דוידי קליר- מסלולי טיול - Kjerag
Booking.com
Booking.com
דוידי קליר - מסלולי טיול
לחץ

2013 © כל הזכויות שמורות לדוידי קליר 

Kjerag

מסלול יום מס 7: Kjerag

אפשר גם-Stavanger ועד Lysebotn

המסלול אל ה-Kjerag, אחד מהמסלולים שהופכים את נורווגיה למה שהיא-גן עדן למטיילים. מטיילים בודדים, זוגות, קבוצות, הורים עם ילדיםואפילו בעלי חיים יהיו בין כל כך הרבה המטיילים שבאים לחוות את המסלול הלא קל הזה אבל בהחלט המאוד מיוחד שתזכרו אותו שנים רבות אחרי.

Kjeragbolten

את מסלול שלהיום נתחיל בשעה מוקדמת מאוד כדי להיות בנקודת התחלת המסלול אל ה- Kjeragbolten מוקדם ככל שניתן ובין Stavanger ל-Lysebotn מפרידים 139 ק"מ. לא משהו נורא אבל החלק האחרון של הדרך הוא כביש צר ומפותל הדורש נהיגה זהירה.
העיירה Lysebotn יושבת ממש בקצה המזרחי של פיורד Lysefjord הצר והארוך ומהווה את הבסיס לאלו שבאים לעשות את הסלע התלוי או כפי שצוין בשורות הקודמות- Kjeragbolten.
לפנינו 2 אפשרויות להגיע אל Lysebotn:  הראשונה באמצעות מעבורת והשנייה דרך הכבישים הנמתחים מ- Stavanger.
מכיוון שהמעבורת הזאת כמעט בוודאות מחייבת הזמנה מראש ולא היינו רוצים להיתקע עם הזמנה שלא ניתנת לשינוי/ביטול בשל סיבות כמו שינוי בתוואי המסלול בעיקר בשל מזג אוויר אנחנו מתמקדים באפשרות של הגעה עם הרכב. כדאי לדעת שיש אפשרות לשוט במעבורת גם בהלוך וגם ב...חזור ביחד או לחוד רק שלדעתי אתם תהיו חייבים לעמוד בלוחות זמנים קפדניים וזה יכביד את צעדיכם.
נצא את Stavanger על כביש E39 דרומה וכעבור 30.6 ק"מ נגיע אל כביש 45 בו נפנה שמאלה ומזרחה לפי ההכוונה אל Oltedal.  על כביש 45 ניסע 96.5 ק"מ עד למפגש עם כביש FV975 בו נבצע פנייה חדה שמאלה לפי השילוט אל Ådneram. על FV975 ניסע 14.7 עד לפנייה שמאלה לעוד 25 ק"מ על כביש FV986אשר בקו המעבר בין חבל מערב אגדר  לחבל רוגלנד יהפוך המספר ל-FV500 . קטע אחרון זה על כבישFV500  יביא אותנו אל KJERAG Parking- נקודת החנייה וההתחלה של אחד מהמסלולים המאוד מיוחדים שיש לנורווגיה להציע לכם והוא המסלול אל הסלע התלוי- KJERAG
כדאי לדעת שבאמצע הדרך על כביש 45 אם נבצע סטייה קלה של 11.7 ק"מ לכיוון נוכל גם לעשות מסלול קצר אל מפל מרהיב- זהו מפל Månafossenמפת גוגל לקטע הדרך אל מפל Månafossen
הבעיה העיקרית היא בלוחות הזמנים שעומדים בפנינו. אנחנו רוצים להגיע מוקדם ככל האפשר למסלול המשמעותי –,KJERAG ובדרך חזרה סביר שיהיה מאוחר למדי למסלול הזה שהוא לא ארוך אבל זה 800 מטר של טיפוס אינטנסיבי למדי ואחרי המסלול הקשה מאוד ל- KJERAG לא בטוח שיהיה לכם הכוח לעשות עוד מסלול שהוא אומנם קצר אבל אינטנסיבי למדי בטווח זמנים שכזה האחד מהשני.
במידה ותכנון המסלול שלכם יהיה אחר ותהיה לכם האפשרות כן לעשות את מפל Månafossen המרהיב- ההמלצה היא לעשות. אחרי שנגיע לחנייה ניכנס לשביל שכבר מהמטר הראשון שלו הוא מטפס. תחילה מדרגות נוחות ובהמשך הטיפוס הופך להיות תובעני יותר עם שרשראות לעזרה בטיפוס ולאחר מכן בירידה. אחרי שתגיעו לנקודת התצפית חסרי נשימה מחכה לכם פרס בדמותו של המפל המרהיב שנראה כאילו הוא פורץ מתוך הסלע. שביל הטיול ממשיך לטפס אל חוות Mån שנמצאת בהמשך הדרך אבל אנחנו נסתפק רק בקטע הדרך עד למפל. בחניון של המפל החנייה היא בתשלום של 40 נוק נכון ל-2019 ובמקום יש שירותים וכן ספסלי אבן ליד המים להפסקה נעימה ויפה.

Månafossen

עכשיו נרחיב מעט על הדרך בכבישים  45 FV975 ,  , FV986 , FV500.
ככל שאנחנו מתקדמים עם הדרך הנופים הופכים פראיים יותר ומרשימים יותר. אגמים והשתקפויות מהממות, מפלים נשפכים לעמק מהפסגות הסמוכות. כבישים 45  FV975הם ירוקים עם צמחייה בגובה בינוני. לעומת זאת  כביש FV986 , FV500 בעיקר בקטע האחרון בחלק הגבוה שלו הצמחייה שם כבר נמוכה מאוד והאזור הוא צחיח למדי למעט כתמי השלג שעוד מפוזרים פה ושם והרבה מאוד אגמים מנקדים את הדרך. לאורך כל הדרך ובמיוחד בקטע האחרון סעו בזהירות היות ומלבד הדרך הצרה והמפותלת ובעלת נתיב אחד, היא מלאה בכבשים וטלאים שבחלקם גם נשכבים למנוחה על הכביש השחור שמהווה עבורם מעין תנור חימום.


 

KjeragboltenKjeragbolten

Lysevegen או FV986 ,FV500 הוא כביש שבעצמו מהווה אטרקציה תיירותית מדהימה. הכביש שמגיע עד לגבהים באזור ה-900 מטר. רוב חודשי השנה הוא סגור בשל היותו מכוסה בשלג. נפתח לתנועה בדרך כלל בחודש מאי ונסגר בסביבות אוקטובר. הכל תלוי במזג האוויר ובטמ"פ אשר מביאות את הכביש הזה לידי קפיאה והיווצרות קרח על פניו. פסגות ההרים שמשני צידי הכביש מגיעות עד למעלה מ 1000 מטר וכמעט תמיד תמצאו אותן מכוסות בשלג. את הכביש אנחנו נחלק ל- 2 חלקים. הקטע מרגע שעלינו על הכביש FV986 אשר נמצא בגובה של 600 מטר והוא יהווה את רוב הכביש. מטפס במהירות לגבהים של ה-900 מטר ומתחיל לרדת כמה ק"מ לפני החנייה Øygardstølen של נקודת המוצא למסלול ה- Kjerag. נקודת החנייה תהווה את התחלת הקטע השני של הכביש. מנקודת החנייה לתחילת המסלול אל הסלע התלול ועד לשפת הפיורד יש 7.5 ק"מ המכילים 28 סיבובים חדים של 180 מעלות כל אחד וזה לא כולל 3 סיבובים לפני החנייה. יש לנו סרפנטינה אחת אפילו בתוך המנהרה. כביש שצריך לנהוג עליו ממש בזהירות- אין מקום לטעות. הנופים בדרך למטה מהממים. במיוחד מהתצפית בנקודת התחלת הירידה. אם עשיתם את המסלול לסלע התלוי לפני שירדתם לפיורד- אל תוותרו על הירידה עם הכביש עד לשפת הפיורדLysefjord.

בדרך לקג'אראג

אם הגעתם לכאן בנסיעה מהבוקר- אזי קחו בחשבון 2.5-3  שעות נסיעה ולכן צאו מוקדם ככל האפשר. הכי אידיאלי זה לישון במקום ולהגיע לתחילת המסלול על הבוקר. אבל זה כבר קשור במבנה של תכנון הטיול.
לפני שניכנס לתיאור המסלול אל ה- Kjerag כמה מילים על המעבורת שמגיעה אל העיירה Lysebotn. המעבורת הזאת שעושה את דרכה אל קצה הפיורד ובחזרה ממנו מספר פעמים מועט ביום. יש כמה חברות בודדות שעושות את השייט הזה כולן מבצעות אותו פעמים בודדות 2-3 פעמים ביום נכון ל- 2019. מספר המקומות שיש לכלי רכב הוא מוגבל ונדרשת הזמנה מראש כך שאתם צריכים להיות מאוד מדויקים בזמני הטיול שלכם ברגל מה שעשוי מאוד להגביל אתכם. השייט גם הוא חוויה אומנם יקרה במקצת במידה ואתם עם הרכב אבל בהחלט שייט מדהים. הזמנה כזאת גם מגבילה אתכם אם אתם רוצים לעשות שינוי במסלול עקב מזג האוויר.כדי למצוא מעבורת תכתבו בגוגל- ferry Lysebotn - Lauvvik– Stavanger ותתנהלו בהתאם למה שיש למעבורות להציע לכם.
את המסלול אל ה- Kjerag אנחנו מתחילים מהחניון הענקOygardstol או  Kjerag Cafe & Restaurantשנמצא לפני הירידה בעלת 28 סרפנטינות אל עבר Lysefjord. חניון ענק ותאמינו או לא הוא מתמלא כולו במאות ואלפי מטיילים מידי יום שעושים את דרכם אל עבר הסלע הנכסף. חנייה בתשלום בכרטיס אשראי בלבד- לא זול 300 נוק נכון ל- 2019. בכניסה לחניון יש עמדה להעברת כרטיס האשראי ויש גם מפקחים שמכוונים את המכוניות.ב-  Kjerag Cafe & Restaurant ישמחו להכין לכם כריכים טעימים לדרך במחיר לא זול אבל לפעמים אין ברירה אם אתם לא מוכנים וכדאי לדעת את זה. בכל מקרה תגיעו לכאן לקפה ונשנוש אחרי ההליכה. נופים משגעים. יש במקום גם שירותים מסודרים ומבנה להתארגנות להליכה וממש מאחוריו מתחיל שביל הטיול.

אתם רואים את השביל מטפס לכיוון סלע גדול שעליו עולים המטיילים ורבים אוהבים להצטלם עליו ואחרי שממשיכם נראה כאילו הם ממשיכם ישר. יחסית זה לא נראה גבוה וקשה אם זה הסגנון??? אז זו רק ההתחלה. קחו את מבטכם שמאלה 75 מעלות ותתחילו לטפס עם העיניים ולטפס ...עד שתגיעו לקו שבו פסגת ההר פוגשת בשמים והנקודות שהולכות שם אלו המטיילים שבחלקם מטפסים אל הסלע הנכסף וחלקם כבר בדרכם חזרה. רואים את העלייה????? יש כאלו "רק" שלוש. 6 ק"מ לכיוון ובסך הכול 12 ק"מ של מסלול בהחלט לא פשוט אבל הפרס של המראה של הסלע בצורת כדור תקוע בין הקירות שמשני צדדיו ובאמצע מציץ לו הפיורד עם צבעי הכחול שלו(אם אתם ביום בהיר) שווה כל מדרגה שטיפסתם עד לכאן. חלק ניכר של המטיילים מצטלמים על הסלע אבל אני חושב שזה קצת מיותר מפחיד למדי ובעיקר מסוכן. כל אחד והחלטתו הוא.
5-7 שעות של המסלול שמסומן היטב הן עם סימני ה-T של אגודת סימוני שבילי הטיול הנורווגיים וכן שלטים עם כיוון ומרחקים. כדאי לדעת - רחפנים אסורים באזור ויש לא מעט שלטים שמראים את האיסור.  הדרך עוברות בנופים של אגמונים קטנים, זרמי מים קטנים פה ושם חלקם נעבור על גשרונים העשויים קורות עץ, צמחייה האופיינית לגבהים האלה של מעל ל-1000 מטר. העלייה הראשונה היא המשמעותית ביותר בגובה ולא לטעות ולחשוב שהירידה תהיה קלה יותר. הירידות כאן כל כך תלולות שיש רבים היורדים אותן ברוורס ואפילו בישיבה זוחלת(על התחת J). העלייה השנייה היא התלולה ביותר ואחריה יש חציית נחל, העלייה השלישית יחסית ל-2 הראשונות היא תלולה פחות ולכן תהיה גם הקלה ביותר רק שהיא מגיעה שאתם כבר בלי אוויר.

Kjeragbolten

אחרי זה יחסית הדרך מישורית עד להגעה אל אזור הסלע התלוי שמכל עבר יהיה מוקף במטיילים. כאלה שנרגעים מהדרך עד לכאן, כאלה שמצלמים, כאלה שמצטלמים, על וליד הסלע, כאלה שעומדים בתור להצטלם,ואפילו כאלה שעומדים בתור לצלם את אלו שעמדו בתור להצטלם. מצד שמאל לסלע יש משטח מישורי סלעי עליו אפשר לשבת ולנוח ולהתרשם מנופי הפיורד המדהימים. כאן גם עומד התור של אלו הרוצים להצטלם על הסלע. אם תסתכלו מהזווית הזאת על הסלע העגול התקוע בין הקירות תראו עד כמה זה נראה לא מרשים מהזווית הזאת לעומת כאשר אתם עומדים בצד השני. והמבנה הזה של הסלע מלמעלה, 2 מצוקים מהצדדים ממש יוצר חלון אל הפיורד הכחול- על משקל השיר של יהודה פוליקר " חלון אל הים התיכון"
בזמן שאתם צופים על Lysefjorden כדאי להשכיל בכמה פרטים לא מעיקים על הפיורד הזה:

  1. זהו אחד מהפיורדים היפים בנורווגיה השוכן בין מצוקים המתנשאים לגבהים שמגיעים ועוברים את ה-1000 מטר.

  2. אורכו של Lysefjorden הוא 42 ק"מ עם עומקים שמגיעים עד ל-400 מטר

  3. פרסומו של הפיורד הוא מצוק המטיף שמשקיף אליו מהקצה השני של הפיורד הקרוב יותר אל האוקיינוס

  4. החלק המעניין הוא פירוש שמו של הפיורד:  בהיר Lyse =  מכאן שזהו הפיורד הבהיר כנראה בשל הצבעים הבהירים יחסית של מצוקי הגרניט שבצידי הפיורד.

  5. פיורד הינו חדירה של מי ים לתוך היבשה לתוך עמקים שהעומק שלהם במקומות מסוימים עשוי להגיע לכמה מאות מטרים ויותר אל מתחת פני הים. עמקים אלו נוצרו ע"י הקרחונים שבתנועה שלהם עיצבו את הנוף בצורה כ"כ דרמטית. גילחו ישרו חפרו סחפו את היבשה ויצרו לשונות אשר התמלאו במי ים שזרמו לתוך אותם עמקים עם עליית מפלס מי הים  ועם העלמות הקרחון שאכלס את העמק בעת העידן שאחרי עידן הקרח.  החיבור לים בנקודת המעבר בד"כ בעומקים רדודים כך שבתוך הפיורד נוצר אזור מוגן מסערות של הים הפתוח. מראה המים החלק והמבריק הוא בהחלט מחזה ייחודי.

    KjeragboltenKjeragboltenKjeragbolten

הדרך חזרה תהיה לכם קשה לא פחות כאשר השיא הוא כמתקרבים אל שפת המצוק האחרון ואז לפתע מתגלה לכם החניון. לטעמי הירידה האחרונה הזאת היא הקטע הקשה ביותר במסלול. ירידה תלולה אחרי שהשרירים שלכם עבדו שעות נוספות. כאן כבר יש רבים מאוד שיורדים ברוורס וגם בישיבה- פשוט כבר אין להם כוח.
הגעתם לחניון- מגיע לכם להתפנק במסעדה הסמוכה.
אחרי שנחנו-אכלנו - צריך לעבור אל הצד השני של הפיורד ואל אחת מנקודות התיירות הכי נחשבות בנורווגיה ואני מדבר על כס המטיף.
יש שיחזרו את הדרך במעבורת במידה ונערכו לזה ויש שיחזרו את הדרך עם הרכב. הדרך חזרה היא במסלול הבא: כביש FV500  שהופך לכביש FV 986 במעבר בין חבלי הארץ מערב אגדרלרוגלאנד. נמשיך על כביש FV975 ואח"כ נעלה על כביש 45 עליו ניסע רק 58 ק"מ עד לכביש 508 FV עליו ניסע צפונה 10 ק"מ ונעלה על כביש 13 ונפנה לפי השילוט אל Lauvvik ואל המעבורת שאתה נחצה את הפיורד. אל המעבורת נגיע כעבור 3 ק"מ. נחצה אל Oanes ונמשיך על כביש 13 עד לגשר המאוד מרשים הן בצורתו והן במיקום שלו עתיר הנופים- Lysefjord Bridge. נחצה את הגשר ללינה באזור של Forsand .
מפת גוגל לקטע הדרך   120 ק"מ
למה אנחנו ישנים ב- Forsand? מפני שלמחרת בבוקר, לפני שניסע אל צוק המטיף נעשה מסלול קטן בנהיגה שבו ניסע מצידו השני של הפיורד ונוכל לצפות בצוק המטיף מהצד הנגדי של הפיורד.
מצ"ב לינק למקומות לינה בצד הזה של הפיורד
        

Kjeragbolten

השימוש בכל המידע שמופיע כאן ובמסלולים המתוארים בהמשך הוא על אחריות המטייל בלבד.
אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן המסלול בלא קבלת הסכמתו של דוידי קליר בכתב ומראש.
דוידי קליר אינו אחראי בשום מקרה ואופן לשימוש שנעשה במידע המצוי במסלול המתואר בהמשך.
דוידי קליר לא יהיה אחראי לשום נזק ישיר או עקיף, כספי או אחר, שייגרם למשתמש במסלול המוצע
.

2013 © כל הזכויות שמורות לדוידי קליר

 
השימוש בכל המידע שמופיע כאן ובמסלולים המתוארים בהמשך הוא על אחריות המטייל בלבד.
אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן המסלול בלא קבלת הסכמתו של דוידי קליר בכתב ומראש.
דוידי קליר אינו אחראי בשום מקרה ואופן לשימוש שנעשה במידע המצוי במסלול המתואר בהמשך.
דוידי קליר לא יהיה אחראי לשום נזק ישיר או עקיף, כספי או אחר, שייגרם למשתמש במסלול המוצע
.
2013 © כל הזכויות שמורות לדוידי קליר