דוידי קליר- מסלולי טיול - Lyngdal ועד Stavanger
Booking.com
Booking.com
דוידי קליר - מסלולי טיול
לחץ

2013 © כל הזכויות שמורות לדוידי קליר 

מסלול ימים מס 5/6 : Lyngdal ועד Stavanger

את היום נתחיל בנסיעה על כביש 43 לכיוון מגדלור Lista Lighthouse שניצב לו 34.5 ק"מ מערבה לעיירה Lyngdal כאשר בדרך למגדלור נעבור את העיירה Farsund.
נכון שהזכרנו בתחילת המסלול את נושא המקומות המקופחים- אזי את העיירה Farsundהנחמדהניתן להכניס לרשימה הזאת.
בדומה למגדלור של Lindesnes גם כאן תמצאו מרכז מבקרים וחנות מזכרות ובסך הכול הנושא חוזר על עצמו. המגדלור במקום מתנשא לגובה משמעותי יותר של 34 מטר ואם חשקנו לצפות בנוף הנשקף מלמעלה 134 מדרגות יעזרו לנו לעשות זאת. כדאי גם לדעת שאפשר להעביר לילה בתוך המגדלור ויש לתאם זאת מראש.
האזור משופע במפרצים קטנים ופראיים ולא מעט נקודות לתותחים מזכרת משמעותית מימי מלחמת העולם השנייה. בהמשך המסלול נגיע לעוד כמה מהמקומות הללו הנקשרים לתקופה הזאת. מספר נקודות המגן שבנו הגרמנים באזור הוא גדול למדי מה שמראה את החשש של הגרמנים מניסיונות פלישה באזור הזה. קו הביצורים הזה הנמשך לאורך ק"מ רבים של חופים אלו ומונה מספר לא מבוטל של מבצרים ועמדות מגן.
אחד הנושאים המאוד פופולאריים באזור הזה היא הצפייה בציפורים אשר אמורות להיות באזורים הלחים/ביצות באזור הנקראים בשם Wetland. כמו כן כדי לעזור לצפרים לצפות בציפורים יש באזור לא מעט מגדלי צפייה ונקודות מסתור. צפרות היא תחביב הדורש הרבה זמן וסבלנות ולכן לא נתעכב על נושא זה במקום הזה יתר על המידה.
מהמגדלור נעלה צפונה לפי התוואי המופיע במפה המצ"ב- מפת גוגל לאזור Lista Lighthouse ניכנס אל מעגן הסירות הקטן Jøllestø בשביל לצפות בו ונמשיך צפונה אל Snekkestø. גם כאן יש מפרץ ומעגן משולבים רק שהמקום הרבה יותר פראי ומרשים.
המקום המרשים ביותר בקטע הזה היא הפינה הצפון מערבית של האזור הזה הממוקם צפון מערבית לעיירה Farsund.
כאן יש כמה נקודות שוות ביותר ואשר לחלק מהן נצטרך להזיז את הרגליים בשביל לראות אותם.
Varnes fast-- שרידי עמדות מבוצרות ותותח מחמי מלחמת העולם השנייה
Varnesfyr- המגדלור שאליו נצטרך ללכת ולטפס- אבל המיקום שלו שווה כל מטר
Vendsvika—המפרץ הפראי שנמצא בין הביצורים למגדלור.
וכמובן הנקודה ליד החוף שאליה הרכב יכול להגיע בתנאי שהדרך אל המקום מאפשרת זאת.
בין אם נכנסנו לכאן ובין אם לא משקולי תכנון מסלול אזי נגיע בסופו של דבר אל העיירה היפה FEDA היושבת על כביש E39 בין Lyngdal לבין העיר הגדולה באזור הזה של נורווגיה והיא- Stavanger. כאן נהר הFEDAELVA מחלק את העיר ל-2 חלקים וסדרה של בתי עץ ישנים ושמורים להפליא פרושה לאורך הנהר. את הביקור בכפר נעשה יחסית מהר מכיוון שבהמשך המסלול של היום יש לנו כפר אחר Sogndalstrand שלטעמי יפה יותר.
מסלול הדרך Lyngdal ועד FEDA   98 ק"מ
אנחנו ממשיכים מהעיירה FEDA לכיוון העיירונת או הכפר הנושא את השם –Roligheten.
12.5 ק"מ ממרכז FEDA נפנה לכביש 44 לעוד 18 ק"מ. בדיוק בנקודה זו הכביש עושה סיבוב 180 מעלות ובנקודת השיא של הסיבוב יוצא כביש המוביל אל Roligheten. ניסע עליו 3 ק"מ עד למגרש החנייה שליד בית הספר המקומי. כאן מחנים את הרכב למרות שנראה שאפשר להמשיך ולעבור את הכפר אבל פשוט אין חניות כלל וזו היא החנייה לאותם אלה אשר בתכנון שלהם לעשות את המסלול המדהים אל - Brufjell and Brufjellhålene.

 

Brufjell and Brufjellhålene

כמה דברים שחובה לדעת לפני בכלל שמגיעים לנקודת התחלת המסלול הזה שלטעמי הוא היפה ביותר באזור החוף הדרומי של נורווגיה:

  1. אם יורד/ירד גשם אסור לרדת אל המערות/פוטהולים בתחתית המצוק- סכנת החלקה ממשית. המסלול תלול מאוד והופך להיות מסוכן ברמה גבוהה. אין לעשות אותו במצב של רטיבות. מי שלא מיומן בהליכות קשות- שיוותר.

  2. המסלול שיורד למערות הוא מסלול קשה מאוד ומצריך שימוש ביתדות ברזל הן בירידה והן בעלייה- צריך כושר גופני טוב למדי בעיקר לשלב הטיפוס. המצוק הוא ממש תלול ואנכי והקושי הוא ממשי. זהו מסלול שחור למנוסים בלבד.

  3. גלים באוקיינוס-  אין לרדת מכיוון שאז יש סכנת היסחפות. גובה המערות לא בהרבה מעל לפני הים ואין לאן להימלט. הירידה אך ורק כאשר האוקיינוס רגוע ושקט.

  4. כמובן שכל הכללים הקשורים למסלולי הליכה חלים גם כאן כולל מים,נעלי הליכה,מקלות הליכה וכו.

  5. להיכנס למרכז מידע לתייר כדי לקבל את המידע העדכני ביותר על המסלול- חובה.

  6. אורך המסלול כ- 10 ק"מ הלוך וחזור.

  7. האחריות היא שלכם.

  8. אפשר לעשות המסלול בלי לרדת אל המערות.

 
המסלול הזה טומן כמה אפשרויות של תתי מסלולים באזור היפה ועתיר הנוף של לשון הים הנכנסת עד אגם Lundevatn לאורך של עשרות ק"מ. אחרי שתעברו את העיירה Roligheten בכביש היחידי החוצה אותה ממזרח למערב תגיעו טל קצה הכביש ואל קצה העיירה. משם ממשיך שביל הטיול אשר מתפצל ל-2 כיוונים. מציע לכם לפנות דווקא שמאלה בשביל האדום ברמה קשה אשר ייקח אתכם אל גבעת Brufjell המתנשאתמעל האזור – 193 מטר מעל פני הים, וביום בהיר ניתן לראות מכאן אף את מגדלור Lista Lighthouse העומד עשרות ק"מ דרום מזרחית למקום. במקום יש גם שרידי מכרה ישנים שהיה במקום.  מכרות Blåfjell הם אטרקציה המחזירה אתכם אל השנים 1869-1875 לתקופה שעבודת הכרייה בשיאה העסיקה כאן כ- 200 עובדים בתנאי עבודה לא פשוטים. המכרה שבמקום היה של תחמוצת של טיטניום אשר נקראת אילמניט. אם אתם מטיילים למקום ללא ירידה למערות הרי שאורך המסלול יהיה רק 7.2 ק"מ הלוך וחזור. תוכלו לראות גם את המסילה שהורידה את העפרות שנחצבו במקום אל חוף הים.
מהנקודה הזאת יורד שביל שבקטע הראשון שלו הוא אדום ברמה קשה ובהמשך הטיול הוא הופך לשחור למנוסים ואל שיא המסלול הזה ואלו המערות שנוצרו כאן בעידן הקרח לפני כ- 20,000 שנים.
כאמור המסלול הוא תלול מאוד וכולל יתדות ברזל לסייע למי שיורד ועולה. בהמשך תגיעו למשטח סלע המאפשר עצירה נוחה ואשר נמצא כ- 10 מטר מעל לפני הים. בהמשך מגיעים אל סידרה של מערות אשר נמצאות גם הן בגובה של כ- 20 מטר מעל לפני הים. כאן תוכלו לעשות תמונות בתוך המערה הראשית והפוטוגנית ביותר שצורתה כאגס. כיף לעמוד,לקפוץ, ולהצטלם על רקע הים. אחרי שנחזור ונטפס את הצוק. נגיע אל השביל האדום והפעם נמשוך שמאלה אל עבר חוף ים נפלא- Sandvika השוכן במפרץ קטן מדהים ומעורר תיאבון להיכנס למים. אבל להיכנס למים זה כבר סיפור לאמיצים מאוד. בכל אופן זהו מקום נפלא למנוחה לפני שמסיימים את המסלול.אם יש לכם עוד מוטיבציה הרי שבסמוך לחוף הזה של Sandvika עומד מגדלור קטן על פסגה קטנה ממש בפינה של המצוק והנושא את השם "ODDAN".
בגמר המסלול נחזור את כל הדרך העוברת לאורך הכפר בחזרה אל חניון הרכבים בכניסה אל הכפר.
13.2 ק"מ יביאו אותנו על כביש 44 אל חופו של הפיורד היפה Jøssingfjord.ממש לכשתגיעו אל שפת הפיורד תבחינו בעמוד זיכרון קטן בצד של הפיורד אשר מציין את נקודת העגינה של האוניה הגרמנית Altmark . ציון דרך חשוב ביותר בהיסטוריה של נורווגיה הנקשרת לתקופת מלחמת העולם השנייה.
Altmark case הוא הסיפור ההיסטורי הנקשר לאירוע. בחודש פברואר 1940 נשאה הספינה הזאת 300 שבויי מלחמה שנאספו מטיבוע של ספינות סוחר של בריטיות. בדרכה אל מחנות השבויים בגרמניה עשתה דרכה בתוך נתיבי המים הטריטוריאליים של נורווגיה שהייתה מדינה ניטראלית. שייט זה שלווה בהסתרת העובדה שעל סיפונה היו שבויי מלחמה היה בניגוד להסכמות שהיו באותה תקופה. בבדיקה שנעשתה על ידי הרשויות הנורווגים על הספינה לא התגלו האסירים. או שהבדיקה הייתה לא רצינית או שבדיעבד לא נערכה כלל ורק דווחה באופן רשמי.האוניה לבסוף נדחקה אל Jøssingfjord  על ידי משחתת מהצי הבריטי. כאן המצב היה נפיץ למדי. מצד אחד ה-Altmarkהייתה מלווה ב-2 אוניות מלחמה נורווגיות ומהצד השני הפקודה של שר הימייה הבריטי ווינסטון צ'רצ'יל הייתה ברורה- בדיקה של האוניה. ואם הספינות הנורווגיות יפתחו באש הן ייענו בחזרה במטח ירי נגדי. לבסוף הנורווגים לא ירו- ה-Altmark עלתה על שרטון במקום ונתקעה כשניסתה להתנגש במשחתת הבריטית. והחיילים הבריטים שעלו על סיפון ה-Altmark שחררו את 299 האסירים. באירוע הזה נהרגו 7 גרמנים שנקברו תחילה באזור בבית הקברות אשר בעיירה Eikedal בהמשך הדרך מעבר לפיורד.
 
Altmark case היה נושא בעייתי לכל מי שהיה מעורב בו. לבריטים שהפרו את הניטראליות הנורווגית. לגרמנים שגם הם הפרו אותה והסתירו אסירי מלחמה, והנורווגים עצמם שלא ביצעו את הבדיקות הנדרשות לגילוי האסירים. מי שהפיק את מסקנותיו מהר מאוד היה היטלר שהשתמש במקרה כמנוף לכיבושה של נורווגיה. הוא טען שנורווגיה לא ידעה לשמור על הניטראליות שלה ולכן היא מבוטלת והוא אכן כבש אותה כעבור חודשיים מהאירוע המדובר. ללא ספק מהלך איסטרטגי אדיר מבחינת הגרמנים שעכשיו שלטו על אזור נרחב של האוקיינוס האטלנטי הצפוני כולל בסיסי בית לכלי המלחמה שלהם.
בעקבות האירוע היה ניסיון לכנות את תומכי בריטניה בשם גנאי- Jøssing מה שלימים הפך דווקא לכינוי של תומכים וכעבור כ-3 שנים נאסר בכלל להשמיע את המילה הזאת. בהמשך הדרך בנקודה Jøssingfjordutsiktsplassהמשקיפה על הפיורד מהצד השני ישנה עוד אנדרטה לתקופה זו ובה יש את הסיפור המלא על Altmark case.
 
1.4 ק"מ מהאנדרטה לארוע אלטמרק יש כניסה שמאלה למגרש גדול ושלט שמציין שכאן נמצאת Helleren.
 
בתי העץ שמייצגים את Helleren 2 במספר ניצבים מתחת לסלע ענקי התלוי מעליהם והוא בעל אורך של 60 מטר ורוחב של 10 מטר. מעין מגן טבעי מפני גשמים ושלגים. גם פירושה של המילה Helleren נקשר במבנה הטופוגרפי המיוחד שנגלה לעיננו ממש בקצה מגרש החנייה ומעבר לנחל שזורם במקום. המילה Heller פירושה הוא מחסה בזמן שהמילה השלמה Helleren פירושה הוא סלע תלוי. ובכן 2 הפירושים נכונים ואנחנו נרכז אותם לכדי- מחסה תחת סלע תלוי.
2 הבקתות ההיסטוריות אשר מספר המבקרים בהן הוא מוגבל כמותית כדי לנסות ולשמר את הבקתות הייחודיות הללו. הבקתות פתוחות כל השנה.
מסלול נוסף מכאן הוא מסלול Fladen המטפס על תוואי מסילת הברזל הקטנה מהצד השני של הכביש. טיפוס שיביא אותך לנקודות תצפית מזווית אחרת על הפיורד. – למי שיש זמן.
מכאן אנחנו מתחילים לטפס עם הכביש עד שנחלוף על פני מנהרה לא ארוכה במיוחד. נשים לב שבמנהרה הזאת יש חלונות שמשקיפים על הנוף, סימן שצריך להיכנס למקום ולחקור אותו מעט. אחרי המנהרה נגיע לרחבה שיש ממנה תצפית יפה על הפיורד שמתחתנו. זאת תצפית Jøssingfjordutsiktsplass. נקרא את הסיפור על מקרה אלטמרק שמופיע בשלטים אשר במקום. נטפס כמה מדרגות ונגיע אל משטח סלעי בהר שאפשר להגיע איתו לקצה המצוק המגודר בגדר רעועה. במקום יש עוד אנדרטה לזכר 4 טייסים ניוזילנדים מחיל האוויר המלכותי הבריטי שנהרגו כאן ב-1945 בעת התקפה על כלי שייט גרמנים שניסו להתחבא במקום הסגור והמוגן. מה שגרם לנפילת 2 כלי הטיס הם לא מכונות הירייה הגרמניות אלא העובדה ששני כלי טיס אלו פשוט התנגשו אחד עם השני.

תצפית Jøssingfjordutsiktsplass
תצפית Jøssingfjordutsiktsplass

כדאי גם לרדת בזהירות 250 מטר למינהרה ולהיכנס לתחנת המנוחה המעניינת שנמצאת בתוך המינהרה. מטיילים נוהגים להיכנס לכאן בימים של גשם. ניתן לתלות כאן ערסלים ולהעביר את שעות הגשם. אל תתפלאו למצוא במקום כאלה שכבר התנחלו להם במקום. במיוחד עם מזג האוויר הוא גשום או שגשם מתקרב לו.
מנקודה זו Jøssingfjordutsiktsplass יוצא עוד מסלול ברמה אתגרית אל Kolbolten. גרסאנוספת ויותר צנועה ופחות מרשימה של Kjeragbolten. עדיין יופיו של המקום הוא משמעותי ומסלול אל Kolbolten אורכו כ- 2 ק"מ לכיוון ויחסית מישורי עד לקטע האחרון שלו בו צריך לרדת מגובה של 210 מטר מעל לפני הים לגובה של 65 מטר מעל פני הים. אם בתכנון שלכם לעשות את Kjeragbolten כדאי לחשוב פעמיים האם להשקיע כאן זמן.
מכאן נמשיך אל העיירה היפה Sogndalstrand השוכנת  משני צידי נהר ה-Litla. בתי עץ ישנים, בתים ממש על שפת המים. מקום נחמד לטיול. גם העיירה Egersund היא עיירה נחמדה לטיול רגלי קצר.
מסלול הדרך מ FEDA ועד Sogndalstrand 69 ק"מ                                                                                                    מ- Egersund  נעלה בכביש E39 כ-75 ק"מ אל העיר הגדולה Stavanger. אם נעבור בדרך הצמודה לים יש את דרך הנוף Jæren National Tourist Route שבאמת לא הצלחתי למצוא את הסיבה לכך שהקטע דרך הזה נכלל במערך דרכי הנוף לתייר בנורווגיה. לכן ניסע בכביש הראשי E39 אל מרכז העיר Stavanger.

מסלול הדרך מ Sogndalstrand דרך Egersund ועד למרכז Stavanger 103 ק"מ

מסלול יום מס 6:העיר Stavanger

 העיר Stavanger השוכנת בפינה הדרום מערבית של נורווגיה, הינה העיר השלישית בגודלה בנורווגיה ומהווה למטיילים שער לאחד מהפיורדים היפים שיש לנורווגיה להציע לכם וזהו Lysefjord. כמה מהאתרים המתויירים ביותר בנורווגיה משקיפים על מימי Lysefjord ביניהם צוק המטיף Pulpit RockPreikestolen וגם Kjeragbolten או הסלע התלוי.
העיר Stavanger בשבילנו במסלול הזה היא יותר נקודת פתיחה לטיול באזורי הטבע של נורווגיה ומתאימה מאוד כנקודת פתיחה למי שזמנו מוגבל אך רוצה לעשות את צוק המטיף.
למרות זאת למי שיש קצת זמן נמנה כאן מספר נקודות בעיר שכן כדאי לבקר בהן:
את המסלול בעיר נתחיל ב-Norwegian Petroleum Museum כיאה למעצמה בתחום הנפט, משם נמשיך לרחוב בעל הבתים עם הצבעים המרהיבים-  ØvreHolmegateאיתו נמשיך עד לכיכר המייצגת את מפגש הרחוב הצבעוני עם רחוב Skagenkaien. מהכיכר נמשוך מעט צפונה על רחוב Skagenkaien כדי לראות את בניין Tollboden, מבנה מעניין מתחילת המאה הקודמת ובנוי בכמה סגנונות. נמשוך דרומה על רחוב Skagenkaienואל המונומנט Sjøfartsmonumentet ואז נעבור אל רחוב Strandkaien  לכיוון הרובע העתיק של העיר Gamle Stavanger על בתי העץ השמורים היטב ורחובות כאילו נלקחו מאגדה. בדרך לרובע העתיק ניתן להיכנס למוזיאון Stavanger Maritime Museum אבל כניסה למוזיאון היא עניין של תקציב זמנים וזה נכון לכל מוזיאון. נמשוך עד Norwegian Canning Museum ובהמשך נגיע עד לפסל של האדמירל ThoreHorve Statue
כאן נסיים את סיורנו הצנוע בעיר Stavanger לא לפני שנציין עוד 2 אטרקציות משמעותיות שאפשר לעשות אותן כשאנחנו במקום.
 
הראשונה היא שייט משולב ארוחה וביקור באי הפרחים Flor &Fjære–אטרקצייה מאוד מיוחדת אבל ממש לא זולה. מצ"ב לינק בשביל מחירים והזמנות- אי הפרחים
 
השנייה היא שייט אל Lysefjord מהנמל של העיר –שייט אל Lysefjord

 

השימוש בכל המידע שמופיע כאן ובמסלולים המתוארים בהמשך הוא על אחריות המטייל בלבד.
אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן המסלול בלא קבלת הסכמתו של דוידי קליר בכתב ומראש.
דוידי קליר אינו אחראי בשום מקרה ואופן לשימוש שנעשה במידע המצוי במסלול המתואר בהמשך.
דוידי קליר לא יהיה אחראי לשום נזק ישיר או עקיף, כספי או אחר, שייגרם למשתמש במסלול המוצע
.

2013 © כל הזכויות שמורות לדוידי קליר

 
השימוש בכל המידע שמופיע כאן ובמסלולים המתוארים בהמשך הוא על אחריות המטייל בלבד.
אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן המסלול בלא קבלת הסכמתו של דוידי קליר בכתב ומראש.
דוידי קליר אינו אחראי בשום מקרה ואופן לשימוש שנעשה במידע המצוי במסלול המתואר בהמשך.
דוידי קליר לא יהיה אחראי לשום נזק ישיר או עקיף, כספי או אחר, שייגרם למשתמש במסלול המוצע
.
2013 © כל הזכויות שמורות לדוידי קליר