Booking.com
Booking.com
דוידי קליר - מסלולי טיול
 

2013 © כל הזכויות שמורות  לדוידי קליר 

לחץ
Ryfylke
 מסלול יום מס 9: Sauda ועד Odda

 היעד הראשון שלנו על הבוקר הוא המפל המקומי - Høllandsfossen Falls אשר שוכן מצפון לעיר Sauda. כדי להגיע למפל נגיע למרכז העיר ונפנה צפונה על כביש Espelandsvegen. ניסע עליו 900 מטר עד לגשר בכביש Fv714 נמצא חנייה ונרד מהרכב לתצפית על מפל שמשום מה יש רושם מוטעה שהוא לא מי יודע מה. שימו לב שליד הגשר של הכביש הראשי יש גשר להולכי רגל ויש לפתוח שער ברזל קטן כדי לעלות עליו לנקודת תצפית יפה על המפל השוצף מתחת לגשר של הכביש היותר ראשי.משם נרד חזרה אל כביש 520 העובר במרכז העיר. כשאתם מתקדמים אל הגשר הראשון אחרי שהגעת אל מרכז העיר סעו לאט על הגשר וודאו שאין אף רכב אחריכם שלא תרגיזו נהגים אחרים. או עצרו לפני הגשר ולכו עליו. תשומת הלב שלכם צריכה להיות לצד שמאל של כיוון ההתקדמות ולשכונה המעט מרוחקת עם הבתים הישנים. בקיץ עיריית Sauda מקשטת את הגשר עם עציצי פרחים צבעוניים ומראה הבתים כאשר עציץ עם פרחים צבעוניים בתמונה, אין לי ספק שתצא לכם תמונה יפהפייה.

Sauda

אתם גם יכולים להיכנס לסיבוב קטן בינות הבתים הישנים. אחרי שתעברו את הגשר פנו שמאלה אל רחוב Åbødalsveien המוביל לשכונה. אנחנו ממשיכים את טיולנו על כביש 520 המרהיב והמאוד מיוחד לחלק האחרון שלו כדרך נוף-    Scenic Route Ryfylke כאשר ממרכז הגשר ועד להתחברות של כביש 520 עם כביש 13 שעולה צפונה בשלוחה ימנית (מזרחית) שגם היא חלק מדרך הנוף יש עוד 40.7 ק"מ.הדרך נכנסת לערוץ צר מאוד ומפותל. נהר ה- Storelva ילווה אותנו בטיפוס עד שנגיע אל אגם Storlivatnet. 8.2 ק"מ אחרי מרכז Sauda נגיע אל
The zinc mines Allman gorgeאו בשם המקומי- Allmannajuvet. אפשר לסייר במקום עם מדריך ששוכרים את שרותיו במסעדה המיוחדת באחד מהמבנים המיוחדים שהקימו במקום. אפשר גם לשוטט עצמאית אבל לא להיכנס למכרה שם כבר נדרש ציוד מיוחד ככובע מגן ופנסי ראש אותם מקבלים במידה ועושים את המסלול המודרך.
מכאן ממשיכים עם הדרך שמטפסת לגבהים של כ- 1000 מטר ופגות מ-2 הצדדים שמגיעות עד אזור ה- 1500 מטר. שלג וקרח יפגשו אתכם גם במהלך חדשי הקיץ. אגמים רבים גדולים וקטנים מפוזרים לאורך הדרך המדהימה הזאת שצריך לנסוע עליה בזהירות יתרה היות והיא דרך של נתיב אחד בלבד. אחד הרגעים המדהימים של קטע הדרך הוא כאשר מתחילים לרדת אל עבר אגם Roldalsvatn לקראת סופו של כביש 520. תמונות הנוף של האגם הכחול וההשתקפויות המהממות שלו ירתקו אתכם.

אגם Roldalsvatn

סופו של כביש 520 הוא בהתחברות אל כביש 13 שמתמזג לאורך עם כביש E134– כאן גם נגמרת דרך הנוף המדהימה הזאת שמתחילה קצת דרומה לכס המטיף. כביש 13 וכביש E134 מאוחדים לאורך של 17.9 ק"מ ואז הכבישים מתפצלים. 13 ימינה לכוון עמק המפלים והעיירה ODDA ו E134 לכיוון דרום מערב. קטע הדרך הזה של 17.9 הק"מ הוא ההפרדה בין דרכי הנוף Ryfylke לבין דרך הנוף הצפונית לה והנמשכת על כביש 13 המדהים. כאן זו גם הנקודה שהמסלול שתיארתי עד כה מתחבר לקובץ " מסלולים בנורווגיה" שהעליתי לרשת לפני כמה שנים.המסלול כאן יהיה בחלקו שונה עד לברגן ויכסה כמה אפשרויות נוספות יפות ומעניינות למטיילים בנורווגיה ובחלקו גם יחפוף מקומות זהים.
אם נפנה ימינה לכביש 13 נכנס ל- 
HardangerScenic Route–דרך הנוף השנייה והאמצעית על כביש 13אבל כדאי לדעת על האפשרות של קפיצה קטנה של 18.7 ק"מ עד למפל Langfoss . כדי להגיע למפל נפנה דווקא שמאלה על כביש E134  ובדרך ניכנס אחרי 13.5 ק"מ אל כביש מעניין ויפה העובר לאורך ערוץ פראי- Rullestadjuvet.זאת בשביל לא לנסוע במנהרה חשוכה ומשעממת-  יש שילוט עם השם הזה. היעד שלנו בפנייה הזאת הוא כאמור מפל Langfoss שבשנת 2011 ה-CNN הכניס אותו לרשימת 10 המפלים היפים בעולם. האמת שמהכביש היכן שחונים בשביל לצפות במפל לא רואים ממש את כולו על כל העוצמה שלו. כשמו כן הוא המפל הארוך- 612 מטר של מורד בו זורם המפל ועם רוחב של 62 מטר. Langfoss הוא אכן מפל מרשים ומהגדולים בנורווגיה (רביעי) אבל לטעמי קשה להכליל אותו בצמרת מפלי העולם.רק בנורווגיה עצמה יש עוד כמה מפלים הרבה יותר יפים שלא נכללים בטופ 10 של CNN.
כדאי לדעת- הפנייה הזאת גם מביאה אתכם אל מסלול לא ארוך 3.9 ק"מ אך אתגרי מאוד אל The potholes on Rullestad.  כדאי להעתיק את השם של המקום-להכניס לגוגל- ולהתרשם מסוג הטיפוס. המסלול לא ארוך אבל מצריך יכולת גופנית גבוהה והוא כולל טיפוס על יתדות התקועות בסלע. חובה לקבל מידע ב- Rullestad Active. ממש לא מתאים למי שיש פחד גבהים. לא לעשות אחרי גשם סכנת החלקה. קשה לאתר את נקודת ההתחלה.

Låtefossen

מכאן נחזור חזרה צפונה לנקודה המפגש עם כביש 13. 2 ק"מ מנקודת המפגש נעבור גשר ונפנה שמאלה לפי השילוט אל העיר Odda. כאן מתחילה כאמור דרך הנוף - HardangerScenic Route היפה גם היא. קטע הדרך הזה מהצומת ועד ל-Odda נושא את השם המזמין- עמק המפלים, וכשמו כן הוא. מ-2 צידי העמק יורדים אליו מפלים מרשימים.
המפל הראשון שנעבור לידו הוא- Espelandsfossen. מפל יפה רק שאין חנייה לעצור ולצלם אותו ותנועת כלי הרכב  במקום די אינטנסיבית ומסוכנת. המפל השני- Låtefossen הוא המפל המרשים ביותר בעמק המפלים. כאן כבר יש חנייה בצידו השני של הכביש וכדאי להתאזר בסבלנות שיתפנה מקום ויחסית מקום מתפנה מהר כי זהו מפל שעוצרים, מצלמיםוממשיכים בדרך. Låtefossen הוא מפל מרשים ביותר בעל 2 זרועות הנפגשות ממש לפני שהמים הגועשים זורמים אל מתחת לכביש ואל הנהר המאחד את כל המפלים של העמק. מקור המפל הוא באגם Lotevatnet שנמצא מעל ל-2 נקודות היציאה של 2 הזרועות. במקום גם חנות מזכרות צבעונית שכבר הפכה לחלק אינטגראלי של המפל.עוד כמה ממפלי העמק הם-Vidfossen,Tjødnadalsfossen,Strandsfossen. לאחרון יש מסלול טיול נחמד שאפשר לעשות אחרי המסלול אל קרחון בוייר- buardalen/Buarbreen.
החלק המשמעותי והאטרקטיבי של היום הזה הוא המסלול אל קרחון בוייר- Buer המרשים שנוכל לחזות בהדרו מצדו השני של אגם Sandvevatn אשר שוכן בחלקו הצפוני של עמק המפלים.

Låtefossen

ההמלצה היא להיכנס ל- Odda Tourist בשביל לקבל מידע עדכני על המסלול. זאת המלצה שהייתי מגדיר כחובה היות ומדובר בקרחון ופני השטח עשויים להשתנות-מפולות-שטפונות, לכן חובה להתעדכן ולקבל מידע על המסלול. מנקודת היציאה שלנו בבוקר- Sauda ועד ל- Odda Tourist יש 77 ק"מ מה שאומר שאנחנו אמורים להיות בשעה סבירה לעשות את המסלול גם אחרי שקיבלנו עליו מידע חשוב. אחרי כן אנחנו יכולים לרדת אל buardalen לחנייה ממנה מתחיל המסלול היפה מאוד אל Buarbreen אשר שייך לפארק הלאומי- Folgefonnanasjonalpark.
כאן אשתמש בתיאור מקובץ "מסלולים בנורווגיה" לתיאור המסלול:
נגיע אל הכפר Buer  אשר נמצא בתחילתו של המסלול. המסלול מוליך אל שלוחת קרחון Buer הנושא את אותו שם ואשר הוא בעצם חלק מקרחון Folgefonna שהוא הקרחון השלישי בגודלו בנורווגיה. כל האזור הוא למעשה הפארק הלאומי Folgefonna.

קרחון Folgefonna

להגיע אל Buer אנחנו נוסעים בצד המערבי של Odda ובחלק הדרומי של העיר. אם אנחנו מגיעים על כביש 13 כאשר כיוון פנינו צפונה(אל Odda) ממש לכשנעבור את הגשר מעל לנהר ובצמוד לאגם ניראה את השלט המכוון אותנו שמאלה אל Buer מהלך של 6 ק"מ. 2 ק"מ מהצומת יביאו אותנו אל  Jordal  ומכאן נכנס ימינה בדרך שעוברת בצמוד לנחל לאורך של עוד 4 ק"מ. דרך צרה למדי ולעיתים קצת משובשת. בסופה של הדרך חנייה קטנה בצר השמאלי ושילוט של אין כניסה לרכבים אל האזור המיושב של המקום. המורכב למעשה מכמה בתי חווה גדולים. אם נרים את הראש אל מעל לחנייה ניראה את המפל שעובר סמוך לבתים הקיצוניים של המקום. בתחילת הדרך שילוט עם מפה והסבר על האזור. משך הזמן של המסלול לפי הכתוב 3 שעות אבל תשריינו 4 שעות למסלול בדרגת קושי בינונית/קשה. המסלול מתחיל בסמוך לבתי החווה , עוברים את שער הבקר שבקצה האזור שניראה שייך לחווה, ונכנסים ליער. השביל עובר סמוך לנהר כאשר מאות רוג'ומים שהוקמו במקום על ידי כל מטייל שרצה להנציח בכך את העובדה" גם אני הייתי כאן".
למי שלא מכיר-רוג'ום זה מערום של כמה אבנים אחת על השנייה לגובה של בד"כ חצי מטר, ואין כמובן חוקים בנושא. וזו שיטת סימון שבילים שהייתה נפוצה בכל העולם בימים עברו. היום בהרבה מקומות ניתן למצוא מצבור של מאות ואלפי רוג'ומים שהוקמו ע"י מטיילים. הרבה יותר אסטטי מלרשום את השמות בצבע על הסלעים.נחמד לפנטז על:  בפעם הבאה שאבקר במקום אוכל לבוא ולראות את הסימון ההיסטורי שלי מהביקור הקודם. או :הנה הרוג'ום שלנו.
הדרך מסומנת באופן יחסי ברור למדי באמצעות סימני ה-T האדומים של האגודה לטרקים ולסימון שבילים הנורווגית.
אז נכון שכברת הדרך הראשונית של כק"מ הייתה מישורית-אבל הייתה. כאן "מתרוממת" לה הדרך בעלייה לא הכי נוראית אבל בהחלט לא פשוטה. בתוך החורש של היער,בינות ולפעמים על בולדרים "לא חביבים". יש פעמים שסבך החורש ממש מאפיל את הדרך. אם מביטים אחור, בינות לסבך ניתן לראות את הפרות הרובצות באחו עם צבעי הירוק ובחוסר מעש בולט מעלות גרה בזמן שאתם נושפים במעלה ההר. לאחר כברת דרך יוצאים מסבך החורש וממשיכים לטפס עד סמוך לקרחון. אין לעלות על הקרחון ללא מדריך מוסמך. לא סתם יש אזהרות של "לשמור מרחק מהקרחון" היות והוא נמצא בתנועה מתמדת ויכולות להתרחש מפולות קרח וכו'. הדרך חזרה –באותו התוואי.
3 ק"מ לכיוון לוקח בין 4-5 שעות. הפרש גבהים של 650 מטר – בהחלט משמעותי. נחשב למסלול מאתגר באתרים מסוימים ובינוני באתרים אחרים- אתם תיקחו אותו כמסלול אתגרי.
נעליים טובות –חובה. מקל להליכה –בהחלט שימושי וחשוב, מעיל לגשם אם מזג האוויר לא יציב.
פרט היסטורי מעניין. בשנת 1890 נבנה במקום מלון להכיל את התיירים שהגיעו לחזות בקרחון שהזרוע שלו באותם הימים הגיע אל מעט מעל לחווה. במפולת שלג פתאומית שהייתה במקום בשנת 1897 ואשר יצרה גל הדף של רוח. עוצמת הרוח הייתה כה חזקה עד כדי כך שהיא הרסה את המלון עד ליסוד. המלון לא הוקם מחדש.
נחזור לרכב אחר כ-4 - 5 שעות ונחזור אל Odda  מהלך של 8 ק"מ בשביל להעביר בה את הלילה.

אתר לבתי המלון באזור - Odda
 
מסלול יום 9 במפות גוגל קטע א  60.8 ק"מ
מסלול יום 9 במפות גוגל קטע ב  69.6 ק"מ

 

השימוש בכל המידע שמופיע כאן ובמסלולים המתוארים בהמשך הוא על אחריות המטייל בלבד.
אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן המסלול בלא קבלת הסכמתו של דוידי קליר בכתב ומראש.
דוידי קליר אינו אחראי בשום מקרה ואופן לשימוש שנעשה במידע המצוי במסלול המתואר בהמשך.
דוידי קליר לא יהיה אחראי לשום נזק ישיר או עקיף, כספי או אחר, שייגרם למשתמש במסלול המוצע
.

2013 © כל הזכויות שמורות לדוידי קליר

 

Booking.com