Booking.com
Booking.com
דוידי קליר - מסלולי טיול
 

2013 © כל הזכויות שמורות  לדוידי קליר 

לחץ

מסלול יום מס 10:Odda  ועד Eidfjord

כשאנחנו באים להמשיך את המסלול מ-Odda לכיוון Bergen  עומדות לפנינו כמה אפשרויות להמשך המסלול. לא בחירה קלה היות וכל דרך יש לה את היופי והייחודיות עם המקומות המדהימים שלה. אנחנו ננסה כאן לחבר את 2 המסלולים בצורה כזאת שתכסה את המיטב גם אם זה יחייב אותנו לעשות חלק מהדרך בהלוך וחזור.

 טרולטונגה
הטרולטונגה באדיבות מודי אסף

כדאי לדעת שמי שמתכנן לעשות את המסלול המדהים אל –Trolltunga צריך להוסיף עוד יום למסלול הטיול. המסלול אל- Trolltunga הוא מסלול של 23-27  ק"מ. זהו מסלול אתגרי (אדום) ביותר המתפרס על פני 10 שעות לפחות. מצ"ב לינק מצוין לתיאור המסלול- מסלול לטרולטונגה
תחילת המסלול של Trolltunga עוברת דרך העיירהTyssedal.  אשר יושבת על כביש הגישה אל Skjeggedal. זוהי נקודת ישוב הנמצאת 7 ק"מ מזרחה. נפנה ממרכז Tyssedal על כביש 13 בצומת כאשר השילוט מראה לנו את הכיוון של Skjeggedal/ ØvreTyssedal.  להשכלה בלבד, פרוש השם  Øvre אשר ניראה אותו רבות בקידומת של נקודות ישוב לא מעטות ברחבי נורווגיה הוא עליון. כמו מוצא עילית אצלנו. במקרה הזה Tyssedal עילית.
הדרך המטפסת למעלה היא דרך פרטית צרה ומפותלת. בתחילת הדרך נעבור ליד בתים כאשר כל בית צבוע בצבע אחר המקנה צבעוניות יפה לכפר.(  ØvreTyssedal).   ב-המשך ככל שנעלה נוכל לצפות על הפיורד המבצבץ מפעם לפעם מתחתינו עם צבעי הכחול שלו. בצידי הדרך מעקה של אבנים המאופיין לכבישים אשר עברו שנים רבות מאז בנו אותם.
הדרך עוברת ליד אותם משטחי גרניט ענקיים וחשופים אשר "גוהצו" ע"י הקרחונים שהיו במקום ואשר בהם חצבו הפועלים שחצבו את המנהרות של תחנת הכוח. אפשר להעריך את הקושי העצום של חציבה בסלע שכזה עם האמצעים שהיו בתחילת המאה ה-20.
משנה זהירות בנסיעה בכביש , להשגיח היטב על הדרך ועל מי שעשוי להפתיע אתכם ולהגיח בהפתעה ממולכם. אם אתם רואים רכב ממולכם תכננו כך שתעצרו במפרצי החנייה שנועדו לשם כך. יש מקרים שאפילו צריך לנסוע אחורנית ברוורס למפרץ קרוב לשם מתן מעבר לרכב שמולכם.
אחרי 6.5 ק"מ נגיע לאגם  Vetlavatnet הסכור בקצהו ואשר שימש את תחנת הכוח ההיסטורית שביקרנו מוקדם יותר.
גם הסכר וגם האגם מתגמדים לעומת הסכר והאגם שהוא יוצר ואשר ניראה בהמשך הדרך הנושא את השם: Ringedalsvatnet. מתמונה שנלקחה בשנת 1890 רואים ברקע את מפל Ringedalsfossen המרהיב שהיה במקום ולמעשה המים שלו נלקחו לטובת מפעל החשמל הנורווגי. מצ"ב לינק לתמונה הישנה הזאת------- איזה הפסד.
בצד הצפוני של הכפר מתרוממת מסילה אשר שירתה בתחילת דרכה את העובדים שעבדו במרומי הרי Tyssedal וכעבור כ-50 שנה הוענקה לתושבי האזור כמתנה לשימושם. הפוניקולר עבד במקום עד לא מזמן והפעלתו הופסקה מטעמי בטיחות. שם הרכבת  funicular railway "Mågelibanen".
בכל אופן ניראה ממש אטרקטיבי -הרכבת הזאת המתרוממת לגובה של 430 מטר לאורך של 960 מטר ומגיעה במקומות מסוימים לזווית נטייה של 42 מעלות!!! (חבל שלא עובד)
אבל עיקר הפרסום של הכפר Skjeggedal שממנו יוצא אחד הטרקים היפים בנורווגיה ובעולם כולו. הטרק אל  Trolltunga
זהו טרק שחייבים להקדיש לו יום שלם עם רמת קושי גדולה לאורך מסלול של 22 ק"מ הלוך וחזור ומשך זמן של 8-12 שעות. כמובן שחובה להצטייד במידע+מפות+נעליים וציוד מתאים.
חונים בחנייה במקום בתשלום , תחילת המסלול בשביל העולה בצמוד לפסי הרכבת. מצדם הימני ומסומן בסימון השבילים הנורווגי-האות T בצבע אדום.
כדאי לדעת שכיום יש אפשרות לחסוך את העלייה הראשונה ולחנות במעלה הדרך. כדי לחנות בחנייה זו נדרשת הזמנה באינטרנט מראש באתר- הזמנת חנייה מראש-אתר
חנייה בעלות של 600 נוק נכון ל-2019 אבל זו חנייה שתחסוך לכם 3 שעות הליכה מאומצת. אבל רק 30 מקומות חנייה כך שנדרש להזמין זמן רב מראש שזאת בעיה לא קטנה.

  • הוא מצוק הבולט אל תוך ומעל אגם Ringedalsvatnet המהווה את הרקע המדהים של הצוק.

והוא מתנשא לגובה של 700 מטר מעל לאגם. 
התמונה המצ"ב תחסוך 1000 מילים.
מי שעושה את המסלול צריך להוסיף יום טיול באזור.
טוב לקחנו נשימה עמוקה ונמשיך במסלול שמתגמד קצת לנוכח הסלע Trolltunga, לא?

 טרולטונגה
הטרולטונגה באדיבות מודי אסף

ועכשיו למסלול שייקח אותנו מ- -Odda לכיוון Bergen בדרך מאוד פתלתלה שבאה בעיקר לכסות את המיטב שיש לעשות באזור הזה כאשר עושים את המסלול מדרום לצפון.
במרכז העיר נפנה שמאלה לפי השילוט אל כביש 550 יש לשים לב לשילוט, שמופיעים עוד מספרי כבישים כמו 48 ו-551. אחרי 3.4 ק"מ על כביש 550 נגיע לכיכר ונפנה לכביש 551 . מייד לאחר שפנינו שמאלה אנחנו נכנסים למנהרה עם אורך של 11 ק"מ. לשים לב בהרבה מאוד מנהרות בנורווגיה ממוקמות מצלמות מהירות, ובארוכות יותר ממצלמה אחת. הקנסות על מהירות מעל המותר עשויים להיות "כבדים" למדי. המעבר במנהרה הוא בתשלום.(אוטומטי) האמת שבפעם האחרונה שעברתי במנהרה הזאת לא ראיתי את המצלמות ולא את השילוט המזהיר שיש מצלמות.
מייד עם צאתנו מהמנהרה הראשונה אחרי 1300 מטר נגיע לצומת ימינה לכביש 107 כאשר השלט מראה את השםGjetingsdalenJondal – אנחנו ממשיכים ישר על כביש 551. לכאן נחזור לא לפני שנחקור את החצי הדרום מערבי של שמורת הטבע Folgefonnanasjonalpark אשר קרחון Buer הוא כמובן חלק ממנה.
3.6 ק"מ מהצומת עם כביש FV107  נגיע לעיירה הקטנה Bondhus ונפנה שמאלה לדרך פנימית אשר תביא אותנו אחרי כ- 0.5 ק"מ  אל החנייה של תחילת המסלול אל אחד העמקים היפים בנורווגיה- Bondhusdalen valley.מהחנייה יוצא שביל עם עלייה מאוד מתונה לאורך העמק ועד לאגם Bondhusvatn היפה עם השתקפויות נפלאות של קרחון BondhusbreenGlacie שנמצא ממש בצידו השני של האגם והוא אחת משלוחותיו של Folgefonna glacier. נעבור בדרך על גשרי עץ החוצים זרמים שוצפים. במקור דרך זו נכבשה בשנת 1863בשביל להעביר את הקרח שנחתך מהקרחון אל הפיורד ואל האוניות שהובילו אותו. ההליכה לאורך הדרך הזאת עתירת נופים ונחשבת לקלה מאוד לפחות עד לאגם. אפשר ללכת לאורך האגם עד לצידו השני הסלעי למדי וכאן ההליכה כבר לא כל כך נוחה.ניתן אף לטפס ולהתקרב אל - BondhusbreenGlacieומשם ממקומות מסוימים יש את נופי הפיורד המבצבץ ממול ואגם Bondhusvatn מתחתנו. אם אתם קצרים בזמן המסלול עד לאגם בהחלט מספק.
אורך מסלול של 3 ק"מ ומשך זמן של 4-5 שעות תלוי בקצב. אם אתם אחרי גשם או בתוך גשם- צפו לבוץ. הדרך לחנייה עוברת באותו התוואי – יש ספספלים נחמדים לעצירת מנוחה-מומלצת.
אחרי החזרה לרכב אנחנו נוסעים לאורך הדרך היפה שלצידי HARDANGERFJORD עם השתקפויות וצבעי כחול ירוק טורקיז מדהימים. העין פשוט לא שבעה מהמראות.
6.6 ק"מ מרגע שעלינו על כביש 551 נגיע אל מפל Furebergfossen המרשים מאוד. החנייה כאן בצמצום אז כדאי להיות מוכנים לעצירה.

מפל Furebergfossen

בהמשך כביש 551 משנה את מספרו לכביש 48. נעבור את העיירה היפה Rosendal וקצת אחריה נפנה שמאלה אל כביש FV 40 לפי השילוט אל מרכז הסקי האזוריFjellhaugenSkisenter. 10.1 ק"מ על FV40  ואז ניקח שמאלה לכבישים צרים ומתפתלים בינות אגמים שבחלקם הגדול סכורים ומשמשים לייצור חשמל הידרואלקטרי. צבעי המים של האגמים לא ניתנים לתיאור. כדאי מאוד שהיום שאתם כאן הוא יום שמשי. אחרי 17.4 ק"מ נגיע לאגם Blaadalsvatn שהוא לפני התחנה האחרונה בדרכנו. כאן אתם עשויים למצוא את עצמכם בהתלבטות האם להמשיך. הדרך עוקפת את מבנה חברת החשמל מצד שמאל ויש שלט שמזהיר מפני שיפועים גדולים במיוחד- וזה בהחלט מרתיע. אבל כדאי לדעת ששיא הדרך הוא אחרי שמטפסים את קטע הדרך האחרון הזה עם הפיתולים והשיפוע החד. למעלה תגיעו למקום קסום – הסכר של אגם Insta Mosevatnet. קודם כל מים בצבעי כחול תורכיז מדהימים ומצד שמאל אומנם קצת מרוחק אבל עדיין המראה מרשים ומרטיט יורד קרחון Folgefonnaבמלוא הדרו אל מימי האגם.
האמת- כל מילה מיותרת.

Mosevatnet

המקום הזה אהוב מאוד על שייטי קיאקים שבאים לכאן כדי לשוט בשייט מאורגן אל הקרחון.
מהמקום המהפנט הזה ניסע עכשיו אל מקום מהפנט אחר הנמצא בחצי הצפוני של Folgefonnanasjonalpark.
נחזור את כל 62 הק"מ שעשינו עד לכאן מהצומת עם כביש FV107. נכנס אליו ולעוד מנהרה עם אורך של כ-11 ק"מ ואחרי 23 ק"מ נגיע אל העיירה Jondal. נפנה ימינה אל כביש FV105  ואחרי 8 ק"מ נפנה ימינה אל כביש אגרה - היעד שלנו הוא אתר הסקי - FONNA Glacier Ski Resort שהכביש העולה אליו הוא 10.2 ק"מ של כביש מהמם.ככל שנעפיל הנופים יהפכו אלפיניים. שלג וקרח ואגמים בחלקם עוד קפואים וזה תלוי מתי אתם עושים את הדרך. בסופה היא מגיעה אל אתר הסקי שהוא פשוט קרחון אחד גדול שניתן יפה לראות את צבעי הכחול של הקרח. אם הגעתם והרכבל עובד- קדימה הפועל. זהו אתר סקי שפועל גם בימות הקיץ.

FONNA Glacier Ski Resort
FONNA Glacier Ski Resort
FONNA Glacier Ski Resort

בירידה חזרה אל Jondal את הקטע הראשון התלול כדאי מאוד לרדת בהילוך נמוך כדי לשמור על המעצורים של הרכב. אנחנו ממשיכים מ- Jondal צפונה לאורך כביש 550 אשר סובב את החצי העליון של חצי האי המייצג את החצי הצפוני של - הפארק הלאומי פלוגפונהFolgefonnanasjonalpark. אחרי 35.5 ק"מ מגיעים אל Utne ממנה נמשיך עם המעבורת אל צידו המזרחי של פיורד הרדנגירHardangerfjorden.קטע הדרך הנוכחי שייך לדרך הנוף Hardanger בזמן שהקטע הדרומי לא נכלל בשום דרך נוף.
4.3 ק"מ לפני מעגן המעבורות יש את נקודת ההתרעננות - Hesthamar picnic עם ספסלים הצופים אל Hardangerfjorden מנקודה שהנוף הנשקף אליה יפה. קצת משעשע לכתוב את זה כי הנוף הנשקף יפה כמעט מכל מקום. באזור הזה של Utne מגדלים האיכרים הרבה פירות ואתם תמצאו לאורך הדרך הרבה מאוד דוכנים המציעים את מבחר פירות האזור לעונה. חלקם מאוישים וחלקם רק קופה ומחירים לפירות השונים.
שימו לב לשעות המעבורת- וכדאי להתעדכן בשעות. בעונת הקיץ המעבורת האחרונה אל Kinsarvik יוצאת בימים ב-ו בשעה 20.45  אבל בשבת וראשון היא יוצאת ב- 18.15. בכל מקרה חובה להתעדכן בשעות הפלגה מעודכנות לתאריך שאתם כאן.
לבדוק לפי-ferry.Kinsarvik – Utn
אחרי שעברנו את הפיורד לצידו השני ניסע אל נקודת הלינה שלנו באזור וזאת העיירה- Eidfjord.
אתר לבתי המלון ב-Eidfjord


Eidfjord משמשת כמרכז לתיירות לאזור ובעיר יש מספר חברות המספקות שרותי תיירות. העיר נחשבת לעיר עשירה לאחר שצפונית לעיר נבנה מפעל חשמל ההידרואלקטרי הגדול Sima. כאמור ה- Eidfjordהינו שלוחה של פיורד הרבה יותר גדול והנושא את השם Hardangerfjord.

להלן כמה נתונים מעניינים על הפיורד:  Length: 180 km , Maximum depth 893 m ,וכמות מאוד גדולה של מים מתוקים אשר זורמת לפיורד מהנהרות ומהקרחונים הנמסים באזור כולו.
 
מסלול יום 10 במפות גוגל   307ק"מ

 

השימוש בכל המידע שמופיע כאן ובמסלולים המתוארים בהמשך הוא על אחריות המטייל בלבד.
אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן המסלול בלא קבלת הסכמתו של דוידי קליר בכתב ומראש.
דוידי קליר אינו אחראי בשום מקרה ואופן לשימוש שנעשה במידע המצוי במסלול המתואר בהמשך.
דוידי קליר לא יהיה אחראי לשום נזק ישיר או עקיף, כספי או אחר, שייגרם למשתמש במסלול המוצע
.

2013 © כל הזכויות שמורות לדוידי קליר

Booking.com