דוידי קליר- מסלולי טיול - Skien ועד Rjukan
Booking.com
Booking.com
דוידי קליר - מסלולי טיול
לחץ

2013 © כל הזכויות שמורות לדוידי קליר 

מסלול יום מס 2:Skien ועד Rjukan

ההגעה שלנו אל העיירה Skien כנקודה הדרומית של יום הטיול הזה - היא בשביל ל"געת" באחד הפרויקטים הגדולים בסוף המאה ה-19 –תעלת טלמרק Telemark Canal.
אז למי שלא נתקל בשם תעלת טלמרקTelemark Canal במה שבזמנו נקרא ה"פלא השמיני בתבל" הנה כמה שורות הסבר.  בשנת 1892 500 עובדים סיימו את כריית הקטע האחרון של תעלה הנושאת את השם של חבל הארץ אליו היא מגיעה.           Telemark Canal נמתחת בין העיירה Dalen השוכנת לחופי אגם Flåvatn ועד לעיירה Skien ומשם ויש עוד קטע מהעיר Notodden אשר יורד דרומה ומתחבר גם הוא לתעלה בין Dalen לבין Skien. חיבור זה של התעלות הוא בצורת האות Y.150 ק"מ של תעלות מים אגמים ונהרות, אשר מאפשרים את ההגעה עד לים ולהיפך כמובן.התעלה נותנת מענה להפרש גבהים של 72 מטר ע"י 18 lock levels המאורגנים ב-8 קבוצות שאנחנו נבקר ב-3 מהם במסלול המתואר בהמשך. lock levels הוא מערכת של סכרים הנפתחים ונסגרים לסירוגין תוך הבאת גובה המים בתוך קטע בתעלה לגובה הקטע הצמוד אליו. יש פעמים שנרים את גובה פני המים כאשר אנחנו רוצים "לטפס" והפוך כאשר "יורדים" את התעלה.התעלה היא אתר מורשת אשר ניתן לראות בו את אופי התקופה של המאה ה-19 שבו התעלה שימשה כעורק ראשי באזור. אם אכן תגיעו למקומות שבהם יש את ה- lock levels תוכלו לחוש ולראות את שערי הסכרים ומערכות הנעילה של המים המקוריות (מכאן השם) באותם נקודות של השערים עדיין ניצבים כל בנייני השירותים השונים שנדרשו להפעלת הסכרים כמו- נפחייה, מסור,בתי שומרי הסכרים שגרו במקום ועוד. כמובן שניתן לעשות שייט באורכי זמן שונים. החל משייט של כמה שעות ועד לשייט של כמה ימים הכולל לינה לאורך המסלול כמו כן יש כל מיני אופנים של ביצוע שייט בתעלה וזה מכסה :שיוט במעבורות, סירות שכר, סירה משלכם, קאנו , וקייקים.מצ"ב לינק. כמובן ששייט שכזה יאריך את המסלול שלכם בהתאם.   שייט בתעלת טלמארק
כדי לעשות את השייט מהעיירה -Skien - עליכם להגיע אל הנמל- מפת גוגל
אנחנו הגענו לחלק הזה של נורווגיה כדי לבקר ולראות את ההפעלה המרשימה של מערכת הסכרים  ה- lock levels בשתי נקודות שוות ומעניינות.

תעלת טלמרק

המקום הראשון אליו נגיע Løveid kanal נמצא 6.7 ק"מ על הכביש מהנמל של –Skien. למה מצויין כאן על הכביש?? זאת מכיוון שאם תסתכלו על השלט שעל בית השומר הצבוע באדום שבמקום תוכלו לראות כמה פרטים מעניינים על המקום. שהמרחק מכאן ל- Skien דרך המים הוא 6 ק"מ. ומכאן לעיר Dalen המרחק הוא כבר 99 ק"מ. הפרט היותר משמעותי הוא הפרש הגובה שמערכת הלוקרים במקום יודעת להרים את הספינות המגיעות לכאן. כאן תועלו או תרדו וזה תלוי בכיוון השייט שלכם כמובן בין 5 מטר מעל פני הים ועד ל-10 מטר מעל פני הים. את זאת עושים כאן באמצעות ארבעה סכרים. אחרי שהגעתם לחנייה בצד השני של התעלה ומול בית השומר האדום רדו מהרכב ותלכו בדרך הצמודה אל התעלה. הסכרים קרובים מאוד ומכיוון שתנועת הספינות בקיץ היא גדולה סביר להניח שלא תצטרכו לחכות כלל להצגת ההפעלה של הסכרים. אחרי שחזיתם בתהליך העלאת והורדת הספינות אפשר להמשיך עם השביל הצמוד לתעלה ולעשות מסלול קצר של כ-450 מטר לכיוון וללוות את הספינות הממשיכות בדרכן.

תעלת טלמרק

מכאן נעלה צפונה למערכת סכרים Vrangfoss Sluse  המרשימה ביותר של תעלת טלמרק ואשר נמצא 38 ק"מ צפונה יותר. נעבור אל כביש 36 עליו ניסע עד לעיר Ulefoss שם נרד אל כביש 359 וניסע לפי השילוט אל VrangfossSluseמפת גוגל
אם קודם התרשמתם ממערכת סכרים שעובדת על 10 מטר, לפניכם מערכת מרשימה ביותר של חמישהסכרים, אשר מעלה ומורידה ספינות בהפרש גבהים של 25 מטר. מגיעים אל המקום ומחנים הרכב. גם כאן ניתן ללכת צמוד לתעלה ולהתרשם מהמערכת ומהעבודה שלה. מקום יפה לצפייה הוא מהגשר הניצב בחלק התחתון של הקטע ומאפשר לכם לצפות על כל הקטעים ב"מכה" אחת.
אחרי שחווינו קצת את תעלת טלמרק אנחנו ממשיכים צפונה אל העיירה Notodden . בעיירה הזאת  גלריה שעשויה לעניין חלק מהמטיילים ובסמוך אליה מפל שלא תמיד זורמים בו מים. אם זורמים בו מים ובכמות גדולה הוא בהחלט מרשים.                                       שם הגלרייה–Telemarksgalleriet AS, O. H. Holtas gate 27 
אנו יוצאים מ–Notodden על כביש E134 וכעבור 6.7 ק"מ נגיע אל שני אתרים סמוכים שכרטיס כניסה אחד יאפשר את הביקור בשניהם. הראשון הוא מוזיאון פתוח HeddalBygdetun והאתר השני Heddal stave church היא כנסיית לוחות עץ מרשימה למדי הניצבת כ 350 מטר אחרי המוזיאון הפתוח. במוזיאון הפתוח ניתן לראות 15 בתי חווה עתיקים שהביאו אותם למקום מכל רחבי טלמרק. תוכלו לראות ולטעום ניחוח של פעם. נחמד לשתות קפה במקום המואר על ידי נרות. כמה מהבתים ממש מרהיבים מבפנים לכן אל תוותרו על ביקור במקום. Heddal stave church נחשבת לכנסיית לוחות העץ הגדולה מסוגה ברחבי נורווגיה ובהחלט מצדיקה את העצירה במקום וכניסה אליה ואל המוזיאון הפתוח. הכנסייה נבנתה במאה ה-13 ופעילה עד לימינו. לא מעטים טוענים שהכנסייה נראית כאילו נלקחה היישר מאיזה סיפור על אגדות ופיות מתקופת ימי הביניים. בימי ראשון הכנסייה לרוב סגורה לביקורים.
אחרי שנסיים את הביקור במקום אנו ממשיכים לעלות צפונה אל עבר העיר Rjukan כאשר למעשה היעד האמיתי שלנו היא פסגת ההר –Gaustatoppen שיהווה את השיא של המסלול ביום זה וגם יהיה אחד משיאי הטיול שלכם בכלל.
כדי להגיע אל Gaustatoppen נמשיך לנהוג על כביש E134 עוד 15.7 ק"מ ואז נעבור אל כביש FV651 לעוד 38.6 ק"מ. כביש FV651 הצר מתחיל מאזור מיוער וירוק ומטפס לאזורים צחיחים למדי שמכוסים בצמחייה נמוכה וסלעים מכוסי אזוב בצבעים שונים בעיקר ירקרק בהיר והם המראה העיקרי. על הפסגות מסביב יכול לרדת שלג גם בימות הקיץ. מכביש FV651 עולה דרך אל מגרש החנייה הגדול ,Stavsroמה שמשקף בחלקית את הפופולאריות של המקום. קפיטריה קטנה במקום ואשנב לקניית כרטיסים לעלייה בהר באמצעות הרכבת המיוחדת שעוברת בתוך ההר וכמובן הכניסה אל תוך ההר לנקודת העלייה אל הרכבת המיוחדת.

Gaustatoppen

Gaustatoppenהפסגה הגבוהה ביותר בחבל הארץ הנושא את השם Telemark ואשר מתנשאת לגובה של 1883 מטר מעל פני הים. הפסגה הזאת כל כך דומיננטית בחבל הארץ הזה והמרחבים שאפשר לראות ביום בהיר נפרסים על פני שטח של 60000 ק"מ רבועים שהם כשישית משטחה של נורווגיה. את המראות שניתן לראות מכאן אפשר לנסות ולהסביר במילה אחת- מהממים. בנורווגיה יש עוד לא מעט כאלה.  Gaustatoppen נחשב לנקודת התצפית המשובחת ביותר בחלק הדרומי של נורווגיה.לקחת איתכם ביגוד חם. על ההר הטמ"פ עשויות להיות אפילו מתחת לאפס וגם בקיץ עשוי לרדת שלג.

 

אז איך אנחנו מטיילים אל פיסגת ה- Gaustatoppen??

*אפשרות אחת היא באמצעות הטראם- Gaustabanen   למי שקצר בזמן ולמי שמתקשה בהליכה

*אפשרות שנייה היא לעלות עם הטראם ולרדת רגלית–  כ-3  שעות של ירידה לאורך 4.3 ק"מ. אומנם ירידה אבל מאתגרת.

*אפשרות שלישית היא לעשות את כל המסלול רגלית- עלייה וירידה שהאורך שלהם הוא 8.6 ק"מ וייקח לכם בין 5 שעות ועד ל 7 שעות תלוי בקצב שלכם. מסלול מאתגר עם הרבה אבנים ועם שביל שמסומן היטב. על המסלול הרגלי נרחיב בהמשך.

נתחיל באפשרות הפשוטה יותר מבחינת תכנון מסלול וזאת האפשרות של השימוש בטראםGaustabanen. אנחנו צריכים קודם כל לראות מה השעה שהגענו למקום ומה מזג האוויר שמקדם את פנינו. הטראם מתאים למי שלא מתכנן לעלות ברגל את העלייה בשל אילוצי זמן, או לא יכול מסיבות של יכולות גופניות, הטראם עובד עד השעה 18:00 וכמובן שצריך לוודא שיש לכם לפחות שעה להיות על פסגת ההר. מכיוון שאתם בסוף היום יש לכם גם אפשרות לעשות את העלייה להר בבוקר של יום המחרת. כדאי לבדוק איזה מזג אוויר הולך להיות ביום המחרת מה שבהחלט יכול להיות משתלם.
לטראם קונים כרטיסים בקפיטריה Stavsrohyttaשנמצאת מול מגרש החנייה, תקבלו מספר של קבוצה. כאשר יגיע תור הקבוצה יכריזו ברמקול על מספר הקבוצה שמתבקשת להגיע אל בטן ההר לשם עליה על הטראם ולטיפוס אל הפסגה.15 דקות במהלכם תעברו מרכבת עם שיפוע מתון יחסין לרכבת עם שיפוע חד. לאחר ההגעה לפסגה תעברו דרך מסדרון של בונקר שיעורר בכם אסוציאציות של המלחמה הקרה בין רוסיה לבעלות הברית. אכן לא טועים אתם היות ובמקור כל הקומפלקס הזה נעשה בשביל לעקוב אחרי הרוסים בתקופת המלחמה הקרה. הטראם במקום נבנה מסיבות צבאיות וכנ"ל כל מה שהיה על הפסגה. את התקופה הזאת של המקום תוכלו לספוג כאשר תעשו דרככם החוצה בצד העליון ובמעברים החוצה. שם תראו סדרת תמונות של מי שביקר במקום . צפויה לכם הפתעה – תמונה של דוד בן גוריון אשר ביקר במקום בשנות החמישים. כיום השימוש הוא למטרות תיירות בלבד.
יצאתם החוצה אל הפסגה- הנופים ביום עם ראות טובה ושמים בהירים הם מהממים. לכל אשר תפנו תראו אגמים כחולים פסגות מושלגות יותר ומושלגות פחות, את נחיל המטיילים אשר מטפסים אל ההר ברגל. במלה אחת- חגיגה. לא סתם אומרים שכאן רואים את הנוף הפנוראמי הכי גדול בנורווגיה.
אתר הטראם
לא להסתפק במדרגה הזאת של הפסגה וטפסו אל בית הקפהGaystahytte אשר נמצא מהלך של עוד כמה מדרגות אבן גדולות. במקום יש גם אפשרות להעברת לילה. לא לוותר על הוופל הבלגי שבמקום – הוא הכי טעים בכל נורווגיה.
אז אחרי הנופים הקפה והוופל הבלגי אפשר להתחיל את הדרך למטה עם הטראם. לקחת בחשבון שכל הסיבוב אל הפסגה ובחזרה ייקח לכם כ-3 שעות.
נעבור עכשיו לאלה שבאים לעשות את המסלול באופן רגלי- קודם כל זה כבר תכנון זמנים אחר לחלוטין ויש לקחת כמעט יום טיול שלם למסלול הרגלי. כמובן שמי שעושה את המסלול באופן רגלי יעשה אותו ביום הבא ולא בשעות ההגעה לפי המסלול המתואר כאן שהן שעות אחה"צ.
 את המסלול הרגלי אל פסגת ה- Gaustatoppen נשלב  כאחד ממסלולי הטיול הרגליים המועדפים למי שאוהב לעשות טרקים רגליים. אורך מסלול של 8.6 ק"מ ומשך זמן של  כ- 5 שעות אשר נחשב למאתגר למרות שמומלץ למשפחות עם ילדים- אבל ילדים בעלי יכולות הליכה ואשר מתורגלים בהליכות עם מאמצים. תחילת המסלול היא במגרש החנייה Stavsro שנמצא בסמוך לקפיטריה ולנקודת הכניסה אל הטראם. משם מתחיל שביל המסלול לטפס מעלה אל הפסגה הניצבת יותר מ 800 מטר מעליכם.

Gaustatoppen Rjukan - Vemork Power Plant

אם אתם בחודשים יולי אוגוסט כמות המטיילים תהיה גדולה מאוד והשביל יהיה מנוקד בראשים של מטיילים מגדול ועד קטן, משפחות עם ילדים, ואפילו כמות אדירה של כלבים. השבילים מסומנים היטב, סלעים ענקיים ילוו את צידי הדרך שלכם.
אם אתם הולכים את המסלול- נעלי הליכה טובות זה חובה כמובן מים, קרם הגנה, משקפי שמש,חטיפים וכובע.ביגוד חם כדאי שיהיה איתכם בתרמיל על הגב. על ההר קר ויכול להיות גם קר מאוד עם טמ"פ אפילו מתחת לאפס.
הנקודה האחרונה לעבור בה היום היא נקודה היסטורית- Mæl station.אתר המוזיאון  שעות פתיחה בעונה 10-17
 במקום תוכלו לראות את תחנת הרכבת שבימי מלחמת העולם ה-2 דרכה היו חייבים הגרמנים להעביר את המים הכבדים שהיו נדרשים לצורך פיתוח פצצת אטום שהם שקדו על פיתוחה. במקום הזה הרכבת הייתה עולה על מעבורת שהייתה מעבירה את הרכבת לעיירה Tinnoset בדרום אגם אגם טיןTinnsjå. גם אם המוזיאון סגור בעת הגעתכם עדיין ניתן לעשות סיור קל במקום שההיסטריה שלו היא זאת שעושה אותו. בכניסה למתחם ניצב שלט המציין שהאתר נמנה על אתרי המורשת העולמית של אונסקו. המאורע אשר הביא את המקום להיות ראוי להימנות על אתרי המורשת העולמית התרחש בתאריך20/02/1944הוא פיצוץ המעבורת D / F Hydro שהעבירה את המים הכבדים על מי האגם. כיום ניתן לראות  כאן את המעבורת D / F Ammonia שהיא המעבורת היחידה בעולם המופעלת על ידי קיטור ששרדה עד היום. D / F Ammonia היא אחותה התאומה של D / F Hydro שטובעה בימי מלחמת העולם השנייה. סיפור הגבורה של המחתרת הנורווגית מונצח בסרט "גיבורי טלמרק". סרט חובה למי שבא לבקר באזור.
מומלץ להתאמץ עוד קצת ולנסוע כל כביש FV37 לכיוון דרום מרחק של 12.5 ק"מ ולהגיע אל SF Hydro Memorial– פארק ההנצחה לאותם חפים מפשע שנהרגו רק בגלל שהיו על המעבורת בזמן מאוד לא מתאים. המקום בו בחרה המחתרת הנורווגית להטביע את הספינה היה העמוק ביותר באגם סביב 400 מטר כך שלא יהיה בכלל סיכוי למשות את מיכלי המים הכבדים מהמעמקים. כמו כן כאן הספינה עברה יחסית קרוב לחוף והייתה תקווה שבכך יצליחו אנשי הצוות ומעט הנוסעים שהיו באותה השעה על הספינה. מה שלא כל כך צלח.SF Hydro Memorial היא גם נקודה שנופי האגם הנשקפים במקום הם יפים מאוד- ואם אתם בשקיעה אזי השמים נצבעים באדום.
מיקום SF Hydro Memorial
אם אתם ערוכים ללינת קמפינג ההמלצה שלי נסו את Sandviken Camping(מיקום במפה) השוכן לחופי אגם אגם טיןTinnsjå...בצד הצפוני שלו... נופים מרהיבים.
אם אתם אנשי מלון אזי העיר Rjukan היא היעד שלכם.
מסלול יום מס 2 על מפת גוגל

השימוש בכל המידע שמופיע כאן ובמסלולים המתוארים בהמשך הוא על אחריות המטייל בלבד.
אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן המסלול בלא קבלת הסכמתו של דוידי קליר בכתב ומראש.
דוידי קליר אינו אחראי בשום מקרה ואופן לשימוש שנעשה במידע המצוי במסלול המתואר בהמשך.
דוידי קליר לא יהיה אחראי לשום נזק ישיר או עקיף, כספי או אחר, שייגרם למשתמש במסלול המוצע
.
2013 © כל הזכויות שמורות לדוידי קליר
 
השימוש בכל המידע שמופיע כאן ובמסלולים המתוארים בהמשך הוא על אחריות המטייל בלבד.
אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן המסלול בלא קבלת הסכמתו של דוידי קליר בכתב ומראש.
דוידי קליר אינו אחראי בשום מקרה ואופן לשימוש שנעשה במידע המצוי במסלול המתואר בהמשך.
דוידי קליר לא יהיה אחראי לשום נזק ישיר או עקיף, כספי או אחר, שייגרם למשתמש במסלול המוצע
.
2013 © כל הזכויות שמורות לדוידי קליר