אתר ששווה להגיע אליו. מהחניה מוביל שביל מישורי למדי אל למרגלות הקרחון מסלול שלוקח כשעה הליכה קלילה. בשל ההליכה הקלה המסלול מומלץ למשפחות עם ילדים.

 

שילוט עם אינפורמציה על קרחון Bergsetbreen

 

נחזור לכביש FV-334   ונמשיך עליו אל כיוון Gaupne.

רק בשביל המידע.  יש במסלול הזה תחנת כוח הידרואלקטרית שניתן לסייר בה אבל לא ניראה שמספיקים להגיע אליה בשעות הסיור: Guiding in Jostedal hydropower plant

6/20/2008 - 8/20/2008Mon – Fri 10:00 AM 12:00 PM 2:00 PM

כדי להגיע לאתר התחנה צריך לפנות שמאלה לפי השילוט אל   . Jostedal Kraftverk14 ק"מ אחרי שיצאנו מהדרך המובילה אל Bergsetbreen.

עוד מקום שכדאי לדעת עליו אבל בהחלט יש מצב של חוסר זמן הוא קרחון Tunsbergdalsbreen שנחשב כזרוע הקרחונית הארוכה ביותר בנורווגיה. הקרחון נמצא מעבר לאגם Tunsbergdalsvatnet. הפנייה אליו 7.2ק"מ אחרי הפנייה לתחנת הכוח, לפי השילוט אל הישוב Leirdal. במקום גם ישנו גשר ברזל ישן.  אנחנו עוברים את הישוב ונוסעים על הדרך 6 ק"מ עד סופה. עד שנגיע לסכר של אגם Tunsbergdalsvatnet.גם לקרחון הזה יוצאים סיורי הליכה.

בגמר הביקור נחזור אל  9.5)  Gaupneק"מ) וממנה נפנה אל –  27.5) Sogndal ק"מ)  בה נעביר את הלילה.

במידה והזמן שעומד לרשותכם קצר בימים עדיף לכם לפנות מ- Gaupneאל כיוון Lom  שנמצאת בצידו השני של כביש RV-55שהוא אתר חובה. ומשם להמשיך אל עבר היפה מכולם הלא הוא פיורד Geiranger,.

יתכן ששווה לכם לעשות הלוך וחזור. המסלול שמתואר כאן פונה לכיוון השני ואת הכביש RV-55  אנחנו עושים בדרכנו דרומה לקראת סוף הטיול כאשר אנחנו בכיוון כללי לאוסלו.

כמו כן סביר להניח שההגעה ל-Gaupne בסוף יום הטיול לא תהיה מספיק מוקדם בשביל להיכנס לכביש RV-55. לאורך הכביש יש מספיק מה לעשות , שגם חודש עשוי לא להספיק ואנחנו רוצים להקדיש לו לפחות יום שלם.
 

אתר לבתי המלון באזור - Sogndal
 

קטע ב:Sogndal ועד לעמק Oldedalen שער הכניסה אל קרחון Briksdalsbreen.

אורך הקטע 185 ק"מ.

מ- Sogndalנמשיך על RV-5 34 ק"מ עד שנגיע ל- Fjærland.מייד מצד שמאל נראה את הבניין של מוזיאון הקרחונים.

החלק המעניין במוזיאון (לטעמי) היה דווקא הסיפור של איש השלג אוצ'י שנמצא בצפון איטליה על גבול אוסטריה .

על מציאת הגופה, השערות למותו, מה לבש ונעל, וכו' . מצ"ב לינק לקריאה, מעניין.

במוזיאון הקרחונים נעביר כשעה עם סרט פנורמי על הקרחון שבאזור Jostedalsbreen -נחמד, נקבל מידע על הקרחונים,איך נוצרו הפיורדים,למה הקרחון צבעו כחול,והפיורדים והאגמים צבעם ירקרק, ועוד מידע רב.

 אח"כ נבקר בעיר שנחשבת לעיר הספרים. המיוחד בעיר הזאת היא כמות חנויות ודוכני הספרים שמפוזרים לאורך העיר. אפילו בנמל יש דוכני ספרים עם קופה לתשלום עצמאי. האם ניתן להתפרנס מזה? לי אין תשובה. אבל ממש,ממש לא ראיתי קונים כלל.

אחרי סיבוב קליל בעיר אלא אם יש לכם תכניות מפורטות יותר למקום נמשיך בדרכנו אל קרחון Supphellebreen .

 

דוכני ספרים עם קופה לתשלום עצמאי

 

מהעיר יוצא גם אוטובוס הנקרא Glacierbus אשר מגיע אל 2 הקרחונים שיתוארו בהמשך. האוטובוס מיועד בד"כ לנוסעים שמגיעים לנמל עם המעבורות. לנו אין את הצורך באוטובוס היות ואנחנו ממונעים.

 

נופי הפיורד

 

נחזור לכביש 5 את 3 הק"מ מעיר הספרים ונמשיך על כביש 5 עוד כ-1700 מטר. השילוט אל קרחון Supphellebreen הוא ברור ואנו ניפנה ימינה.5  ק"מ מהפנייה נגיע לסוף הדרך נחנה ונלך לקרחון שהגישה אל למרגלותיו נינוחה למדי.

מייד שנעקוף את החנייה יתגלה הקרחון שנמצא מעבר לאגם. הקרחון נסוג ונמצא במרומי הצוק למעט חלק ממנו שנשאר למרגלות המצוק. מסביב כרגיל הרבה מאוד מפלים קטנים של מי הפשרת הקרחונים. זהו הקרחון אשר נמצא בגובה של 60 מטר מעל פני הים ולמעשה הוא הקרחון הנמוך ביותר בדרומה של נורווגיה. הקרח שאנו רואים על המצוק. זהו למעשה קרח שהגיע מקרחונים הגבוהים ממנו בכ-800 מטר ואשר התמוטטו מהמקום שלהם. מהסיבה הזאת בעיקר לא להתקרב יתר על המידה לקרחון. כדאי לדעת שהקרחונים תמיד נמצאים במצב תנועה. כמו כן בקרח יש סדקים שעומקם יכול להגיע בקלות לעשרות מטרים. סדקים אלו מתכסים בשלג אשר מקנה מראה "שלו ושלם" של ריצפת הקרח. אבל היכולת של קרום שכזה לשאת את משקל גופכם היא מוגבלת למדי. לפיכך הליכה על הקרח נעשית רק עם מדריך מוסמך.

 

השילוט אל קרחון Supphellebreen

קרחון Supphellebreen מעלינו

שילוט הסבר על קרחון Supphellebreen

 

עם גמר ביקורנו בקרחון "נקפוץ" לעוד קרחון שהגישה אליו היא קלה וממש נמצא על דרכינו. זהו קרחון Bøyabreen .

נחזור לכביש 5 ונתקדם עליו עוד 10.3 ק"מ וממש לפני שנכנסים אל המנהרה נפנה ימינה לפי השילוט לעוד 600 מטר ולחנייה שמימנה נצעד אל עבר קרחון Bøyabreen.כבר מהכביש הראשי נוכל לראות את ראש הקרחון על המצוק למעלה.

זהו קרחון אשר נע כל הזמן ומהירותו היא עד 2 מטר ליום עם מראה מרשים ואגם למרגלות הקרחון. מהחנייה נצעד כאשר אנו צופים כל ההליכה אל שלוחת הקרח המרהיבה. אם יש לנו יותר זמן נוכל להתפנק על המראות ב- Brevasshytta café אשר נמצא בסמוך וממנו נשקף נוף מדהים. יש מטיילים שישבו במקום ומספרים שהיו עדים לכך שגושי קרח התנתקו מהקרחון והתנפצו כלפי מטה במחזה מרהיב. מה שמחדד את הנושא של –אין להתקרב לקרחונים יתר על המידה".

 

שילוט על-אין להתקרב לקרחונים יתר על המידה

 

משחזרנו לרכב והמשכנו בדרכנו אנו נכנסים למנהרה באורך של 6390 מטר. מייד אחר השילוט על שם המנהרה ואורכה מערכת הזיהוי האוטומטית תזהה את רכבנו וה"פלוס" הירוק יידלק לצורך ציון העובדה שעוד כך וכך Noksנגרעו מחשבוננו. במהלך 20 הק"מ הבאים עד שנגיע לעיירהSkei  נעבור עוד לא מעט מנהרות  בעלות אורך כזה ואחר.

בעיירה Skei אין הרבה מה לעשות מלבד חנות גדולה ויקרה למזכרות  Audhild Viken  אשר ידועה למדי בנורווגיה. יש 4 סניפים הנושאים את השם הזה באוסלו, ברגן, Geirange, וב- Skei.

מ- Skeiאנו ממשיכים על כביש E-39   20 ק"מ ומגיעים להסתעפות עם כביש 60. למי שכבר שבע ממפלים ימשיך בכביש 60. מי שרוצה לראות מפל מרשים שימשיך על כביש E-39  עוד 14.5 ק"מ עד לשלט קטן המכוון אל מפל  Eidsfossen הנמצא כ-1 ק"מ בתוך חורשות העצים אשר משמאל לדרך. הנסיעה היא על דרך עפר נוחה בינות לעצים כאשר כעבור 1 ק"מ נגיע למפל ולמתקו ייצור חשמל מכוח המים שכמעט ליד כל מפל בנורווגיה יש אחד כזה. ככל שכמות המים גדולה יותר, כך תחנת ייצור החשמל המקומית תהיה גדולה יותר. במקום מפל עם עוצמת מים גדולה ועם כמה נקודות תצפית על המפל שבשביל לראות אותם צריך לחצות גשרון עץ. צריך לשים לב שאפשר לרדת לתחתית המפל ולצפות עליו משם ורצוי גם לעצור עם הרכב במפלס העליון יותר  ולרדת מהרכב ,לרדת כמה מדרגות, לחצות את גשרון העץ. וליהנות משפע המים. החלק המעניין במקום הוא "סולם הדגים" אשר בא לעזור לדגי הסלמון לעקוף את ההפרעה שנוצרה ע"י האדם. זהו אחד מסולמות הדגים הארוכים בעולם. הסולם עושה מסלול ארוך ומפותל בדרכו למעלה ואולי יתמזל מזלכם לצפות בדגי הסלמון העושים את דרכם במעלה הסולם.     לי לא היה המזל הזה. אגב סולם וסלמון דומה לא?

"סולם הדגים" אשר בא לעזור לדגי הסלמון

 

קישור לקריאה על מחזור החיים של הסלמון 

משם נחזור חזרה לכביש 60. יש אפשרות לקצר בכמה ק"מ את הדרך ומהמפל עצמו אחרי 9.5 ק"מ נגיע לשלט המפנה אותנו שמאלה אל העיירה   Øvresetדרך כביש FV-692 עליו ניסע את 4.2 הק"מ עד להתחברות עם כביש 60.

7 ק"מ יביאו אותנו אל נקודת התצפית Karistova על ה- nordfjord. תקוו שהשמש תאיר את השמים ולא העננים יסתירו את השמש. צבע המים כאשר יש שמש פשוט מהמם. מעין ירוק טורקיז המציץ בינות לעצים. כן ,את הדרך למטה אתם הולכים לעשות עכשיו. הכביש מתחיל בסדרה של סרפנטינות חדות שהראשונה נמצאת בסמוך לתצפית המדהימה. במקום גם שולחנות להפסקה שהייתה יכולה להיות נפלאה עם נוף שכזה.העניין שזו נקודת עצירה פופולארית בקרב כל הטיולים שעוברים במקום וכל הזמן אוטובוסים פורקים במקום עשרות מטיילים והמקום עמוס למדי.

 

נקודת התצפית Karistova

מפת נקודת התצפית Karistova

אנחנו ממשיכים על כביש 60 גם לאחר שידנו בדרך המפותלת להפליא.  היעד הוא העירOlden המהווה את שער הכניסה לעמקOldendalen. ואשר בקצהו הדרומי נמצא היעד שלנו-קרחוןBriksdalsbreenהמרשים ביופיו.

Olden נמצאת 30 ק"מ מתצפית Karistova. וקרחון Briksdalsbreen נמצא 22 ק"מ דרומית ל- Olden. כדאי להעביר את הלילה כמה שיותר קרוב לקרחון בשביל להתחיל את היום מוקדם ככל האפשר במידה סבירה כמובן-אחרי הכול אנחנו בחופש-לא?

העיירה שוכנת לחופיו של ה-  Nordfjordשנכנס ליבשה לאורך כ 100 ק"מ עד לקרחון  Jostedalbreen הגדול בקרחוני נורבגיה עם שטח של 800 קמ"ר. שלושת שלוחות הפיורד הצפוני הצמודות לקרחון היו בעבר חלק ממנו ועם התחממות העולם נמס  הקרח ומי הים נכנסו לעמקים. שנוצרו ע"י הקרח.21  ק"מ דרומה על כביש FV-724 יביאו אותנו אל הקרחון וכמה מהפעילויות שאפשר לעשות.

הנסיעה לאורך עמק Oldendalen היא חוויה בפני עצמה. כמעט לכל אורך הדרך מלווה אותנו אגם Oldevatnet הצר מצד ימין לדרך.

צבעי המים פשוט מהממים ואי אפשר לשבוע מהם. האגם הזה פשוט לא נגמר. באמצע הדרך ליד האגם עוברים לצידו השני במקום שה "מתניים" של האגם צרות מאוד, וממשיכים להדרים כאשר האגם הפעם לשמאלנו. אם בתחילת הדרך העיניים היו מהופנטות מצבעי המים בשלב מסוים מולנו ניתן לראות את סוף העמק ואת הקרחון הנישא מעל העמק. הקרחון ממולנו נושא את השם Melkevollbreen  והעמק מתחתיו נקרא Melkevodalen. מתמונות משנים רחוקות יותר לשון הקרחון הזה ירדה ממש למטה אל העמק.

 

אתר לבתי המלון באזור - Oldendalen

 

  מצדו הימני והרחוק של העמק ניראה עד למרחוק מפל Volefossen אשר מסמן-"ממולי" נמצא קרחון Briksdalsbreen. מזכיר במשהו את הסיפור התנ"כי על עמוד העשן שסימן לבני ישראל במדבר לאן ללכת. ואכן לשון הקרחון שאליה כולם "עולים לרגל" נמצאת בערוץ מצד שמאל ממול למפל. בכל אופן לאורך דרך ארוכה ניתן לראות את הנוף המדהים של קצה העמק. מפלVolefossen המרשים בכל קנה מידה נשפך מגובה של כ-300 מטר המחולקים ל-3 קטעים של יופי.

 

מפל Volefossen אשר מסמן את קרחון Briksda

 

 אגב קרחון Nigardsbreen  ןקרחון Briksdalsbreen אם נסתכל במפה-נמצאים אחד מול השני כאשר הראשון נכנסנו אליו מהצד הדרומי ולשני נכנסנו מהצד הצפוני.    

 

קרחון Briksda

 

קטע ג: קרחון Briksdalsbreen  ועד ל-Geiranger.

אורך הקטע 200 ק"מ.

נגיע למרכז המבקרים שבכניסה לקרחון כמה שיותר מוקדם בבוקר היות והיום שלפנינו כרגיל עמוס. נחנה את הרכב בחנייה . נשלם את התעריף עבור החנייה (בפעם האחרונה שהייתי שם זה היה 50 Nok .)

לקרחון אפשר לטפס רגלית אורך המסלול הוא כ-3 ק"מ לכיוון כאשר אל הקרחון צריך לטפס בעלייה שלעיתים היא תלולה למדי. אפשרות נוספת היא לעלות את רוב הדרך הקשה עם Ice-Troll  שהוא רכב רנג'ר שיעשה תמורת כ-190 Nok למבוגר חצי מזה לילד, את הדרך הלוך וחזור. היתרון ברכב הוא הזמן שהוא יחסוך –סדר גודל של שעתיים.  הרכב עושה דרך של 2 ק"מ ומנקודת הירידה מהרכב  עדיין יש ללכת כ-1 ק"מ עד למרגלות הקרחון. הרכב אוסף את המטיילים כעבור כ-שעה באותו המקום שבו ירדו מהרכב.

משהתחלנו את דרכנו מי שברכב ומי שברגל אחרי כברת דרך נגיע לגשר אשר מפל  Kleivafossen חוצה את הערוץ שמתחתיו. אבל לכשנעבור את הגשר נזכה למקלחת אדירה של נתזי מים אשר המפל מרים. צריך לראות איך הנהגים של הרכבים מתכוננים לחציית הגשר , והם עוברים במקום הרבה פעמים במשך היום.

 

מפל  Kleivafossen חוצה את הערוץ

 

מראה המפל מהגשר ומהשלב שעוברים את הגשר ומטפסים בשביל המתפתל ליד המפל הוא מרהיב עם הכמות ועוצמת המים והשאון שלהם. חגיגה לעיניים. אחד מהמקומות המצולמים ביותר בנורווגיה. בהמשך הדרך יתנשא לימיננו מצוק אדיר שהקרחונים "גיהצו" ועליו מפל יפה. נחל ומעקה להשעו עליו מהווים נקודה יפה לצילום כאשר המצוק והמפל ישמשו לכם כרקע מדהים. לאורך השביל המתקרב לקרחון שלטים עם הסבר קצר לתופעות הטבע. השלט הכי משמעותי הוא השלט שמראה עד להיכן הגיע הקרחון בשנת 1920. לעמוד ליד השלט ולראות היכן הקרחון נמצא כעת בהחלט ממחיש את הבעיה של נסיגת הקרחונים. יש אשר טוענים שהקרחון כפי שניראה כעת זה מראה לא הכי יפה אבל-הקרחון, האגם שלמרגלותיו, המצוק התלול שליד הקרחון, מפל  Kleivafossen ומפל Volefossen שמכל מקום רואים אותו. בהחלט מקנים למקום יופי שאין לוותר עליו. בחזרה כדאי להיכנס לחנות המזכרות שליד החנייה. יש גם פטור ממס. בסופו של דבר למרות המחירים משהו כנראה נצטרך לקנות. אז קרחון Nigardsbreen בשביל ללכת על הקרח וקרחון  Briksdalsbreen בשביל ליהנות מהנוף.

 

השלט שמראה עד להיכן הגיע הקרחון בשנת 1920

 

עוד פעילויות במקום ובאזור שבהחלט שווה לעשותם אם יש את הזמן לכך 

 

מצטלמים כל עוד יש קרחון

מקרחון Briksdal נחזור צפונה את 22 הק"מ עד ל- Oldenמשם נמשיך מזרחה על כביש 60  6.5 ק"מ עד ל-Loen. שם ניפנה לכביש  FV-723  לכיוון קרחון Kjenndal Glacier. הכניסה והיציאה 21 ק"מ לכיוון. במהלך הדרך נעבור בעמק Lodal. הדרך עוברת בסמוך ל- Lovatn lake הירוק. הצבע הירוק המדהים הוא תוצאה של גרגירי טיט וסלעים שנ"טחנו" עד דק ע"י הקרחונים והמים. ומי שקרא את המאמר שהלינק אליו מצורף בתחילת הפרק יודע שזה נקרא " קמח קרחונים". בדרומו של האגם ומצידו השני אפשר לראות את מפל Utigardsfossen. המפל ה-11 במיקום המפלים הגבוהים בעולם. 818  מטר בשלוש מדרגות. נחשב לאחד המפלים המרשימים בעולם. אפשר להגיע אליו עם סירה. נמשיך בדרך עד לסופה אל קרחון Kjenndal. שההליכה אליו אורכת כ- 30 דקות .בחנייה לפני ההליכה לקרחון מפוזרים ספסלים אשר יכולים לשמש אתכם להפסקה עם נוף יפה. גם אם שבענו מקרחונים שווה להיכנס לאורך האגם בשל הצבע המדהים שיש לו. לאגם יש היסטוריה אלימה עקב גושי סלע ענקיים שגלשו אל תוך האגם והרימו גל מים ענקי ששטף את העמק ,החריב חוות וגבה חיים של 135 איש. האסונות אירעו בשנים 1905 ו-1936. לקראת סוף האגם ומול גושי הסלע הענקיים שמהווים בעצם חצי הר. הוקם אתר זיכרון המספר את סיפור האסונות. פרט מעניין הוא שבאסון הראשון טבעה ספינה שהייתה משייטת באגם ואילו באסון השני ב1936 מעוצמת הגל נשטפה האוניה החוצה אל החוף. מעניין.

 

אגם Lovatn הירוק

 

הקטע האחרון של הכביש המוביל אל קרחון Kjenndal הוא כביש אגרה  40 Nok  אבל שווה.

מכיוון שהתשלום הוא באופן אוטומטי כדאי להחזיק כסף קטן לתשלום-לא תמיד יש תשלום עם כרטיסי אשראי-ולא תמיד עובד-מטבעות עובד תמיד.

כביש FV-723 הוא כביש ממש צר בעיקר הקטע האחרון שלו ויש לנהוג בזהירות יתרה.

בגמר הביקור נחזור ל-Loen ונמשיך על כביש 60 עוד 10 ק"מ עד לעיירה Stryn. מהעיירה Stryn נצא על כביש 15 21 ק"מ עד ל- Oppstrynבמקום יש את Jostedalsbreen National Park Centre.

שעות פתיחה: March, April ,October, November:  12-16
May, September:  9-16                         
June, August:  9-19                         
July:  9-21                         

במקום יש סרט אודות קרחון  Jostedalsbreen, אבל בסך הכול מזכיר את המוזיאון הקרחונים מהיום הקודם.

מה ששונה הוא העובדה שמחוץ למרכז, נמצא גן ייחודי ובו יותר מ-300 זנים שונים של צמחייה מקומית.

אחרי Oppstryn נמשיך על הכביש עוד 17 ק"מ לצידי אגם stryn vatnet עם הצבעים שתמיד נפלאים במיוחד כשיש שמש שלא תמיד יש אותה בנורווגיה.17 ק"מ פחות 350 מטר היות ו-350 מטר לפני שנעבור לכביש 258 נראה מצד ימין גדר ברזל. זהו השביל המוביל אל  מפל Øvstefoss.  מהלך של כמה עשרות מטרים יביאו אותנו אל תצפית על המפל. התצפית מוגנת במעקה ומביאה אותנו לנקודת תצפית מעולה על המפל. בחנייה גם נמצא מבנה עם שלט הנותן רקע על דרך הנוף שלפנינו. בדרך העולה לנקודה נעבור 7 פיתולים של 180 מעלות ולפנינו עוד 7 שכאלו חלקם על כביש 258 אשר סגור בימות החורף וניפתח לתנועה במהלך יוני.

 ונעבור לכביש 258 הנושא את השם: Gamle Strynefjellsvegen  ולא סתם הדגשנו את השם.

 

שלט הכניסה אל כביש 258 - Gamle Strynef

 

השלט החום עם הסמל המציין כביש תיירות יקבל את פנינו.אורך הכביש 27 ק"מ של נופים מיוחדים.בעבר כביש זה היה הדרך היחידה שקישרה בין החלק המערבי של נורווגיה לחלקה המזרחי. לאורך הכביש מפוזרים אבני שפה אשר מראן מספר לנו שהעיצוב שלהן הוא ממש ידני וכן מספר לנו את גילו של הכביש שניבנה בשנת 1894.הכביש היה נתיב התחבורה היחיד במקום עד שנסלל קטע עוקף על כביש 15 הכולל 3 מנהרות.

צוות המונה מאות פועלים תחזק את הדרך במהלך החורפים הקשים של נורווגיה,וכשתעברו בדרך ניתן להבין שבאזור שבו עוברת הדרך החורף קשה עוד יותר. פועלים אלו ללא ציוד כמו שיש היום אלא ממש ציוד ידני כמו אתים ומעדרים שימשו אותם לצורך פתיחת הנתיב החשוב הזה. כמו שנעבור את השער שמייד אחרי הכניסה אל הדרך ניראה 2 דברים. הראשון את הרוחב של הדרך , את אבני השפה Hand-Made  אשר מלווים את התהומות שלצד הדרך ונותנים את ההרגשה שמלווה אותנו שאנחנו נוסעים בכביש "בא בימים".

עכשיו צריך לשים לב ולספור את הסרפנטינות. (למי שלא מכיר את המושג, אזי סרפנטינה זהו סיבוב חד שבו הכביש מתעקל ועושה 180 מעלות.)

בשלישית יש תצפית נפלאה על מפל Videfossen . אזי כדאי לתכנן את הנסיעה כך שרכב שנמצא מאחריכם עשוי לאלץ אתכם לא לעצור, פשוט תנו לו לעקוף אתכם אחרי הסרפנטינה השנייה. את המפל ניראה מצד שמאל של הדרך למי שעולה אותה לפי המתואר במסלול. בסרפנטינה הבאה יש נוף יפה דווקא מצד ימין של הדרך. זהו נוף של עמק Hjelledalen   שעברנו דרכו ועתה אנחנו צופים עליו מלמעלה.ובסרפנטינה הבאה אבל לפני הסיבוב שוב נתצפת על המפל. כל המתואר הוא כמובן עם נהיגה אחראית וזהירה היות והכביש צר ורכבים באים ממול כך שמי שנוהג צריך להתפצל לשניים-לנהוג בזהירות וגם ליהנות מהנוף. הטוב ביותר הוא לעצור את הרכב לכמה דקות. יחסית התנועה דלילה בכביש.

אחרי עוד סיבוב חד האחרון שבסדרה נגיע אל מלון Hotel Videseter החולש על המפל. ליד המלון יש חניה הבעיה שיש שילוט שאומר שהחניה פרטית ובתשלום. גם החנייה בצידי הכביש במקום בעייתית עקב הרוחב שלו במקום. בכל אופן אם מצאתם חניה ההליכה היא של כמה עשרות מטר אל התצפית היפה והמרשימה. ניתן להשקיף על המפל מהתצפית המסודרת עם מעקות בטיחות ושביל שמביא אתכם לנקודת תצפית ממש מעל לנקודת הנפילה של המפל מהמצוק. בהחלט אחד מנקודות התצפית הטובות על מפל בנורווגיה. עם נוף של עמק Hjelledalen. שווה את העצירה.

באזור המפל עוד קיימת צמחיית עצים אבל בהמשך הדרך גובה הצמחייה יורד משמעותית. ראשי ההרים חשופים למדי עם כתמים ירוקים של צמחיית טונדרה ארקטית. והמים ניגרים מכל מקום ולכל מקום. את הכביש מלווה נחל  Videdølaאשר מציג לפנינו שלל מפלים מרהיבים ושוצפים אשר יגרמו לכם לצאת את הרכב כדי לראות אותו מקרוב וכמובן לצלם ולצלם.

ממשיכים בדרך. כעבור 3 ק"מ נגיע לסדרה של  3 סרפנטינות . משמעות הדבר טיפוס תלול. והמשמעות של הטיפוס הוא סידרה של מפלים המלווים את הדרך בתוך נקיק מרהיב. אומנם לא עמוק אבל יוציא מפיכם את קריאות ההתפעלות.

כעבור עוד 3 ק"מ נגיע לסדרה של אגמים עם מים בצבעים –"חבל על הזמן". ואם הגעתם למשל בסוף יוני תחילת יולי יש עוד הרבה קרח ושלג על הפסגות שמסביב והעין לא שבעה לרגע.

 

האגמים הקפואים אשר לאורך הדרך

 

האגמים עם צבעים והשתקפויות יפות ילוו אותנו כ-16 ק"מ במהלכן נעבור ליד Stryn Sommerskisenter אשר נחשב לאתר סקי לתקופת הקיץ (בחורף כביש הגישה סגור) ונחשב לאתר הטוב מסוגו. ניתן לעשות כאן סקי בקיץ עם מספר מסלולים ברמות שונות. ההילה של המקום הוא תמונות מברושורים של גולשות הלבושות בביקיני.  מתכון ל"אסון" לא?

למתעניינים מצורף לינק עם תמונה של גולשות עם ביקיני במקום 

אז אחרי שהחלקנו בעקבות הגולשות עם הביקיני נמשיך עם הכביש עד להתחברותו עם כביש 15. בצומת נמצא

Grotli Høyfjellshotell –מלון ומסעדה על הדרך. אבל העניין שבמקום הוא שרידיו כמעט השלמים של מטוס גרמני שהופל במקום ע"י טייס בריטי. המטוס עם הסימנים של הצבא הגרמני צלבים על הכנפיים והגוף , וצלב הקרס על זנבו.

המטוס הופל באזור בשנת 1940  ע"י מטוס בריטי שעקב תקלה במנוע נאלץ לבצע נחיתת אונס על אגם  Breidalsvatnet . 2 הצוותים נאלצו לחיות בשיתוף פעולה על מנת לשרוד את החורף הנורווגי הקשה.

 המטוס הבריטי שנחת על הקרח, שקע באגם עם בוא האביב והפשרת הקרח. הוא נימשה מהאגם בשנת 1974 ונשלח למוזיאון. המטוס הגרמני הובא ממקום נפילתו בשלג אל ליד המסעדה.  כל הסיפור הונצח לאחרונה בסרט :

Into the White.

אחרי שנירה כמה תמונות נשים פנינו אל כיוון Geiranger על כביש 15 . תחילת הקטע הנוכחי היא בצמוד לאגםBreidalsvatnet אליו שקע המטוס הבריטי וכעבור 13.2 ק"מ נרד מכביש 15 אל כביש 63 המפורסם אשר בחלקו הצפוני עוברת דרך הטרולים המפורסמת אליה נגיע בהמשך מסלולינו בימים הבאים.

 

המטוס הגרמני הובא ממקום נפילתו בשלג אל ליד המסעדה

מטיילים שחזרו לאחרונה(07-2015) מספרים שלא מצאו את המטוס במקום

סביר להניח שהשעה תהיה כבר שעת ערב ויש אפשרות לעצור ללילה לפני Geiranger . כן ישנה אפשרות להמשיך עדGeiranger ולשהות במקום 2 לילות . היות ויש בדרך את אחת האטרקציות היפות של האזור והיא תצפית Dalsnibba שלא נוותר עליה. בבוקר ניצטרך לחזור את 16 הק"מ עד לדרך הגישה אל התצפית. כביש הגישה לתצפית היא דרך אגרה בתשלום של----100 Nok .

אנחנו נבחר באפשרות השנייה. נמשיך ל- Geiranger ל-2 לילות באותו המקום . הישג.
אתר לבתי המלון באזור - Geiranger
סיכום מסלול 7 והמלצות:

  1. סה"כ אורך שלושת הקטעים 550 ק"מ  עם כל הכניסות המתוארות בהם.
  2. לא לוותר על הליכה על קרחון Nigardsbreen.
  3. לא לוותר על הליכה אל קרחון Briksdalsbreen.
  4. לא לוותר על Gamle Strynefjellsvegen.
  5. להתחיל כל יום לטייל לא יאוחר מ-8:30-9:00.
  6. ל- Geirangerכדאי להזמין מקום לינה מראש-כשאני הגעתי למקום , אפילו בקמפינג עם אוהל לא היה מקום.